|
|
|
|---|---|
| Köpte två dunkar agrol spectra, på dessa står inget om API SL utan bara API SJ. Var det samma för någon annan eller har jag fått fel olja. (svart dunk med enkel etikett) | |
|
Hej Jag kollade på agrol.se, det stod såhär: Normer och tester: API SL, SJ, CE BMW. |
|
| Det besvarar dock inte din fråga | |
| Jag tittade också där. Lite konstigt att man skriver en sak på sitt produktblad men en annan sak på sina produkter. | |
|
Kanske är så att det är en gammal förpackning! För den oljan var klassad API SJ för inte så länge sedan. Nu har man enligt uppgift bytt tillverkare på oljan och samtidigt uppgraderat klassningen till API SL. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Betyder det att det inte är lämpligt att hälla oljan i bilen ? | |
|
Är det är 5w-40 olja du har eller en 5w-50? Oljan var tidigare tillverkad av mobil1, en 5w-50 olja. Nu är det en 5w-40 som enligt agrol är samma recept som mobil1 men inte tillverkad av dem. Vad jag kan minnas så hade dom samma klassning, men jag kommer inte ihåg säkert. Ring Agrol och fråga, det är nog bäst. |
|
|
Även den gamla oljan har en bra klassning, även om den nya har en bättre. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 5w-40 är det jag har och den är tillverkad i stockholm vad jag kan se. | |
| Har kollat med Agrol nu, det var förra årets olja jag hade fått. | |
| Slutade med mobil1 istället då ingen hade rätt spectra | |
|
Johan B vad ska man tänka på när man kollar viskositeter och viskkositetsindex? tänkte på tillexempel castrol magnatec och agrol spectran. Castrol magnatec 5w/40 ACEA: A3/B3 API: SL/CF densitet 15°C kg/m3 854 viskositet 100°C mm2/s 13,7 viskositet 40°C mm2/s 82,3 VI 166 Lägsta flyttemp °C -30 Flampunkt °C 198 Agrol Spectra 5w/40 api SL SJ/CE acea A3,B3,B4 densitet 15°C kg/m3 850 viskositet 100°C mm2/s 14,8 viskositet 40°C mm2/s 96 vid -25°C cP 3100 VI 166 Lägsta flyttemp °C -40 Flampunkt °C 202 lägsta pumpbarhet <-35 har dessa andra siffror stor betydelse att kolla eller är klassningen det viktigaste? Och om dem har betydelse vad är det då man ska se efter ???? Du om nån borde ju kunna ge ett vettigt svar =) Tack på förhand /Steffee |
|
|
Hej Jag vill också veta vad man ska kolla efter. (inuläget så använder jag Agrol Nova eller Spectra) Mvh / Smygtittaren |
|
|
Att kolla alla detaljer i specarna, är lite onödigt! Men genom att kolla oljans olika klassningar (biltillverkarspecifika, SAE, API och ACEA) får man fram det man behöver veta. 1. Kolla att oljan inte har för lågt varmviskositetsvärde (siffrorna efter W:et) för den motor som du skall ha den i. Kallviskositetsvärdet (siffrorna innan W:et) kan aldrig bli för lågt! 2. Kolla eventuella biltillverkarkrav på oljeklassningen (t ex BMW longlife). 3. Kolla ACEA-klassningen. För en normal motor bör oljan vara klassad ACEA A3/B3 (B=dieselklassning). Är det en direktinsprutad motor skall det vara A4/B4. 4. Kolla API-klassning. Bör vara API SJ eller ännu hellre API SL för bensinmotorer. 5. Köp den billigast oljan som uppfyller ovanstående krav. 6. Om det är flera olika oljor som är ungefär lika dyra, kan man köpa det märke som inger mest förtroende, har bäst reklam eller har snyggast etikett/flaska. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej Johan tack för svaret. Alltid bra att ha någon att rådfråga är ju inte direkt helenkelt att veta=). Då får det bli Agrol spectran i min bil i fortsättningen också. Den har ju snart rullat 26000 mil. Och eftersom spectran inte är så dyr kan man ju köra ca 800 mil o sen byta igen. Hade jag haft en bil som gått mindre eller som man nyligen hade renoverat hade jag nog gått på castrols Magnatec 5w40. |
|
|
Såg att jag kanske var lite otydlig! Direktinsprutad motor = GDI eller TDI eller motsvarande, dvs inte vanlig insprutningsmotor! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.