|
|
|
|---|---|
|
Söker hårdare bakvagns bussningar och även bärarmsbussningar men vart hittar man det? Ska sitta på en 535 E28 Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet / Andreas | |
|
Det är tyvärr svårt att hitta delar till e28an här i landet. Det går att beställa från Länk Länk. finns några till. Men det finns lite genvägar. Själv kör jag helstumt i bakbalken..men det är inte att rekomendera på en ren gatbil utan förstärkning. Men du kan ta och fylla silentblocken hos en glasmästare med rutlim, samma med bussningen som håller bakaxlen (klumpen). bussningar har jag inte hittat till bärarmarna här i sverige, utan det blir att tillverka egna. Om du söker till framvagnen så är det samma problem där..övre topplagringen är samma som till e30, främre staget samma som e34, bakre tryckstag kan man annvända en e32 750 bussning (som får fräsas av) |
|
| Tack för snabbt svar, jag såg att du hade bmw 535 cup bil ni har inte någon 535 klump till övers då min fått lite för mkt stryk? Bilen bakaxeln sitter i är utrustad med fullbur och extra förstäkt golv inkl ramben.. | |
|
hur har du dragit ner bågen där bak? Har du gjort någon förstärkning från tex huvudbågen ner till infästningen för bakbalken? Förstärkt infästningen för bakbalken? Nje, jag har inga klumpar över, är oxå på jakt efter fler billiga. Du vet om att innanmätet passar från e32/e34 klumparna (dreven) |
|
|
Det sitter förstärkning från huvud bågen och ner till bakaxelinfästningen, men själva infästningen är inte förstärkt.. Vet du om det skiljer sig mkt på utformningen på en E34 klump och en E28 klump? Jag fick nämligen tag på en 535klump ifrån en e34 men frågan är hur mkt man måste göra om fästena.. Jag hade lite planer på att svarva bakaxelbussningar i alu lr mässing och köra med original bärarmsbussningar men jag vet inte riktigt hur det blir än. Vet du nånstans där man kan köpa kompletta fjäderben fram? Inget värsting men ändå bättre än original!! |
|
|
Ja, det skiljer en heldel på dom klumparna på utsidan, men gör det lätt för dig och ta och flytta över innanmätet från e34 klumpen till e28 klumpen (om båda är dom stora klumparna). Har du std utväxlingen i e28 klumpen 3,07 så får du troligen en trevligare utväxling med e34 innan mätet. 3,64 tror jag att dom har. Det samlas alltid rost i den infästningspunkte till bakbalken (3 eller 4 lager plåt) men om du tar och helsvetsar orginal plåten på insidan och du har röret och platan (hur ser det ut där det är infäst, svetsat och bultat?) sen helsvetsar en 3 mm plåt på undersidan som du även har borrat några hål i så du får punkter närmare bulten. Så bör det klara sig att köra helstumt i bakbalken, men tänk då på att du måste även ha helstumt bussning som håller klumpen på plats, tex en aluplatta med uretanpuck eller likvärdigt. Om det inte är gjort så ta och förstärk infästningen till det undre förstärkningstaget (den pressade plåtbiten) tex helsvetsa den infästningspunkten och boxa den pressade plåtbiten så den inte kan vrida sig och leva ett eget liv. Är du intresserad av justerbara ben eller en enklare lösning med insatts dämpare och justerbart undrefjädersäte? |
|
|
Jag är helt klart intresserad av dämparna.. Jag är i full gång med fjädringen men har idag inga fjäderben alls. Dom fjäderbena jag har fram är helt upprostade!! |
|
|
För att komma undan till vettiga kostnader så hade jag valt en vanlig insatts dämpare (jag har det) och byggt ett eget fjäderben. Antingen bort med nuvarde fjäderkopp och svetsar på en rörhylsa (tex dalhems) med justerbart fjädersäte man får svarva av 0,8 mm-1mm något eller hade jag kört av hela fjäderbenet och bara behållt den nedre biten med spindlen och tagit ett sömlöst rör i lämplig dim. och slaget en gänga på det. och sedan tigsvetast ihop bitarna. det senare kräver lite mer jobb...men resultatet är samma i vilket fall. Som vanligt med delar till e28an så är det svårt, men jag har en adress till ett företag i england som kan tillverka ben till e28an så man även kan få justerbar dämpare...jag fick pris från dom på strax över 20000-25000:- för fram och bak dämpare som har justerbart fjädersäte plus justerbart undre fjädersäte. |
|
|
Jag kollade pris på bielstein dportt dämpare härom dagen och bak komplett me justerbar tallrik kostade dom 1150:- st men det fanns ju inte med justerbar fjädertallrik fram, så jag hade en tanke på det du sa med lös hylsa (dalhems) men då är ju frågan vad man ska ha för fjäder ifram? För ska man ha justerbar tallrik fram måste man gå ner på diametern på fjädern annars tar det i hjulet.. Kan det gå med bakfjädrar?? (monterade ifram) Jag har bara en lite fyra så det är inte så mkt tyngd på framvagnen.. |
|
|
Är inte dom dämparna byggda så man inte kan justera exakt som man vill? (kommer inte ihåg 100%) men man kan även köra rör hulsa på dämparen där bak. Länk är koni dämpare som själva dämparen är justerbar. finns leverantörer i landet som har koni till vettigt pris Du får köra med sk racing fjädrar 2,25tums fjäder + ev hjälpfjädrar...där har du möjlighet att bestämma fjäderkofifcient (hårdhet) samt längd själv. Man brukar annvända en huvudfjäder+hjälpfjäder. Hjälpfjädern är till så att man inte har en lös hängade fjäder när hjulet är helt utfjädrat. jag rekomenderar att du sattsar på att få rätt fjädrar istället för att annvända tex en bakfjäder. Jag gav knappt 2000 för 4st huvudfjädrar och 4st hjälpfjädrar till min bil. |
|
|
Jag får ta och ringa runt lite imorgon så får vi se vilken lösning det blir.. Det var ju inte farligt pris för fjädrarna, vart köpte du dina fjädrar? Jag har handlat en del av örebro fjäder service och dom har kanon priser på koni ocg även fjädrar.. |
|
| maila mig... | |
|
Superflex har polyuretan bussningar till bakbärarmen mvh Kristian |
|
| Kristian; jag försökte beställa dom bussningarna och fick bussningarna till lilla bärarmen (äldre e28 och med lilla maskinen samt e30) Beställnings nr stämde med deras lista, konsigt nog. | |
|
å fan då behöver jag inte tänka på att beställa dom mera, kanske man skulle svarva nya i nylon eller något liknande.... mvh Kristian |
|
|
Det lär passa bättre, iaf än dom bussningarna jag fick. Om ni funderar på att annvända excenterbult, så kanske ni inte ska köra plastbusningar i bärarmarna. Plasten tycker inte om brytning som det blir i sidoled. Även om det är en minimal brytning. Iofs så kan man byta plastbussningen när den ger sig.... |
|
|
Ja det har du väl rätt att plasten inte gillar brytningar, jag har ju redan exenterbult. Kanske dom får duga dom som är där, finns ju alltid något annat att sätta pengar i. mvh Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.