AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.987

någon som registreringsbesiktigat med USA-dragkrok?

Sida 1 av 2
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag väntar på min USA-importerade X5:a. Den är utrustad med det jänkarna kallar "Tow Package", vilket innebär en skum elkoppling och ett fäste för en avtagbar dragkrok. Tyvärr ser fästet inte ut som ett vanligt avtagbart drag, utan det är bara ett fyrkantigt hål, c:a 5 x 5 cm. Till detta har jag sedan köpt själva kroken (kostade bara $25!) som man fäster i fästet med en rejäl sprint.
Det hela är säkert otillåtet i Sverige, men det ser väldigt rejält ut och håller säkerligen för max släpvagnsvikt. Så min fråga är om någon vet om det går att få draget godkänt i Sverige som det är? Om inte, finns det något enkelt sätt att svetsa ihop det hela eller något liknande för att få det godkänt? Eller i värsta fall, får jag besiktiga med fästet sittande där eller går jag tvåa då?
Om jag får ha fästet sittande där så kan jag bara sticka in draget när jag exempelvis ska dra upp båten, och inte ska ut på allmän väg.

Mvh Johan
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Draget måste vara provat enligt en eu-norm som jag glömt numret på men slutresultatet är detsamma, du måste mecka dän det befintliga draget och montera ett annat godkänt drag.

/Per
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Tack för svaret!
innebär det att jag måste ta bort det nuvarande fästet helt, eller får det sitta kvar?

mvh Johan
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är draget en bmw originaldel? isåfall borde bmwsverige kunna ta fram vad det är testat efter.
Annars:Montera bort fästet, regbesiktiga, montera dit det och använd vid behov. Har aldrig varit med om att ngn blivit stoppad och polisen kollat igenom regbeviset om bilen skall ha dragkrok eller ej... Sen borde det funka att besiktiga bilen år efter år om du inte har kroken på plats.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Om du gör som Hubbe säger så kommer du få montera bort draget innan varje besiktning... och det känns väl lite onödigt?! Dessutom måste ett löstagbart drag fungera vid en kontrollbesiktning. Det måste alltså gå att ta bort och sätta dit kulan. Du kan med andra ord inte bara ta bort kulan och glad i hågen åka in och besiktiga "utan" drag....

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

egentligen spelar det ingen roll om det är BMW original, eftersom jag misstänker att själva konstruktionen (lite av traktorkoppling över det hela) inte är godkänd i Sverige.
Så om inte draget är godkänd så måste jag alltså montera av hela skiten? får det inte sitta kvar under regbesiktningen?

Mvh Johan
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Helt riktigt, allt måste bort, inte bara kulan!

// Erik

----
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Erik, vi svarade samtidigt tydligen....
Ok, då vet jag hur det ligger till. jag trodde att man kanske kunde klara sig undan avmontering eftersom man tar bort kula + balken som kulan sitter på, men tanken är väl att man inte ska kunna "fuskanvända" draget som jag hade tänkt.
tack för svaret!

mvh Johan
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Du kan få det svetsat av en firma som sedan skriver ut ett intyg på att det håller.
Har sett en 840 med dragkrok som fått det godkänt på det sättet.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Är ni säkra på att draghållaren inte får sitta där vid besiktingen om bilen inte är regbes med drag.
Annat scenario: Du har en bil (som redan är registrerad i sverige) du monterar ett drag som du inte besiktar, då får du inte använda draget men du får ju använda bilen. Samma borde väl funka om man tar bort fästet vid regbes.
Jesperado kanske kan bringa klarhet i detta. (Har själv haft dessa funderingar då jag i princip bara skulle ha drag för att dra båten ur och i sjön en gång om året och då endast 250m...)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Magnus, det var en bra idé. Det borde kunna fungera, i alla fall om resten av draget är BMW original. Vi får hoppas på Jesperado. Hubbe, jag har samma problem. Lite tungt att släpa upp 2,2 ton båt för hand....

mvh Johan
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Problemen är samma även om båten bara väger 1200kg...
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Johan: Jag tror nog att det är sämre om det är BMW orginal för då kan ju inte svetsfirman påstå att det håller dvs de har inte tillverkat hela draget. Svetsa och måla hela klabbet med hammarlack. Naturligtvis så har ju svetsfirman gjort hela draget alternativt haft lös det och kontrollerat hållfastheten för att kunna skriva intyg. ;-)

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den kopplingen du beskriver blir inte godkänd i Sverige.

