|
|
|
|---|---|
|
Som sagt undrar jag om hur stor skillnaden är i ägandekostnader mellan 528 och 540? Vet inte vilken modell jag ska köpa? Jag tittar mest på årsmodellerna 99-! Ni som har övriga synpunkter och erfarenheter av dessa modeller får järna skriva det! Tack! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om du använder funktionen "sök inlägg" och söker på 528and 540 tex så kan du läsa argument för och emot resten av dan. 540 30-40% dyrare brukar den allmäna uppfattningen vara, 528an är rena "sparbössan" bättre körmässigt pga bättre viktfördelning. Men däremot så är 540 en underbar maskin när det gäller prestanda men den kostar en del också att använda maskinen och det är väl det dom är tillför. Är bensinkostnaden ett avgörande så välj 528 om inte så är 540 en självklarhet. ///MVH Hasso Länk |
|
Men Hasso, nya rön visar att 540 bara drar 0.6 vid motorvägskörning! Har du missat det? Länk Inte fixar du väl 0.6 med 528:n. |
|
|
hehe...bjoerck... detta gäller fortfarande ( i mitt fall iaf. ) om man ligger i 90-95 och nollställer färddatorn, på plan väg.... |
|
|
Om man åker i nrförsbacke och trycker ner kopplingen och samtidigt nollar färddatorn kommer man ner i 0,2 men en 528 touring! ;-) Skämt åsido... jag satt i samma valsituation i somras och landade på 528 pga ägandekostnader. Service och försäkring är GARANTERAT dyrare och soppaförbrukningen är i normalfallet högre på V8 modellerna. Hassos uppskattning på 30-40% dyrare är samstämmig med min. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
BMW 540 drar soppa som bara den ifall du gasar, och det gör du väl annars så köper du inte en 4.4L maskin. 2,8 Motorn är helt klart det självklara valet ifall man inte har MYCKET pengar över till bensin. Har ägt en BMW 540 under 3mån sen köpte jag en BMW 530D p.g.a drivsmedelkostnaderna. Jag kör en hel del och känner inte för att alla minna pengar går till bensin. Jag har en BMW328 också som strippbil så jag vet att den inte drar lika mycket som 540:in. |
|
|
bjoerck... inget bra försök att vara lustig här...... V8 rockar fett! |
|
|
Förlåt TripleA och tp_88 men även Hasso måste väl få ta del till era siffror? Han gillar V8:or och nu när bensinpriset är så högt så är det läge att spara! :-) Bli inte arga på mig nu! Jag har själv en bil med stor motor och jag har provkört några 540:or samt M5:or. Det sista dessa bilar kan anklagas för är att vara snåla. Därmot är de helt underbara bilar. Men att försöka framhäva motorernas begränsade törst efter bensin, njaa... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.