AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.404

Motorvärmaren går inte igång.

dr
85
dr.wålm
E39 540iA Touring -98
Corvette Funny Car (dragracer)
F*n det var som jag trodde motorvärmaren vill inte gå igång.

När jag aktiverar den via datorn så går kliman igång i typ 2-3sec sen slocknar den.
Den röda lampan för timer blinkar och i datorn står det att värmaren är på.. men det är den inte.

Någon som vet vad det kan vara? Hoppas på enkelt fel.
Ska till Engstrand Bil&Motor i Bromma i morgon se om dom ser vad felet är.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Extrabatteriet slut?
dr
85
dr.wålm
E39 540iA Touring -98
Tror inte jag har ett.. men den kanske inte sitter bak i bilen.
Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
Var sitter detta extra batteri?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

De skall sitta ovanpå det vanliga batteriet på höger sida i bagaget om du har något. Verkar mer som att det är en 750 pryl eftersom jag inte har det fast jag har Webasto samt överflöd av elektriska options.

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
el
174
elite
745i E65 -03
Godmiddag Dr Wålm, uppgraderat till ett riktigt fordon ser jag. :-) Ditt problem är med största sannoliket fel på bränslematningen. Om den inte får bränsle så går den en liten stund, men slutar sedan fungera eftersom den inte kan tända.

I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad AUTO 7er....
dr
85
dr.wålm
E39 540iA Touring -98
Nä grabbarna i bromma kunnde inte hitta felet.
Dom sa att jag borde dra till BMW å få en diagnos via datorn.

Får nog ringa å boka tid då.
Jag hade inget extra batteri bak.

Ingen som har mer ideer?
dr
85
dr.wålm
E39 540iA Touring -98
Har nu haft bilen hos BMW å gjort en data diag, dom kunnde inte hitta något.

Finns det ingen som har/haft felet?
BMW hade inte sett det tidigare.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMW måste göra en manuell felsökning i expertmode med DISen annars komemr inte sådana typer av fel fram tyvärr. Tänder värmaren när Engstrands tittade på den, den borde gå att starta separat?
Asken
Din E38 har inget extra batteri det är bara E32 och E34 som har det.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
jag har dubbla batterin

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Håller med Elite, troligen bränslet som kleggat. En bensinvärmare bör (precis som en AC) köras emellanåt för att funka. Din kanske inta varit igång sen förra vintern?

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Tar mig friheten att uppdaterar tråden.

Var idag förbi Engstrands i Bromma för att få ett utlåtande (ev. reparation) på vad som kan vara galet med min fabriksmonterade bensinvärmare. Ibland fungerar den hur bra som helst (ca 2-3 av 10), men allt som oftast så beter den sig som "wålm" beskriver, samt att den låter som att den brinner med fladdig låga. Före mitt besök på Engstrands så lät jag Bil & Motorteknik i Huddinge göra en DIS Diagnos på den för att lättare påvisa felet . Men det gick inte så bra eftersom att det endast var möjligt på E38 från 99-3 och frammåt (allt enl. DIS-diagnosens hjälp avsnitt).
Det enda Engstrands senare kunde tänka sig i felväg var att ett sk. automatik kort skulle vara trasigt/glappt. Detta kort är ett BMW specifikt kort som skiljer sig från en eftermonterad Webasto-värmare, pga bus komunikation. Därav gick även Engstrands bet på att koppla upp sig mot värmaren och köra diagnos.
wålm, hur gick det för dig, avhjälpte du felet?

Mvh. Patric
Min 740-E38
Länk
BMWCS #4598
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Dr. Wålm!

Varför inte bara göra det enklaste: Åk till en el o dieselfirma och byt glödstiftet! (Webastovärmaren tänder som en Diesel...) Skitbilligt! Jag hade samma fel på min 530i V8, och det är det ABSOLUT vanligaste felet!

Min startade typ 3 av 10 ggr. Och så var det så enkelt....

/Anders

BMW - Liebe auf den ersten blick...
dr
85
dr.wålm
E39 540iA Touring -98
Nä min fungerar inte än..
Var runt lite å fråga mekaniker men alla vill montera ner å gå igenom den och det kan kostar mellan 3500-6500 men det är ingen garanti att det kommer å fungera sen.
Så jag har inte löst det än!.. och troligen kommer det inte bli löst.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Ok, jag som hade hoppats.... (att du hade fått fart på den;)

Glödstiftet kan vara en orsak, men då borde brännaren startat upp och försökt att tända ivf. När sedan flamsensorn inte registrerar någon låga så skall den slå av omgående med en efterföljande ventilations sekvens på ca 2min, för att vädra ut oförbränd bensin. Enl. Engstrands i Bromma (aukt. Webasto-rep.) så skall glödstift samt flamsensor vara intergrerat i brännarröret på denna modell. Mao. kanske lite krångligare/dyrare att fixa...?
Just nu så läcker min soppa bakom innerskärmen. Troligtvis så har någon soppa slang spruckit till värmaren.

Mvh. Patric
Min 740-E38
Länk
BMWCS #4598
Jag sticker in en fråga om min värmare.
Min startar inte men flamvakten slår inte ifrån så glödstiften ska väll glöda.
Soppapumpen går i 2 min sen går en säkring under baksätet vid Huvudenheten.

Frågan är ju om sopppumpen går och glödstifter funkar, varför tänder den inte? Man kan höra det liksom fräser lite inne i värmaren ett tag.

mvh / Lars

Det är aldrig för sent att ge upp.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Bara en liten grej, som kanske inte har med era problem att göra, men jag har för mig att det finns en automatik som gör att värmaren inte startar / stänger av snabbt om batterispänningen är dålig, för att undvika att inte kunna starta bilen. Nytt fräscht batteri brukar ju kunna lösa många mysko problem med E38orna :)
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Kanske en annan fråga, men liknande, min E23:a tycks ha en bensinvärmare, men ingen separat klocka eller liknande, är det nån som vet om man kan sköta den via färddatorn eller liknande?
Dessutom fattar jag inte var den skickar ut värmen riktigt

Mats
Skickar ut värmen i de vanliga kanalerna om det är som de senare iom att den går på bilens kylsystem.
Brukar kontrolleras från färddatorn med zeit knappen.

mvh / Lars

Det är aldrig för sent att ge upp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.