|
|
|
|---|---|
|
Hej ska byta lilla kedjan som går över kammarna på höger sida av motorn. Hade isär det idag o kedjan slackade j*vligt mycket! Tror att kedjespännarn (glidskenan) har pajat också! Har beställt lilla kedjan, spännarn o ventilkåpspackning! Allt kommer på fredag. Det jag undrar över är: är det bara att lossa spännarn byta till den nya, lossa kedjan (måste jag nolla motorn?) borde väl räcka att märka upp kamarna gentemot dreven och byta eller? O sen smacka ihop hela skiten, tuta o se glad ut eller?? Tar gärna emot råd :) Sorry om mitt inlägg e lite rörigt, har feber o grejer nu! | |
|
Får man fråga varför du ska byta kedjan lät den illa om så är fallet hur lät det.. Lite nyfiken har en 540 med ett som rasslar till lite grann´mellan 1100rpm till 1500rpm.. Fundera om det kan vara kedjan. |
|
|
Jag startade bilen o lyssnade vart knackandet/rasslandet kom ifrån o det kom från höger sida! Lyfte av oljelocket och då hörde jag att det kom från kedjan, den var väldigt slack! Så den har antagligen liggat o slått emot något eller mot dreven. Ljudet har kommit stegvis lite itaget. Och nu det sista har det blivit väldigt markant! Spännarn är ju självjusterande så jag hoppas o antar att det är den som gett sig! Vet inte hur man ser om en kedja e sliten men det e lika bra att byta den när man ändå har nere det! Kostar bara 340:- ändå! Dreven såg bra ut iaf! Testa att lyfta oljepåfyllningslocket o lyssna! Blyfot... |
|
|
Vicodine: Har du möjlighet att fota så är det ett klockrent mektips! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Har ju ingen digital kamera ännu! Suger! Blyfot... |
|
|
Ok, och Tollered ligger? För långt härifrån. 10 mil? Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Tollered ligger c:a 3mil utanför Göteborg! Nu har grejerna kommit så jag ska byta det imorrn! Ingen som bytt innan som kan ge mig nått råd eller ifall det är något speciellt att tänka på? Blyfot... |
|
| Försök att få tag i jiggen för att kontrollera/ställa in kammarna. Då kan med gott samvete byta kedjan och veta att det blir rätt samtidigt som du kan kontrollera den andra toppen. | |
|
jiggen? Blyfot... |
|
| Jiggen = Inställningsverktyget för kamaxlarna. Med den låser man kammarna i rätt läge när man drar åt skruvarna till kamdreven. | |
|
Okej! Finns säkert på jobbet då! Jobbar som lackerare delar lokal med bilverkstad :) Så det löser sig nog! Tack för hjälpen! Blyfot... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.