Det finns inget krav på att dragramen ska demonteras, det är kulan som ska föras in i registreringsbeviset. Registreringsbesiktar du utan kulan och säger att du inte har för avsikt att använda dragramen för att koppla en kula på så blir bilen registrerad utan kula.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jesperado, tack för svaret. Det var jättebra att få veta, eftersom det var det näst bästa alternativet. Då slipper jag riva hela bakänden på bilen två gånger, utan kan i lugn och ro leta efter ett riktigt drag.

Mvh Johan
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Då var det som jag sa då.
HK, man kanske inte skall skriva in så tvärsäkra inlägg som rekommenderar folk att göra massa extra jobb när man inte är helt hundra på sin sak, eller?
Då är det ju bara att tuta och köra, själv skulle jag skita i att leta ny kula, de är skitdyra om jag bara skulle använda kroken till att dra upp båten och ngt hyrsläp då och då. Visst om man husvagnssemestrade ofta eller så men annars... Men det är jag, du gör som du känner är bäst.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Hubbe,
Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var att jag fick den informationen av verkstaden på firman där jag köpte min förra bil. Det satt ett löstagbart drag på den, och kulan satt fast. Jag tyckte att de skulle kapa av kulan och besiktiga bilen utan drag, men de berättade för mig att de var tvungna att plocka bort hela anordningen eftersom man inte fick igenom bilen med något av dragets delar kvar på bilen... så enligt mig så hade jag belägg för att säga så. Man litar ju gärna på yrkesfolk...

Men uppenbarligen så har jag farit med osanningar och jag får väl be om ursäkt då...

// Erik

----
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ok, trodde det bara var gissningar, det förekommer ju en del som är bergsäkra på en sak trots att de inte har fakta.
Vad jag menar är att man skall vara försiktig med sina uppgifter om man inte är helt hundra ,då det kan bli kostsamt för den som följer de råd som de fick här.
Men du hade ju tydligen fått vad du trodde var fakta. Inte illa menat, ville bara påskina att det man skriver här kan få konsekvenser för andra.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Att använda en dragkrok som inte är registreringsbesiktigad på fordonet är i mina ögon inte heller så speciellt smart. Vad tror du händer om fordonet i fråga råkar ut för en olycka när släp är tillkopplat ? Vållade eller ej så kommer ditt eller motpartens försäkringsbolag med alla medel att försöka hitta en lucka för att neka ersättning. Sånna är dom i dagsläget.
Inga pekpinnar, bara en glimt av vad som väntar på andra sidan av staketet ;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Heinz: Kan det ha varit så att bilen var bes.registerad med dragkrok, då kan man förmodligen inte bara ta bort kulan och få den genom besiktningen med dragbalken kvar utan att om- registera den utan dragkrok först och då måste ju allt bort ändå misstänker jag. ??
Johans bil är ju inte regbesiktigad allas.

///MVH Hasso
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Risken att krocka när man drar upp en båt 1gång om året och endast 250m känns inte överhängande direkt. Det blir ju till att bevisa att det var krokens fel att olyckan hände annars är det nog svårt argument.
Även om bolagen är hårda så måste det finnas påverkan från den felande delen för att sånt skall hålla i en rättegång.
Tror inte ens att de kollar upp om din bil är registrerad med krok eller ej. (om det inte är så att kroken släpper förståss).
Men visst, ett risktagande innebär det, men JAG skulle inte tveka om det nu inte var så att man använde kroken ofta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.