|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
för att svara direkt på frågan som ställdes allra först, så det beror på hur mycket toning det är på rutorna.en kompis har tonat sidorutorna på sin epa, och det är olagligt eftersom man måste kunna ha ögonkontakt med andra trafikanter. nu är alla rutor tonade förutom vindrutan och då blir det så mörkt inne i kupen att man inte ser honom genom vindrutan heller. så, där fick du ett svar iallafall. //Fabian |
|
|
Men...kom inte svaret redan i inlägg nr.2? Vid inkommande ljus framifrån (blixt t.ex) så syns ju fejset utmärkt på föraren. FP |
|
|
vill ju inte tro riktigt på det, tror faktiskt att man inte syns ändå. men jag kan mycket väl ha fel. //Fabian |
|
|
Vet någon hur det är under dygnets mörka timmar, kan/får de fotografera då? /Anders |
|
|
Det kan/får de alldeles säkert. Ang. tonade sidorutor osv, tänk så här: Kan man se ut genom framrutan så kan man även se in på föraren (via blixt osv). FP |
|
|
Eftersom både blixten och kameran arbetar ganska rakt framifrån, spelar det ingen roll om du har täckt över sidorutorna med masoniteskivor! Och, JA de får givetvis ta bilder på natten! (Annars skulle det vara ganska meningslöst med en blixt!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Eller så använder man lite hederlig eltejp om man kan, Tex: FPF 999 blir EPE 999 :) | |
| Om man vill undvika att fastna på bild så torde det enklaste vara att köra lagligt. | |
| Är det någon som blivit fotad, men sluppit böter för att bilden inte går att tyda. Måste det inte vara 100% bevisat vem som kör? Om bilen är utlånad, måste ägaren tala om vem som kör?? | |
|
Det undrar jag också. Jag ska ringa Polisen imorgon och fråga följande: 1. Om man kör ifrån polisbilen och de ser nummerskylt. 2a. Fartkamera, ser skylten men inte föraren. 2b.Får man bilden hemskickad? 3. Har man rätt att se videobevis vid misstänkt fortkörning innan man erkänner? 4. (gäller ovanstående frågor) Om bilen är utlånad har ägaren skyldighet att berätta vem som körde? Någon som har någon mer bra fråga till Polisen? Jag ska ringa och prata med dem imorgon då de bara har öppet mellan 09-15... MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
TCG: Fråga hur lång tid det tar om du eventuellt blir fotad i Norge ;) Till man får "fakturan" menar jag "If you have to ask, you can't afford it" Mvh Eivind |
|
|
Hade solskyddet nedfällt så det blev inga böter=) M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min M3:a: Länk |
|
|
Eivind Det har nog inte RPS koll på. En kollega som är norrman fick 1mån fängelse för fortkörning, jag undrade varför han inte svarade på mail ett tag... Jag tror dock inte man kan bli dömd till fängelse för ett sådant brott om man är svensk och kör fort utomlands. Om man kan det så ska du nog hålla dig borta från Norge ett tag. :) MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
Jag ringde nyss RPS och fick ett nummer till Trafikpolisen Stockholm (08-4017707) och ställde följande frågor: 1. Om man lånar ut sin bil och personen som lånar bilen begår ett brott med bilen och blir jagad av en polisbil och de ser nummerskylt men föraren undkommer blir jag som ägare dömd då? Svar: Nej, inte om det gäller trafikförseelser såsom fortkörning m.m. undantag är parkeringsböter. Parkeringsbot betalas av ägaren. Om det gäller allvarligare brott såsom rån och min bil varit inblandad så kan ägaren tas in till förhör. 2. Fartkamera, nummerskylten synlig på bilden men inte föraren. Svar: Ägaren kan inte bli dömd om han inte framför bilen vid tillfället. 3. Om man blir stoppad för misstänkt fortkörning av videobil har man då rätt att se videobevis innan man erkänner? Svar: Ja, i polisbilen, på polisstationen eller i tingsrätten. Den kanske kan bli hemskickad men det är inte troligt. 4. (gäller ovanstående frågor) Om bilen är utlånad har ägaren skyldighet att berätta vem som körde? Nej. Det är föraren som är skyldig till brottet som begås. Om polismannen inte ser vem som kör eller inte har vittnesuppgifter så kan ingen dömas. Vid grövre brott kan som tidigare sas ägaren till fordonet tas in till förhör. MVH /Jonas Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter... |
|
|
Men solskyddet fungerade för mig! Så länge du inte ser kameran ser inte den dig...=) M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min M3:a: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.