|
|
|
|---|---|
|
Har märkt en konstig sak. När man kör med bilen så kommer det varmluft som det ska, men sedan när jag står still t.ex vid ett rödlyse, eller står stilla en stund, då börjar det blåsa kall luft utan att jag har reglerat något. Sen märkte jag en annan sak också, tempmätaren stiger ju längre man står på tomgång. Stog i kanske 5 min och då steg den över tredje strecket, sen när jag började köra igen, så sjönk den tillbaka till mitten läget. Trasig el-fläkt? Vad kan det bero på? Fläkten funkar heller inte som den ska, den går bara upp till läge 2. Jag har kollat fläktmotstånden och dom är hela. Så felet måste ligga i strömbrytaren va? Vet inte om detta har med saken att göra men har det nått samband med varmluften? Jag har ingen Ac. Många frågor på en gång men läs gärna noga istället för att svara slarvigt utan att ha läst. | |
|
Kolla kylarvätskenivån. -Jens |
|
| min värme blir också sämre när jag står på tomgång, det har att göra med avsaknaden av en sk cirkulationspump..den ska ge bättre värme vid tomgångs/långsam körning..verkar som om vissa importbilar saknar denna pump. (min gör det iaf) | |
| Ok. Men min bil är Svensksåld. Kanske är rutten cirkulationspump? | |
|
Att den går upp i temp när du står stilla beror med största sannolikhet på att din termostatfläkt är trasig alltså visco kopplingen som motorfläkten sitter i. Och när motorn blir för varm så bildas ett för högt tryck i kylsystemet vilket gör att vattnet inte cirkulerar som det ska genom värme paketet. |
|
|
Visco koppling som motornfläkten sitter i? Kan det vara det som låter konstigt när motorn går? Det är nått dunkade, skramlande. Mvh Johan |
|
|
vet inte hur fläkten funkar på bmw.men på fård är det vanligt att när kopplingen till fläkten går sönder så skär den= stum, ingen slir effekt, snurrar i takt med motorn. tror nog att det är samma sak på bmw. vore konstigt om den inte kylde som den ska bara för det. har du inte för lite vatten i. när den går upp i temp som du berättar så är det troligast att det är vatten pumpen Att gasa e bra. Att gasa rätt e bättre |
|
| Jo vatten pumpen kan det ju också va.. det skramlar ju en del från motorn så.. vad ska man tro? Får väl fel söka lite när jag får tid och lust. | |
|
Dålig cirkulation vid tomgångskörning, brukar bero på trasig vattenpump, kan även förklara oljudet. Övertrycket i systemet är samma överalt och påverkar inte cirkulationen. FP |
|
| Är det olämpligt att köra om nu vattenpumpen är trasig? Inge kul om nått pajjar. :( | |
|
Det är nog inte att rekommendera. Förutom felaktig cirkulation så kan axeltätningen ge upp, kylvätskan rinna ut och pumpen kärva och dra av remmen osv. Hasso kan berätta hur det funkar under färd så att säga. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.