AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.002

skillnad castrol formula rs/tws motorsport

Sida 2 av 2
Gemini__
Så enligt "Anders S" källa, är SLX:en det bästa för exempelvis motorn i min M5:a?`Har läst här på forumet att SLX:en inte ligger särskilt högt i kurs, utan då har TWS/RS-oljan rekommenderats istället. Kör med SLX för tillfället, hade tänkt gå över till Castrol RS 10W-60 vid nästa service. Kanske inte är nödvändigt?

Mvh:
Thomas

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sådär, nu har jag fått svar från Castrol avseende skillnader mellan RS 10W60 och TWS 10W60!

Kortfattat kan man säga följande:
* Båda oljornas basoljor är mycket lika.
* Additivpaketen skiljer sig något åt, dem emellan.
* RS är en modernare olja (har ett modernare additivpaket som "passar" fler motorer än bara BMW).
* TWS skulle troligen klara API SL, men man har valt att inte göra denna (dyra) klassningsprocess med TWS, då man har RS i sortimentet. Dessutom är TWS i första hand avsedd för "enbart" BMW.
* RS skulle troligen klara kraven för BMW:s klassning, men man har valt att inte göra denna (dyra) klassningsprocess med RS, då man har TWS i sortimentet.
* Det är ingen skillnad i oljornas skummningstendenser.
* TWS är lite dyrare att tillverkare (min tolkning är att det beror på att det görs mindre kvantiteter av den oljan än RS).

Sammanfattningsvis har man troligen valt att "inte ändra på ett vinnande koncept", då TWS fungerar bra i BMW:s S54 och S62 motorer. Det är helt enkelt mer kostnadseffektivt att fortsätta tillverka TWS än att klassa in RS för BMW:s krav.

Enligt svaret som jag fick, kan man använda RS i M5, men den är inte godkänd för det.

Hoppas att det har blivit lite klarare!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Thomas,
Enda anledningen till att byta till TWS är i så fall om du har hög oljeförbrukning. TWS:en är inte bättre i sig, och en högre viskositet ger inte bättre smörjning såvida inte toleranserna är så stora att detta är nödvändigt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Men det måste väl ändå vara bättre att använda 0W-40 RS istället för SLX 0W-30?

Mvh
Anders S,

Är din kompis verkligen smörjtekniker på Castrol?? Kommentarer som att "SLX är bättre på allt, allra helst i en högvarvig motor" tyder på att han inte har så mycket kunskap i ämnet!

Johan B,

Intressant att du fick svar även om det mer verkar vara ett "marknadsförings" svar än ett "tekniskt" svar. Dock så vidhåller BMW i Tyskland att TWS är bättre än RS för just E46 M3 av de orsaker som jag skrev om tidigare. Jag mailar dig.

/RS2
Gemini__
Hoj!

Hej lånar denna tråd, orkar inte skapa en ny bara för detta. Hittade lite intressant läsning ang. olja. Inget nytt som framförs, dock mycket överskådligt.

Länk

Mvh:
Thomas

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.