AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.541

2,7 m20!!!

Grusse
Nu var det ju det där med 2,7L m20 igen. om jag har fattat det hela rättt, så ska man kunna ta en diselvev 2,4L och 320/323 stakar med 325:ans kolvar. så får man 2,7L, stämmer detta?

Någon som har en diselvev att sälja för en billig penning? Eller kanske någon som vet om ett helt block som är till salu till rätt pris?

Ki
75
Kimpan
E21 323 -79
Tjena, har också funderat lite på 2,7 liter i min 323a
och skulle också vilja veta lite mer om denna operation. Jag har fått för mig att det ska gå om man tar eta blocket & skruvar dit 320 eller 323toppen och använder sedan standard sprut (ex k-jet) & tändning.
Funkar detta?, står i allafall om detta på

Länk (Engelsk)
&
Länk (Tysk)

MVH Kim

jarlhov
Ta 324td veven och 323/320 kolvarna man ska inte ta eta veven för den är inte smidd rätta mig gärna om jag har fel , vev stakarna tar man från 323

Grusse
Så man ska alltså inte ta 325 kolvarna, hade för mig det, men det kanske var fel?

Sl
116
Slimm
325iX Touring -90
Kolla den här tråden...
Länk

Där finns receptet på mitt 2.7 bygge.
Det finns ju säkert olika vägar att gå,
men så bygger iallafall jag.
Tyvärr har bygget stått lite stilla över sommarn,
så den är inte ute på vägen ännu som jag hade planerat. :-(

Tomas Lind
BMWCS #3640
The best drug in the world is still Adrenaline...
Om man nu har en 325grupp, går det inte att göra något roligt med den.
Finns det ingen annan vev till den tex 2,7ans.
Har en 325 grupp med en kolv som smält, så jag måste nog borra ändå kunde vara kul om det gick att kombinera med en annan vev eller andra kolvar.

Grusse
"heman rules" Jag kan köpa dina kolvar om du ska sälja dom? MAila mig pris om du ska sälja dom.

Jan
Jeg har lige bygget en M20 2,7. Har brugt eta bund med 325i topstykke, pga. stemplerne er flade ligger kompressionen på ca. 8,4:1. Perfekt hvis man skal have turbo på. Jeg har nogle stempler+plejlstænger liggende som giver kompression 8,8:1, hvis nogen sku være intereseret.
Grusse
Någn annan som har prylar till en 325 m20 motor liggandes?

Hej Grusse!
Jag har inte börjat riva ännu, måste nog behålla kolvarna tills jag har helt klart för mig hur jag skall göra.
Jag har hört att dieselveven är samma som det sitter i etamotorn. Men vad har dom för block till den och vad sitter det för sprut på den.
Någon som har en eta motor och vet måtten på kolvar/stakar.
Kompet verkar ju vara perfekt för turbo!

Sl
116
Slimm
325iX Touring -90
- heman rules -
Nja, dieselveven och ETA-veven har samma slaglängd.
MEN dieselveven är smidd vilket inte ETA-veven skall vara (ryktesvis).
Och jag säger det på en gång:
diesel och turbodiesel veven har samma art# i ETK...

Tomas Lind
BMWCS #3640
The best drug in the world is still Adrenaline...
BMW-jonte
Någon som har ETK kan väll kålla om eta veven och diselveven har samma nr???
om dom har det så e det ju samma vev....

MVH Jonas

BMW-Jonas
Varför inte köpa min 2,7 ETA motor?Bara att byta till en 325 topp så finns det gott om kraft.Varför ska man ha smidd vev i en motor som inte är extrem på något vis?Hade en trimmad M20 2,7 ETA i min 325.Den gav runt 220 hk,kanske lite mer,och den varvade jag ca 8500rpm med utan problem,så ETA veven duger nog.

Tarv
Tja Bäckis....

Vad skall du ha för motorn?
Är det bara att sätta dit min 325 topp o köra?
Jag vill ha 6000kr för motorn komplett med allt.Med en lätt portad(hemma) topp och en Kent kam hade jag ca 220hk i min 2,7:a.Bara att bulta på 325 topp och köra.Det blir brutalt vrid!
tarvhacka@hotmail.com om du vill ha mer info.

Tarv
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.