|
|
|
|---|---|
|
När jag gör en kraftig inbromsning från motorvägsfart så vibrerar det rätt tydligt. Tyder det på något fel, eller har det att göra med att det är vinterdäck på nu?(vet ej om vibrationerna fanns med sommarsulorna på!) | |
-BeeMWe- |
Antagligen vinda skivor. Palla upp, skruva av däck och snurra skivan så märker du om skivan tar i på vissa ställen eller om avstånd mellan skiva och belägg är olika över hela skivan. |
|
...och/eller slitna bussningar eller kulleder i framvagnen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Är detta något som är akut, eller kan jag vänta med att åtgärda det vid tex bromsbyte? |
|
-BeeMWe- |
Skivorna nej, bussningarna/leder nej inte om du märker att det påverkar bilens köregenskaper för mycket. |
|
Toby10: Min arbetskollega har en 525 - 02 och har haft samma problem. Han lämnade in bilen och fick skivorna ut bytta. 2000 mil senare fick han dock samma problem. Även denna gång bytte BMW skivorna. Nu ungefär ytterligare 2000 mil fick åter samma problem, men denna gång bytte BMW skivor plus bromsklossar. Förklaringen till felet var att bromsklossarna "etsat" märken i skivorna, vilket skapar obalans. Det är viktigt att bromsa rent skivorna vid efter tvätt eller regnkörning innan man ställer bilen. Dock vet jag ej om det är samma skivor på 00:or och 02:or. ///Egget Länk |
|
|
Ursäkta min usla stavning. "ungefär EFTER ytterligare 2000 mil fick HAN åter" "bromsa rent skivorna efter tvätt" ///Egget Länk |
|
|
Hej! Hade samma problem bytte skivor+klossar, och har för mig att man aldrig skal byta skivor utan att byta klossar. //Ulf |
|
|
Hej! Hade samma problem bytte skivor+klossar, och har för mig att man aldrig skall byta skivor utan att byta klossar. //Ulf |
|
Dragan525 |
hade samma problem, att man hade skakningar i ratten vid inbromsningar! det var bara till att byta skivor o klossar!!.. BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE |
|
man kan också svarva ner skivorna. det är alltid bättre än nya skivor då de nersvarvade skivorna redan är "värmeslagna". det förutsätter dock att skivorna skall ha god godstjocklek , det är altså inget man gör på "slut" skivor utan endast om man kört för hårt eller haft otur så att de slagit sig. 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.