|
|
|
|---|---|
|
Hej, skulle behöva en värdering till vad min bil kan vara värd. Ska nog troligtvis sälja den i förmån för en nyare Beemer och då vill jag ha rätt pris ju! ;) Fakta: *BMW 320iK -88 Coupe *Diamantsvartmetallic *15280 mil *Kvitto på helrenoverad topp, kam, vipparm m.m. som jag får på fredag. Bilen i topptipp. *Kvitto på alla tändkablar bytta samtidigt som toppen. *Kvitto på Kamrem och vattenpump bytt vid 14920 mil. *Elspeglar *Elantenn *ABS *Inredning i toppskick. Inte en reva. Inga hål i hatthyllan. *BMW Original aluminium-fälgar. *Gislaved Nordfrost ganska fina vinterdäck *Den enda rost som finns är en liten 2x2cm-fläck på bakspoilern och några pyttepyttesmå stenskott som inte syns förrän du kollar riktigt nära. *Lilla vingen *Luftfilter bytt för 100 mil sedan *Bromsarna mycket bra Nackdel: En liten buckla på motorhuven och några få repor. En polering behövs Så vad är då denna BMW värd? Jag tycker mycket om den men nu har min fåfänga tagit vid och jag vill ha något nyare att åka runt i. tacksam för svar MVH Jimmy | |
|
Servicebok? Dokumentation? --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Serviceboken är tyvärr bara stämplad de första gångerna. Dock är den ju rejält omservad nu. Topp, kam, rem, pump och mycket mer. Den var i fint skick innan jag gjorde detta också. Dokumentation. Jag har alla besiktningspapper och manualer. Det är väl det enda. Tyvärr. |
|
|
Happ. Priset beror ju nu på flera saker.. nånstans mellan 15-20k kanske. Beror helt på hur bråttom du har att sälja bilen och eventuella spekulanter... Relativt lågt miltal, men samtidigt är det hur bilen blivit servad genom sitt "liv" som avgör mycket bilens skick. För mig, som inte mekar själv, är dokumentationen avgörande för ett eventuellt köp. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Kan tänka mig att det är svårare att få den såld vid den här årstiden. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
-BeeMWe- |
Om bilen varit dåligt servad innan lär det inte spela nån större roll då motorn är renoverad. Jag skulle gissa på att du kan få ut en 20-22 om du hittar en seriös köpare. Kan dock bli svårt i dec. |
|
20-25 är säkerligen inga problem, men detta är FEL årstid att sälja bil! Räkna inte med att bli nedringd med andra ord! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Jag bara undrar varför en bil som man skött om och som bara gått 15 000 mil behöver helrenovera toppen.... låter INTE bra för en presumtiv spekulant Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tja...En BMW 320i från -88 med renoverad topp och nybytt kamrem(blev allt utbytt då?,dvs sträckare,div skenor osv)låter som ett vettigt E30 köp. Så att toppen renoverats vid låga 15000mil är egentligen ingenting att bry sig om på något negativt sätt iaf :) Gissar på att du kan få lite drygt 15' på privatmarknaden just nu..Men prova att sätta ut den för det du tycker den är värd,kanske rent av över 20' ;) Mvh Janne. |
|
|
Okej tack. Nä som ni säger. Jag får nog sätta ut den till vår/sommaren istället kanske. Tack iallafall! |
|
-BeeMWe- |
Gör en rekond på lacken innan du säljer den, det tjänar du på. |
| Sätt ut den för 22. Då borde du rimligtvis få 20 000kr med lite tålamod. | |
| ca 20.000 kr | |
|
Inget konstigt med renovering av topp på dessa efter 15000 mil. Det var ett fabrikationsfel på 88 och vissa 89 or. Bultarna eller någon bult gav sig i toppen med inläckande vatten i oljan som följd. Detta problem rättades till av bmw kostnadsfritt och skall enligt hörsägen gå att se på bultskallen. Hade en 88:a 320 mellan 1993-1994 och denna var åtgärdad. Ny topp o rengöring av motor gick loss på 45000, kvittot fanns.. Min hade rullat ca 22000 mil och var i nyskick. Bilen var inte ens dammig under baksätet. Undras vad denna gått idag, såg den på annons för ca 6 år sen o då hade den rullat 18, (15280 mil på en 88:a pyttsan) |
|
|
Otto: ja just när du säger det så.. ( saxat från beg guiden) 2,0-2,5 12V-motorer 88-89: Lyft på oljepåfyllningslocket. Kontrollera topplocksbultarna. Dessa bör vara av torx-typ. Bultar med vanlig sexkantsskalle kan gå av. Gäller enligt uppgift endast dessa två årsmodeller. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag har gamla sexkantsbultar. Å enligt min "källa" skall detta vara ett överdrivet problem. Har gått över 28000 mil nu och fungerar utmärkt! Ryker lite vitt om avgaserna men det slutar efter 15 min. Så inte tror jag att jag har vatten i oljan ännu i alla fall. |
|
|
Otto: Jovisst jag är ju inte säker på att den har gått 15000 mil men detta kollade jag upp: Ägaren som hade den innan har bott och jobbat i Tyskland i många år. Han är dock svensk. Han köpte den av en en tysk man när denna bilen var 2 år gammal. Han skulle ha en ny. Så sen körde han med denna och flyttade tillbaks till Sverige 1998. Tog då med bilen som flyttgods. Sedan körde han med den till augusti -03 då han bytte in den och köpte sig en ny bil. Han har kört ungefär 1000 mil om året. På besiktningspapperen är det 1000-intervaller. Ringde också upp flerbarnspappan som hade den innan och han "garanterade" typ milen. Jag kan ju ändå inte vara säker men jag tror på hans ord. Avgaserna syns inte. Inget blått här inte. Motorn är absolut inte skruvad med. Enligt mekaniker. Fotpedaler, inredning, alla detaljer är mycket fina. Inte slitage. Men men visst den kanske har gått 30000 mil men då skulle den nog inte se ut såhär... |
|
| Du stavros; säg det till alla som fick betala sin räkning själva... Alla gick inte av, det var någon av bultarna som sträckte sig och därmed tappade moment med skev topp som följd. | |
|
Otto von Diesel: OK, jag har ingen aning. Men har den gått 28000 mil så tycker jag problemet redan borde ha uppstått? Varför brister bultarna? Beror det på hårdkörning? Kraftiga temperaturskillnader? Varför?? |
|
-BeeMWe- |
Fabrikationsfel. Bultarna är ett litet a när de nyare är ett stort A. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.