AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.133

Byte till 284 graders kam?

Huj!
Jag har en 318i ´90 och nu har jag lite funderingar kring ett kam byte. Vill nämligen sätta in en 284 graders kam och nu undrar jag vad jag måste göra? Nån annan som kanske har gjort det? Tacksam för svar.
D_
55
D_man
525 touring-92
ta bort den andra kammen först......hehe

nä du behöver inte göra nånting, bara att skruva dit..
D_man.
Måste man inte bytta fjädrar vipparmar m.m?
Har kanske en racingkam på g. =)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Du hade tickande i maskinen oxå?
Förutom kammen/allt som kommer i kontakt med kammen även lyftarna...troligen dom som orsakar tickandet.
Sen bör du givetvis byta kamrem, spännare samt göra en stor service på maskinen.
Om du inte är 100% hur du ska göra...så köp en reprations handbok...som inte är fel och ha även om man vet vad man gör !
>Pelle: Joo,det tickar lite.Men enligt "kunniga" så ska det inte vara nån större fara.
Men jag blev sugen på att byta till en värre kam ändå.
Och ska givetvis kolla över allt annat när man liks plockar isär den.
Exakt vad gör en 284 gradeers kam,blir den död på låga varv?
effektökning?
Eller ska man kanske satsa på en annan kam 292 grader??
eller 272? eller???
tacksam för tips.
vill gärna höra nåt från nån som gjort detta i en 318 och höra hur svårt det var samt hur bilen blev efteråt...!?

Men snälla polisen,det såg bara ut som att jag sladdade.!
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Jag bytte på en 318 E36 en gång, monterade Cat cams mildaste. Hade inga stora ambitioner på höjd effekt eller så men det var ett lika billigt alternativ som en ny originalkam, då den gamla var slut., men inte märkte jag heller att bilen skulle ha blivit piggare eller så. Samma motorkaraktär, förbrukning, avgasvärden. Å andra sidan så var motorn original i övrigt åxå. Dom som säljer en kam åt dig borde kunna svara på frågor om vilken kam som passar just din motor och ev modifikationer du gjort.
Svårt att byta är det inte, om man har mekat lite förr och vet vad man gör...bra svar eller hur... =)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag har ingen erfarenhet av M40 (vilket jag antar sitter i din bil), men jag har kört Dr Shrick 292 i några olika M10 och jag kan inte påstå att jag märkt just någon skillnad alls mot original (264 har jag för mej). Med hårdare fjädrar kunde man dra den till 7500 (7000 med original fjädrar) men det visade sej vara likadant med originalkam och hårdare fjädrar så skillnaden satt inte i kammen.

Däremot satte jag i en 284 i min 323 (M20 således) och där vart det lustigt nog klart märkbar skillnad över 4000 utan att jag tycker jag tappade just något under 4000.

If you can´t drift it - ditch it!
Ingen fler som har några erfarenheter från ett sånt ingrepp?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.