|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett oljud från klimatanläggningen / kupéfläkten. Oljudet kommer från där panelen för klimatanl. sitter. Oljudet består i ett tickande ljud (som två plastkugghjul som snurrar med dålöig passning). Är det någon som känner igen det och vet vad man kan göra åt et? F | |
|
Hej FH. Hörs det även när du slår av tändningen? I så fall kan det vara den där lilla kylfläkten till kliman(sitter på ett kretskort inne i kliman) som tydligen är en ganska vanligt problem(har det själv). Det är inget dyrt att laga enl. dom som vet. Det kan räcka med att smörja upp den. Ska fixa till min på nästa service om ngr veckor. Är inget skadligt...har kollat med min "Beemer-mek" Mvh F "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." |
|
|
Hej! Oljudet är kvar när jag slår av tändningen så det är troligen den kylfläkt som du nämner. Jag får fixa det vid nästa service..... Tack för info! F |
|
|
Hej, det är enkelt att kolla hur det är med den lilla sug-fläkten, om den går trögt lr om den kärvar. Ta en liten skruvmejsel på översidan av kliman, ca:2cm in från kanterna och lirka ut kliman så sitter fläkten längst in, tar ca 1min att öppna och titta. Rengör och starta tändningen så ser man om den snurrar eller inte, den går ca:15 min efter att tändningen har slåtts av. Har hört både att man ska/inte ska smörja fläkten...min fläkt funkade så jag gjorde bara rent. Hälsningar, Heliocopter |
|
|
Hm... Kylfläkt??? Varför kallar ni den för det? Det är ju en fläkt där inne ja! Den kan ticka o låta lite och det gör inget alls, nästan att det ska vara så. Men den har ju inget med kyla i sig att göra...den suger in luft för att avgöra temperaturen. *BAWORAK* |
|
|
SvanteE: Vad jag har hört så är det en kylfläkt till kliman, är inte i så stort behov av det här i norden men tydligen söderöver, alltså längre söderöver än skåne..;) Kan oxå tycka att det låter lite kryptiskt men en kylfläkt till en system som ska förse en med kyla..men så är man ingen expert heller. Doch tycker jag INTE att den ska låta, man vill ju "älsklingen" ska funka 100% utan missljud. Heliocopter: Det låter ju verkligen lätt, jag har hört att man måste krångla ur stereon först innan man kommer åt kliman..? Du får gärna utveckla det där, låter intressant... då jag som sagt har samma problem.. Mvh F "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." |
|
|
Tjena Beemer_Fred Ja det var inga konstigheter när jag lossade kliman, det sitter clips/snäppen typ ca: 2cm på överkant/från sidorna och trycker man in en liten skruvmejsel på ena sidan försiktigt så lossnar den nog snart och sedan andra sidan o.s.v. Denna fläkt har nog till uppgift att fläkta in kupéluften till en givare för att hålla inställd temp. på kliman, är & börvärden m.a.o. God (h)jul alla BMW-friends! |
|
|
Ok, tack för det! Ska ge det ett försök. Men ser ni en annons om en ny klima köpes så..:)) "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.