AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.003

skillnad castrol formula rs/tws motorsport

Sida 1 av 2
Någon (Johan : )) som har koll på skillnaden mellan castrols formula rs 10w60 och tws 10w60?
Jag är ute efter effekten att kunna få tyst på lite ventilljud på min bmw 745.
De verkar rätt lika på pappret, och plantorna på mekonomen vet inte/orkar inte ta reda på det.
Är det inte likadan olja bara att den ena är utgående medan den andra är arvtagaren? Kanske bäst att låta Johan B bekräfta eller dementera.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
RS är en modernare olja och har en högre klassning än TWS.

Viskositeten är rätt lika, och är inom samma klassningar.

Personligen skulle jag satsa på RS 10W60 före TWS eftersom RS har bättre klassning.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Tackar för snabbt svar!
Johan,

Castrol TWS 10W-60 är ju godkänd som BMW Specialolja och den enda olja som får användas i E46 M3. Vad jag hört är TWS 10W-60 fortfarande en mycket bättre olja än den nya RS 10W-60 som dock är högre klassad eftersom TWS 10W-60 inte får användas med de nya längre bytesintervallen. Sist jag kollade så var inga av de nya Castrol RS oljorna godkända som vare sig BMW Longlife eller BMW Specialolja. Har du några kommentarer till detta?

/RS2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, RS är inte klassad för användning i S54 och tidiga S62, ännu!

Troligen kommer RS att godkännas framöver, men kanske är intresset svalt från både BMW:s och Castrols sida att göra den klassningen, så länge man har TWS i sortimentet...

För att bli klassad som longlifeolja kan inte viskositeten vara över xW40 (-98) respektive xW30 (-01).

Då Castrol redan har ett antal oljor som är Longlifeklassade, tycker de troligen att det är onödigt att göra ytterligare (dyra) klassningar av RS.

På vilket sätt skulle TWS vara bättre än RS?

Mvh

Johan,

Vad jag vet så kommer aldrig den nya Castrol RS 10W-60 att bli godkänd som BMW Specialolja för användning i S54 och S62. Skälet till detta ska vara flera men bla annat så ska TWS 10W-60 vara mycket bättre avseende hållbarheten på oljefilmen under höga temperaturer och tryck, stabiliteten under extrema förhållande samt förmågan att inte skumma vid höga varvtal (så det handlar alltså inte enbart om viskositeten eller ACEA och API klassningen).

Sedan så har ju Castrol olika produktlinjer där bl a TWS, SLX och TXT säljs av bilverkstäder eftersom dessa är godkända och används som original olja av många biltillverkare (däribland BMW). Men sedan så har Castrol också en produktlinje med bl a GTX och nya RS som säljs via biltillbehörs butiker och dessa är oftast billigare och inte godkända av så många biltillverkare.

Det som är olyckligt i sammanhanget är att Castrol bestämde sig för att använda namnet RS på denna nya produktlinje av oljor då de gamla RS oljorna som nu har utgått ur sortimentet var BMW Specialolja godkända och TWS är en vidareutveckling av dessa.

/RS2

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
RS2, jag skall inte säga emot dig eftersom jag inte har alla fakta!

Men jag har svårt att tänka mig att RS 10W60 är sämre än TWS!

De som säkert kan svara på detta är Castrols kundtjänst!
De brukar vara behjälpliga i dylika fall.

Mvh

Johan,

För de extrema krav som ställs på oljan i S54 motorn i E46 M3 så finns det bara en olja som är godkänd av BMW idag och det är TWS 10W-60.

Så frågan om vad som är bäst är nog väldigt relativt. Så länge man håller sig till de stora kända märkena och de typer av olja som BMW rekommenderar så är det oftast OK.

Men jag skulle nog ändå fundera lite på varför nya RS inte är godkänd och varför den är billigare än TWS.

Generellt så bör man hålla sig till det som BMW rekommenderar. Bl a så har det visat sig att t ex Redline bluffat i sin marknadsföring om API klassningen under lång tid.

