AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
718

BMWCS Skylthållare

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Köpte en dylik från klubben. BEställde en ICKE-EU skylt då jag inte har den "nya" EU-skylten utan en vanlig skylt med sån där EU-märke fastklistrat bakom.

Nåja, fick den igår, passade den? NEJ. Så nu undrar jag, är det ngn som har sådana skylthållare och som kan ge med sig lite info?

Är det EU-skylt jag ska beställa till eller?

*BAWORAK*
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
BMW CS skylthållarna passar endast till de gamla (84 - 95) samt "nya" (96 - 01) plastskyltarna (lite osäker på årtalen). Dvs Ej till de gamla (före -84) samt nya aluminiumskyltarna om man inte modifierar hållaren lite.

BMW CS håller på att ta fram skylthållare till de nya skyltarna.

/Rickard
Nä... aluskyltarna moddar man... man tar en hammare och slår lite på sidan av skylten... ja, man trycker in sidan lite på skylten.. det fick jag göra.

RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
S 328 R: Ok, har inga aluskyltar själv. Har bara hört "på stan" att man måste modifiera lite och trodde då att de menade skylthållaren.

/Rickard
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Men alltså...jag tror att min är gjord av plast om nu inte mina kemiska kunskaper gått alldeles förlorade.
Tror att skylten skulle kunna passa om man fick bort den svarta plastrand som sitter runt skylten, men hur får man bort den?

Det är inte bredden på längden som är problemet utan på höjden så att säga. Jag får inte in skylten i hållaren alltså. Vad gör jag för fel?

Min plåt är den som kom efter de gamla alu, dvs fetare text utan upphöjning.

*BAWORAK*
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
SvanteE: Det skall bara vara att trycka ner skylten i hållaren. Det kan vara rätt så trögt att få i skylten men med lite våld ska det fungera, man får bända lite.

/Rickard
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Skojjar Ni?
Ok, får väl pröva då, men jag tyckte nog inte att det kunde gå...Det finns inte plats ju, varesig i den nedre glipan eller de övre tre små hållarna. Och även om det skulle gå så hamnar hålen från skylten fel i förhållande till hålen i hållaren. Så vad är det som är fel???
Den svarta plastlisten runt om skylten gör den liksom för tjock...

*BAWORAK*
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Jag hade samma problem som du har men det gick till slut. Om det inte går på något sätt så har du fått fel hållare.

/Rickard
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok, blir till att pröva igen då...
Tack för hjälpen

*BAWORAK*
852
Sörpan
325xi -02
Efter årsskiftet kommer de "gamla" plastskyltarna tillbaks... ;)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Nya Eu alu skylten passar i cs hållaren utan modifiering.
Detta i förutsättning att man beställer en hållare för eu skylten.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
SvanteE:
Visst passar alu-skylten, utan EU-märke i BMWCS-hållaren.
Se länk: Länk

Det var visserligen en ganska prövande övning att trycka i den, men det gick.
O fint blev det ;-)

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Gemini__
Sörpan: Finns det att läsa någonstans på nätet? Alltså, att nya skyltar är på ingång? Har hört det från annat håll åxå, men inte läst detta någonstans. Hittar inget på vägverkets hemsida heller. Låter kanon iaf!!

Mvh:
Thomas

Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Skyltarna är på g efter årsskiftet. Klart att vägverket inte medger jätte missar som man gjort under upphandlingar. Däremot är berättar leverantören gladeligen på sin sida vad som komma skall Länk

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
Gemini__
Tack för länken! Näe, antog det jag med. Hade ingen större förväntning över att hitta info på vv:s hemsida. De vill väl inte skylta med sina misstag som sagt.

//Thomas

Länk
852
Sörpan
325xi -02
PJ hittade länken jag hade glömt bort, tackar!

Jag hittar bara en nackdel med plastskyltarna, de är tyngre än aluminiumskyltarna! I övrigt är de snyggare, håller bättre, lättare att hålla rena samt inte minst, mirakelsprayen som Trafikmagasinet testade funkar bara på plastskyltarna! ;)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Patrik> Hur vore det om du läste det jag skrev: Jag har inte aluskylt. Utan den av plast som kom efter aluskyltarna. Dvs med fetare text och inte upphöjd text. OCh det är inte en EU-skylt.

Det fanns inte en chans i världen att min skylt hade passat in i hållaren, prövade allt möjligt igår...

*BAWORAK*
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Det är mycket märkligt att du inte lyckas få i din skylt i hållaren.
Jag är en hållare som egentligen är gjord för plastskylten som fanns -94 --02 (eller så), men klämde i min nya alu-skylt med lite våld. BMWCS hade när jag köpte min i augusti ingen som helst aning om att det fanns aluskyltar, utan eu-märke o jag chansade.
En ny aluskylt är något bredare (4mm tror jag) än plastskylten, men tunnare. Det måste vara något fel på din hållare, eller så har BMWCS nu ändrat designen på skylthållarna.

Ett alternativ kanske är att beställa nya skyltar till bilen!?

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja jag vet inte,
Som du ser själv på din bild har du ju även ett lite mellanrum mellan skyltens ytterkanter på sidorna och själva hållaren, dvs din skylt har gått ner i försjunkningen så att säga.

Det hade min aldrig kunnat göra, utan min skulle inte fått ngt spelrum på kanterna så att säga. OCh de där infästningarna, hel på nederkanten och tre nedvikningar på överkanten var på tok för smala, dvs jag hade aldrig kunnat klämma ner/upp/in skylten där.

Det jag gjorde var att lägga skylten ovanpå hållaren bara och borra igenom o senad skruva dit skiten. Så nu sitter hjållaren på plats fast med skylten "ovanpå" så att säga.

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.