|
|
|
|---|---|
|
såg en m73 motor på bild , det såg ut som att den hade fördelarlock ?! 7-Series - The choice of your local pimp!. | |
|
Det är klart att den har de. |
|
| Jajamen både m70 och m73 har samma lock och rotor som m30 motorena fast två st. Det är ju en "dubbelsexa" | |
|
oj , verkligen stenåldern ... nya bilar har väll inte fördelarlock ? jag minns det som att inte ens m60 hade fördelarlock , tyckte att där satt det minitrafos vid varje tändstift. hur är det med bmw s nyaste v12:a har den med anor från hedenhös med fördelare och rotor ? 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
Har inte hittat någon info om just tändsystemet i 760 men den har med stor sannolikhet en tändspole/cylinder. (Den har ju i övrigt all annan känd modern motorteknik) Länk m70/73 är ju en blandning av stenålder och high-tech en överliggande kamaxel/topp drivna av en gemensam kamkedja. 2 ventiler/cylinder med hydraulisk justering. tandem oljepump, ja i princip två gamla hederliga raka sexor som delar vevaxel. Tekniken sitter istället i synkroniseringen av de dubbla motronic-systemen som får "två" motorer att jobba ihop som en. |
|
|
ah, det fanns en sidan 2 i länken "und einer Zündkerze pro Zylinder" där har du svaret! |
|
|
Klippte fel text: "Zündung: Ruhende Zündspannungsverteilung mit Einzelzylinder-Zündspulen" menade jag ;-) |
|
|
mina tyskakunskaper sträcker sig till "alles ein bier brauch" samt "schweinhunt" , men nog är m73 en hedenhösmotor. den nya v12:an verkar dock lika modern som mercedes motorer. 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
powertoy har inte M73 motorn 4 ventiler per cylinder ? |
|
| Nix, M73:an har bara 2 ventiler /cylinder. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.