AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
971

Ska köpa 525 tds 93-97

vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Ska köpa en 525 tds,
man eller aut, är automat inget att ha? hur långt går en automatlåda? vad går sönder?
Manuell vad kostar ett kopplingsbyte håller lådorna? vanliga problem
Vad ska man tänka på
Andra synpunkter

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Kolla lite här Länk kopplingsbyte ligger på ca 4500 kr automat är ju skönt..men du behöver inte växla så mycket med en manuell det är bra vrid
52
22
525 tdst
525 TDS touring-95
Tjena, jag kör med en 95ans 525 TDS Touring med manuell låda, jag resonerade så när jag köpte en manuell, att man har givetvis ett kopplingsbyte att tänka på förr eller senare men då kontrade jag det med att OM en aut rasar blir det dyyyyrt, jag har en bekant som har haft en aut och med likadan körning tog hans ca 3dl mer i stadstrafik men 1 dl mindre på landsväg, en manuell har ju även den fördelen att det klarar man av till en viss del att skruva i själv på en aut är man helt såld och hamnar automatiskt i dom dyra verkstädernas händer, det är vad jag tycker

Diesel POWER
Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
köp en autormat du kan ju alltid byta låda till en manuell sen..
dom går skönt både automaten å manuell fast manuell uppfattas "slöare"

//fredrik

Diesel Power
52
22
525 tdst
525 TDS touring-95
Lindqvist: Jag tycker tvärtom att automaten känns slöare men det är ju så olika från bil till bil

Diesel POWER
Helga
Klart att automat är slöare....

Helga
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
På en TDS är det bättre drag från stillastående med en automat..mest beroende på att de första växlarna på en manuell är ganska korta så man förlorar ganska mycket med att släppa gasen och växla..såvida man inte känner för att övervarva istället..,jag provade mot en TDS med automat när jag körde Volvo 740 GLE en bil som går ganska bra..ok tds:n var chippad men jag hade ingen chans att åka ifrån den från stillastående...nu finns det väl egentligen ingen anledning att köpa en TDS med automat..eftersom det är en bil man knappast inte köper för att åka korta sträckor med..för då blir det en dyr bil med gällande beskattning..och eftersom man så sällan på långkörning behöver växla så den manuella att föredra..är den sen vilket är synnerligen vanligt en långmilare så är risken stor att det blir ett lådras..vilket ligger i prisklass runt + - 30 tusen kr
cr
Något som bör tillägas är att automaten är högre växlad så den manuella varvar mer vid samma hastighet. De tyckte jag var ganska störande när jag prövade en manuell men det är väll en vane sak. Blandad körning med min tds touring automat ligger på 0,8 l/mil och då är det alltid 120 eller 140 som gäller på motortrafikleder/motorvägar och fullkraft vid omkörningar.

Min motor varvar ca 2000 rpm i 135 km/h på högsta steget. Vad varvar en manuell vid samma hstighet ???? Höre vet jag ju men någon som kann lite siffror???

MVH Calle
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Du kör ifrån en 740GLE med eller utan automat med en Tds, från vilken fart som helst =).
Jag skulle köpa en automat oavsett körsträcka. Bekvämt i stan, låga varv på motorvägen/långkörning.
Jag hade en TdsA med automat, min far hade en exakt likadan men manuell, samma skatt på dessa. (6800kr/år)
Men detta kan skilja beroende på utrustning. En fullutrustad touring med automat hoppar kanske upp ett steg i tabellen till 7300kr/år.
Li
209
Lindqvist
524 td pickup.. -84
525 Tds -92 -02 M5
525 tds -93
gto80: man kan ju sätta i en manuell om automaten rasar..
men det är inte roligt när automaten krånglar!!!
håller med om att manuell är snabbare när man väl kommer igång.. har en 525tdsA som jag satt i en manuell har chippat den och tagit bort katten. körde ifrån en s70 t5 240hk i staren till 100km/h.. ganska nöjd faktiskt..

Fredrik

Turbo Diesel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.