AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
867

oljebyte EFTER avställning?

Tjo! köpte min E36:a den 1:e November i år, dagen efter bytte jag oljan och filter, använde Castrol GTX Magnatech helsyntet. Bilen åkte sen in i vinterförvaring och ställdes av den 15 November (dock hade bilen redan stått ett par dagar när jag ställde av den, så runt den 10 november slutade jag köra med den). Har tänkt ta fram den igen i April...

Skall jag byta oljan igen efter avställningen? den nya oljan har ju knappt nått upp till toppen än? :) har inte kört 50 mil efter oljebytet, och det är ju en bra olja vad jag har förstått (dyr var den iaf :) och jag läste en annan tråd är Johan B sade att det inte behövdes om det bara handlade om kortare perioder...

Om det är så att det är bättre att byta oljan igen efter avställningen så gör jag självklart det, men är det bara bortkastade pengar så känns det onödigt...personligen tycker jag att det vore bättre att byta oljan igen, men den kanske klarar en "mindre avställning" ?

BMW, Bayerische Motoren Werke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är onödigt att byta igen!
Oljan klarar lätt avställningen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
MJ_MJ_MJ
Det ska nog inte vara några problem, som bekant åldras ju oljor men en så kort tidsperiod bör varken göra till eller från.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
ålder lär ju knappast vara ngn fara o slits gör den inte.
ja bytte oxo olja nu INNAN avställning o den kommer vara fräsch när ja öppnar portarna i april!

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Hur "farligt" är det att ha bilen avställd med olja som gått ~500mil?
Skulle bytt innan avställningen men hade inte fått mitt oljefilter än och kunde inte vänta med att ställa undan den till nästa dag.
Den ska stå till april...

st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tror att det är beroende på var du har bilen uppställd! Ute/Inne varmt eller kallt? Man vill ju ha olja utan vatten i motorn och om den är utsatt för temperaturväxlingar så kan det lätt bli kondens i motorn. Det optimala att hälla i olja typ "biltema" vid avställning och hälla i den riktiga då du tar bilen i drift!
Jag är inte expert på området så se inte mitt inlägg som något måste.

Mvh, Steaman

steaman: Bilen står i ett varmgarage med fläktar och betonggolv.

st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Då skall oljan byta före avställningen och det är bara att tuta och köra i vår!

Mvh, Steaman

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.