|
|
|
|---|---|
|
Hej! Saken är att jag hade tid hos besiktningen idag, fick 3st. 2or, varav en är enligt egen mening tvivelaktig. Anmärkningen som jag fick var: Antennfäte, bak vänster, utformning olämplig. Kan man verkligen få en anmärkning pga trasig radioantenn, det som är fel på antennen är att någon brutit av den när jag hade bilen parkerad vid mobilia. Visserligen så kommer jag att byta ut antennen eftersom jag vill ha bra ljud i bilen men det borde knappast påverka bilens trafiksäkerhet och därför har jag svårt att förstå varför det skulle ge en 2:a. Känns lustigt att behöva åka till bilradiolagret pga en 2:a hos sbp. tacksam för svar! 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! | |
|
Troligen för att man kan skära sig på den, samma anledning varför man inte får ha stora vassa aluminium vingar om jag inte fått det hela om bakfoten? ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Verkar riktigt, har själv fått en sådan 2:a. Den är helt enkelt för spetsig. Vissa gammeljänkare får inte besiktiga med original huvkråka för att den är för spetsig. |
|
|
Helt korrekt. Det är den ökade risken för personskada man grundar anmärkningen på. Är det en vass stump kvar kan man skära sig på den, är det bara en utskjutande detalj kan man t.ex. fastna i den med kläder eller liknande. Ett standardfäste som saknar antenn (gängor på fästet) bedöms med en villkorstvåa, ett skadat fäste bedöms med en tvåa... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej jag fick en 2:a för glapp i dörren den gick att vicka 1 cm upp och ner. Det är nog den mest tveksamma 2:a som jag fått. Det har väl inte med trafiksäkerhet att göra. Ps det var inte BMW utan frugans Micra. MVH Daniel |
|
|
Det är också en korrekt anmärkning, dessutom mycket vanlig på Micran. Anledningen att det anmärks på är att dörren passar dåligt i karmen, vilket kan leda till att dörren inte blir ordentligt stängd och oavsiktligt kan öppnas under färd... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tack för hjälpen gubbar! 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
jag har också fått en tvåa på antennen -------------- Min E30: Länk |
|
|
En kompis åkte idag på flygande besiktning med sin vinterbil. Han har nu 30 dagar på sig att ombesikta bilen för.... ja gissa vad, En trasig nummerskyltsbelysningslampa! Det tycker jag känns som att överdriva. Kunde de inte istället bett honom åka och köpa en ny lampa på macken 300 meter bort och bett honom komma tillbaka och visa upp bilen? Visserligen var lampan trasig även vid förra besiktningen, men ändå? Borde finnas viktigare saker för polisen att göra.... Jag var bara tvungen att skriva av mig lite. Mvh Carl. |
|
|
Kunde han inte ha bytt lampan efter förra besiktnigen då? Att lampan var trasig redan vid förra besiktingen tolkade de väl som att han inte brydde sig om att byta lampan och därför gav honom en ombesikting för att "tvinga" honom att fixa felet. |
|
| Drutten: nej han har bara haft bilen någon månad så det var inte han som besiktiade den förra gången utan tidigare ägare. Han har fixat mycket annat på bilen dock. | |
|
Tack för svaret Jeppe. Men tycker fortfarande att det är en tveksam 2:a. Kan man inte stänga dörren ordentligt skall man inte ha körkort. MVH Daniel |
|
|
Till sist är inte frågan om man kan stänga dörren ordentligt, utan om den går att stänga ordentligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Man kan undra hur cromlister på skärmkanter /dörrar blir godkända då de sticker ut från karossen Jesperado |
|
|
Jag förstår inte frågan...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Men det är väl inte Jeppe som skrivit lagarna om vad som får sticka ut och om vad som inte får sticka ut från bilen. Det enda han gör är ju att kolla om bilarna i fråga uppfyller lagarna. Så klaga inte på honom.. Mvh Carl. |
|
|
Många antennfästen (och antennspröt) är ändrade från att ha utvändig gänga för sprötet till invändig, för att inte fästet utan spröt skall sticka ut farligt mycket. Tror det är 2cm eller nåt som gäller utan monterat spröt. Vän av ordning undrar kanske hur man kan få ha antennen monterad över huvud taget? Tanken är att hela fästet inkl antenn skall knäckas om en person åker kana över bilen eller längs med, efter påkörning. Lätt att räkna ut vad som händer om bara ett vasst fäste med en 10-15mm M5-bult sticker ut från karossen, liksom lösa kromlister, bakvingar osv. En mjuk skärmkant sticker inte ut, eller en vinge som går ända ner till plåten t.ex. FP |
|
|
Jag klankar inte på Jeppe utan lagarna är konstiga då ex. cromlister på äldre bilar orginal kan sitta ganska lätt åtkomliga för ex.kläder |
|
|
För att klassas som utskjutande detalj ska den vara "högre än vad den är bred". Ett antennfäste med 3cm utstick och en diameter på mer än 3cm är alltså tillåtet om det inte är vasst. Jag kan inte påminna mig att jag sett någon bil med utskjutande lister eller liknande, men finns det är det möjligt att anmärka på om det ger en påtagligt ökad risk för personskada. Antingen som utskjutande detalj eller vassa kanter... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.