|
|
|
|---|---|
|
när jag kör på grusvägar där det finns lite smågropar eller när jag kör över brunslock och sånt skrammlar/klonkar/dunkar det från höger bakhjul ungefär. vad kan det va? känns lite som att det skulle kunna va nån gummigrej som pajar som ska dämpa i vanliga fall, eller att det är nån infästning av fjäder eller stötdämpare som låter. vad ska jag kolla på för saker och var hittar jag dom? jag har hissat upp bilen och skruvat av hjulet och bara tittat för att se ifall jag såg nått konstigt men jag kunde inte se något från den vinkeln i alla fall. | |
|
Låter som att det skulle kunna vara övre fjäderbenslagringen. Den som sitter uppe vid hatthyllan typ. Inte specielt dyrt att köpa nytt och inte svårt att byta. ///Jesper |
|
|
Jag håller med Jesper, övre stötdämparlagringen brukar gå sönder på E30. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| det är gummiupphängningen till tvärbalken bak!!! den balken som bakre bryggorna sitter i!!! bulten kommer du åt om du lossar baksätet... dom är inte roliga att byta!!! | |
|
stötdämparlagring och fjäderbenslagring, är det typ samma sak eller? vad är ett fjäderben? jag ver förstås vad fjäder och stötdämpare är men vad är fjäderben? dmax10mil... du måste förklara lite mer. fattar inte vad du menar. jag kollar i haynesmekarboken och jag hittar inga delar i bakvagnen som heter tvärbalk eller bryggor. vad menar du? |
|
|
Stötdämparlagring är samma som fjäderbenslagring. Fjäderben är hela paketet med fjäder och stötdämpare ihopsatt. Tror dmax pratar om dom berömda bakbalksbussningarna/silentblocken. Inte helt enkelt att byta själv. Men jag tror att det ljudet du hör är från stötdämpar/fjäderbenslagringen. Möjligt att silentblocken är slut också, men det märker man när man gasar på på asfalt. ///Jesper |
|
|
hur märkar man att silentblocket är slut när man gasar på asfalt? när jag öser fullt med min känner jag inget konstigt alls. jag har inte riktigt fattat var silentblocken sitter. jag har fått för mig att dom sitter vid infästningen av bakaxelhållaren i ytterkant på bilen. alltså ganska så precis framför bakhjulet ute i karosskanten. det sitter som nån rund tallrik och lite annat som håller fast bakaxelhållaren där. är det där silentblocket sitter? ok, ja då vet jag vad fjäderben är också. man lär sig nått nytt varje dag. |
|
|
Om det inte låter när du gasar, accar, växlar på asfalt är det som de andra säger övre stötdämpar lagringen. Det går bra att använda de från E46 cab eller också E46 M3. En grejj man får skära av bara. De håller längre än de till E30. |
|
|
snokade lite på mekonomen för att kolla priser och en övre stötdämparinlagring kostade bara 110kr så det var inge farligt. frågan är bara hur svårt det är att byta? fjäderbensinlagringen... är det bara en packning eller? typ en gummipackning av nått slag? jag läste i haynes och där står det hur man gör när man byter fjäderben. det är väl denna instruktion jag ska följa för att kunna komma åt att byta inlagringen. denna mekning har svårighetsgrad 4, vilket betyder svårt men när man läser instruktionen låter det jättelätt. det står typ såhär. ställ upp bilen på pallbockar. skruva av bakhjulen lossa nedre stötdämparinfästningen lossa övre stötdämparinfästningen ta ut fjäderbenet och montera det nya i omvänd ordning. det låter väldigt lätt. finns det något jag missat eller? |
|
|
En gummikudde skulle man kunna säga. Finns med under gör det själv här på autopower hur man gör på E36 såg jag nu: Länk Lika på E30 i stort sett. |
|
| Jag har precis samma problem med skrammel/klonkande ljud när jag kör på ojämn väg eller i fartgupp. oljudet har ökat med tiden. Det kommer från höger bak och jag bytte övre stötdämparinlagring vilket inte hjälpte (såg dessutom att det gamla ej var trasigt). Jag antar att det är bakbalksbussningarna/silentblocken som är slut. Märker dock inget vid gaspådrag vilket någon påpekade att man borde göra. Kan man på nått enkelt sätt ta reda på om det är silenblocken som är trasig, gör gärna felsökningen själv men lämnar in till BMW för åtgärd. Någon som har andra tips på vad det kan vara som är fel? schumi, återkom gärna i denna tråd om du hittar vad som är fel på din. Det är mycket troligt att vi har samma fel. | |
|
det ska jag absolut göra. jag var ute på lunchen nu för att kolla lite men jag lyckades inte få bort "klädseln" i bagagerummet som sitter ivägen för att man ska komma åt den övre infästningen av fjäderbenet. hur jäkla hårt vågar man slita i den utan att den går sönder egentligen? |
|
|
