|
|
|
|---|---|
|
Var och besiktigade bilen igår och fick väldigt dåliga avgasvärden. Besiktningssnubben sa att det är svårt att säga vad det är som är fel. Någon här som har råkat ut för samma sak? Lambdasonden är bytt för ca ett år sen, kan det vara den, och kan man kolla det själv? Kom gärna med förslag på vad man kan göra själv, vill se först om man kan lösa det själv innan man lämnar den till verkstaden.. | |
|
Jag hade 99 i HC-värde vid min besiktning.. 100 är gränsvärdet ;) Det berodde på två stycken hål i framkant på min ljuddämpare, där det kom in tjuvluft som störde. Kollat över systemet efter läckor? --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
Måste nog ge lite mer info! Hur långt har bilen gått? Var motorn ORDENTLIGT varmkörd (urvarvad på 1:an, 2:an och 3:an, innan besiktningen)? Vilka mätvärden fick du? När servades bilen senast? Etc. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vad spelar det för roll om man varvar ur den som du beskriver??? Ok! Varvar ur den som ett svin på gatan utanför bes..... Ställer bilen och väntar på min tur, kör fram efter ett tag, det görs bromsprov, kollar lampor, mm, kollar bälten, varningstriangel, chassinummer, ljusnivå..... Sen gör dom avgasprov 15 min efter att han har svinat ur bilen... Då har motorn garanterat "svalnat" igen. Därimot om man ligger nära gränsvärdena och besiktingsmannen tar en tur med bilen och gasar ur den, för att direkt efter göra ett nytt avgasprov. Då kan man klara sig. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Katalysatorerna och motorn blir ordentligt varma om man kör motorn lite hårdare innan man kommer fram till besiktningen. De håller värmen rätt bra, men om man får vänta för länge hinner de givetvis svalna! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Schrimp: Läckage på en ljuddämpare kan inte ge ett för högt mätvärde när det gäller kolvätena. För att värma en katalysator är det inte effektivt att "varva som ett svin", det bästa är att låta motorn arbeta så hårt det går. Full gas på "för låg växel" eller t.om hålla emot med bromsen är det mest effektiva... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok har kollat om det läcker men det verkade som att det var täppt. Har precis bytt ljuddeämparen så det är inga rosthål eller liknande. Så här står det i besiktningsprotokollet: 1. CO-halt förhöjd tomgång, för hög 2. Lambdavärde förhöjd tomgång, felaktigt. 3. CO-halt tomgång, för hög. 4. HC-halt tomgång, för hög. Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parantes) CO 0.9 (0.5) CO 2500 1.6 (0.3) HC 325 (100) Lambda 0.94 (0.97-1.03) |
|
|
Hm, det var vad min besiktningsgubbe sa iaf.. :) Jag är novis gällande det där.. Var inte varmkörd ordentligt iaf, såpass vet jag.. så då ligger anledningen i en "sval" katalysator. Tack för upplysningen då :) --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
Ett avgasläckage var som helst på avgassystemet kan påverka avgasmätningen. Är läckaget före lambdasonden kan HC-halten bli för hög. Är läckaget efter lambdasonden kan HC-halten bli för låg om avgaserna "späs ut" med luft som dras in genom läckaget. Däremot kan aldrig ett läckage efter lambdasonden tillföra kolväten till avgaserna och på det viset ge för hög HC-halt. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hm, hur hänger det ihop att jag fick 99 i hc i så fall..? :/ är detta pga icke varmkörd motor? (har inte alls långt till besiktningsstället från jobbet) Klarade ju mig, men vore ju intressant att veta.. Hann inte dra en repa på motorvägen denna gången, annars brukar jag köra en sväng innan. --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
Svårt för mig att veta varför din kolvätehalt är i överkant. Men den hade i alla fall inte blivit lägre om avgassystemet varit tätt. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Har precis monterat ett avgassystem från Simons från katalysatorn och bakåt. Alltså inte gjort något med katten. Vad anser bilprovningen om detta? Ljudnivån är inte speciellt hög men hur är det med avgasvärdena tro? //Thorssa |
|
|
Är avgassystemet bara tätt påverkar det inte avgasvärdena på något sätt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Okej, låter bar det! Tackar! //Thorssa |
|
| 325i power, hur gick de med bilen? ja fick exakt samma avgasvärden som du, katten eller lambda? dyrt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.