Racecruizer,

Sorry för att vi började diskutera annat. Vilken olja som är bäst i din bil har jag tyvärr ingen aning om.

/RS2

RS2: Sådana här diskussioner är alltid intressanta tycker jag!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
RS2, har du mer info om Red-lines bluff?

Jag tänkte slänga iväg ett mail till Castrol, så får vi kanske ett besked!?

Jag återkommer när (om) jag får svar från dem.

För övrigt håller jag med dig om att man bör använda de oljorna som rekommenderas, särskilt i specialfall som S54 och S62!

Men observera att det bara är tidiga S62 (M5/Z8) som behöver TWS. S62-motorer efter 03/2000, klarar sig med SLX 0W30 (eller annan BMW-longlifeklassad olja)!

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skickat!

Får se om det blir något svar så här i juletider... ;o)

Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
TWS hette tidigare Formula RS, men fick namnet TWS, därför att Castrol ville vidarutveckla denna olja och behålla produktnamnet på den nya oljan.
Castrol rekomenderar själva TWS till motorer med lite oljud och de som har högre oljeförbrukning än normalt.
En orsak till att motorerna efter 03/00 kan klara sig med slx är att cylindrarna fick en "finare borrning" i cylinderloppen, därmed minskad också oljeförbrukningen förhoppningsvis.
Förmodligen beror oljeförbrukningen på hur bilen körts under inkörningsperioden.

///MVH Hasso
Länk
Hasso har rätt,det var samma förklaring jag fick av en kille på Castrol Svenska när jag valde mellan RS10W60 o TWS...Det blev RS pga att den är en "vidareutvecklad" TWS eller vad man ska säg...Iofs har ja en "S38"....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, den infon har jag med fått.

Men nu har jag ställt ett antal konkreta frågor om skillnaderna mellan oljorna, till Castrols kundtjänst.

Hoppas att de svarar!

Mvh

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Pratade med en gammal kollega idag (tidigare på Mobil numera på Castrol) och ställde frågan. Han är (tyvärr?) smörjtekniker på området industri nuförtiden varför han inte kunde lämna ett proffesionellt svar på just den frågan. Den tekniska skillnaden på oljorna. Hans kommentar oljorna ifråga var dock denna:
"enda skälet till att man rekommenderat denna oljan (TWS) är pga oljeförbrukningen, någon annan fördel finns inte än att den förhindrar onormalt hög förbrukning. SLX är bättre på allt, allra helst i en högvarvig motor. En 10w60 lämpar sig möjligtvis till en jänkare med betydligt större toleranser. Att inte RS är godkänd beror på strategin som Castrol/Bmw har när det gäller sortimentet, kunden ska ju helst köpa sin olja hos bmw."

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En ren gissning från min sida om varför inte RS blivit godkänd men har bättre specar är:
Oljan är nyare, den har klarat de tester som inte fanns när TWS testades. De faktum att RS inte har Bmw-stämpeln som jag skrev ovan, att bmw vill sälja oljan till "sina kunder". Att TWS inte testas för de nyare specarna är nog rätt och slätt, kostnaden samt det faktum att bmw inte vinner något på att ha bättre specar då det redan har "ensamrätten" till dessa bilar (eftersom det är den enda godkända) och inte säljs av någon annan.
Rätt eller fel? Frågar man Castrol får man förmodligen ett ganska objektivt svar då det är kommersiellt företag vi pratar om (no shit !) Likaså om man frågar bmw... ;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
TWS är också rekomenderat till Porsche inte enbart BMW.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

De stämmer, men man kan fortfarande inte handla den på Biltema o dyl. Vilket i det här fallet både Porsche och Bmw tjänar pengar på. Dom är ju inte dumma inte... :)
852
Sörpan
325xi -02
TWS går i alla fall att köpa på Mekonomen, men den är fortfarande billigare hos BMW...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Köpa den av en Castrol återförsäljare är nog bästa sättet :)) Billigast i allafall trot jag.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.