jag är ganska säker på att dä ä dom gummibussningarna!!!! min far hade nämligen exakt dä felet och han bytte varenda jäv*a bussning i bakvagnen och det försvann inte men när han bytte dom försvann dä!!! tvärbalken är den balken som diffklumpen sitter skruvad i bryggorna som också sitter i den är dom som rör sig när bakhjulen fjädrar upp och ner!!! du kan inte missa dom!!! balken sitter altså lite framför bakhjulen... om du kollar på tvärbalken så i varje ände har du en fästpunkt upp i chassit och ovanför balken går dom upp i chassit och sitter med en bult som sitter under baksätet ända ute vid dörrarna (om du har en 4D vill säga) för att byta dom måste du plocka ner kardanen lossa diff klumpen och släppa ner den (du behöver inte ta bort drivaxlarna) och barke delen på avgassystemet sen så är det lite bromsrör och annat kraffs som du också måste lossa du måste även lossa dom två bultarna som varje brygga sitter fast med i balken. sen lossar du bultarna som håller tvärbalken och plockar väck den (kolla så den inte är rostangripen, jag ha varit med om att den ha körts av. inte kul) sen kommer vi till den jobbiga biten ta loss bussningarna, jag fick göra en specialavdragare men det går även få väck den med hjälp av huggmejsel el liknande och hammare... dom brukar sitta som faan... sen ä dä bara att sätta i nya och skruva ihop skiten igen och tuta och köra!!!!! lycka till!!!! |
|
|
nu har jag rivit ur all klädsel i bagageutrymmet och jag har hittat ett fel i alla fall. jag kollade på fjäderbensinlagringarna och gungade på bilen. på vänster sida(som det inte skramlar något ifrån) såg man ingenting i inlagringen när man gungade bilen. på höger sida(som det skramlar om) såg man hur fjäderbenet rörde sig upp och ner kanske 5 cm. fjäderbensinlagringen är en gummigrej och den är till 100% av på högersidan. jag tror att det är detta som orsakar hela missljudet. mitt största problem nu är att få lös skruvarna. sitter sjukt fast. jag har redan runtdragit en skruv. tror att jag får kapa bort dom med vinkelslip eller nått. jag hatar skruvar. dom sitter fan alltid fast. |
|
|
Det låter som att du hittat problemet schumi. Hoppas att det bara är övre stötdämparinlagring eller fjäderbensinlagring som jag antar är samma sak. Dessa kostar endast 110 kr på mekonomen och är lätt att byta om inte skruvar rostat fast ;-) (se mekartips). Jag bytte på höger sida där oljudet kommer ifrån men det var inte felet. Jag kollade i och för sig inte vänster sida men det är ju inte där missljudet kommer ifrån, kanske ska kolla för säkerhets skull. Det blir att ta tag i detta efter nyår. Jag återkommer här när felet är hittat. |
|
| ja det är ju dom där jävla fastrostade skruvarna man blir vansinnig på. utan fastrostade skruvar känns det som att det mesta mekande skulle gå ganska lätt | |
|
ok nu har jag bytt fjäderbensinlagringen på höger sida bak. jag frågade runt lite och dom sa att det inte fanns någon anledning till att byta på båda sidorna om det bara såg paj ut på ena sidan så jag bytte bara på den som var paj. det var ett helvete att byta. först satt skruvarna svinhårt men jag fick loss dom tillslut när jag fick lite schyssta verktyg i julklapp :) men att sen få av inlagringen från stötdämparn gick inte. jag slog med släggor och högg med yxa och slog med stämjärn. inlagringen gick i småbitar men allt vägrade att lossa. det innersta stålröret satt tokfast. jag fick kapa mig igenom det med en slipmaskin och sen slå sönder det med stämjärn och slägga. det var ett under att stötdämparen överlevde. fast jag lyckades vrida av toppen på dämparen i skruvstädet men det ska nog funka endå. har inte hunnit provköra bilen ännu då den står uppallad i garaget. har målat lite på underredet och försökt laga tanken. så fort jag tar ner den ska jag provköra och rapportera ifall ljudet har försvunnit. |
|
|
Länk Läs mitt "långa" inlägg, mot slutet av det så skriver jag om ett par Z3 brickor. Dessa är kanske ingen dum investering inför framtiden.. Går ju att göra egna väldigt lätt också.. Ta den gamla lagringen och använd som mall, sen tar du 2-3mm plåt och ber nån kapa till bitarna och fixa hålen. --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
| nu har jag varit ute och provkört ordentligt. det är massor av gropar i vägen överallt just nu eftersom att det är massor av is och snö fläckvis överallt. det skramlar ingenting, så mina problem är till 100% borta :) | |
| Nu har oljudet upphört även i min bil. Lämnade in den på auktoriserad BMW verkstad för att byta "silentblock" vilket visade sig vara felet. Kostade 1.973kr för att byta på båda sidorna och priset inefattade både material och arbete. Tycker det var helt ok då det på en icke auktoriserad som jag först frågade skulle ha 2.000kr. Det var förmodligen bara höger sida som var helt slut men de rekomenderade att man byter på båda sidorna vilket jag gjorde. Vill ju inte att det efter någon månad ska börja slammra på andra sidan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.