|
|
|
|---|---|
|
Hoppas att detta är rätt avdelning. Jo, jag ska till och sälja min bil till en privatperson. Nu undrar jag vad jag har för åtaganden mot köparen? Säg till exempel att växellådan rasar om två veckor eller dyligt. Köparen snackade om ett "vanligt köpekontrakt" som skulle reglera alla dolda fel etc. Vad jag har förstått gäller det bilhandlare mer än lilla mig som är en privatperson. Hur är det egentligen? | |
|
Skriv bara på ett vanligt kvitto att bilen säljes i förevisat och av köparen godkännt skick utan vídare garantier så är det lungt. |
|
|
Jo, det är så jag fattat att man brukar göra. Men, han pratade om att det "vanliga" kontraktet mellan privatpersoner var skrivet så att om t ex drivknutarna pajade efter ett kortare tag så skulle jag få stå för det. Sånt kan man ju aldrig garantera som privatperson, eller? Är det vanligt att man reglerar sådant mellan privatpersoner? |
|
|
Om du skriver ett kvitto som jag skrev så lämnar du inga garantier på bilen och köparen har godkännt skicket på bilen. Du lämna alltså inga vidare garantier utan när kvittot är underskrivet av er båda så är det klart. |
|
| Ok, tack för hjälpen! Får se om jag lyckas få honom på bättre tankar :) | |
|
Låt inte honom diktera vilkoren bara, det är du som säljer så du skriver kvittot. |
|
|
Det han menar med dolda fel är tex att bilen är krockad och dåligt lagad och att du viste om det. Det ska vara ett fel som han inte med tillfredställande kontroll av varan borde upptäckt. Vanligaste dolda felet är att bilen är pantsatt på ett billån och att du inte har rätt att sälja bilen. (utan att lånet är löst) |
|
|
Kolla här hos konsument verket där finns det mycket goda råd och information: Länk till och med ett bra köpekontrakt man kan använda: Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack för alla svar! Nej, det handlar inte om att den är pantsatt eller att jag krockat den men säger att den aldrig varit smälld. Ordagrant så sade den presumtive köparen: "Så skriver vi ett sådant köpekontrakt som man brukar, där du är ansvarig för fel som uppstår. Så om Drivknutarna skulle rasa när jag kommer hem så får du stå för det." Låter helt förryckt, sådant kan ju man ju aldrig garantera. Men nu har jag ju fått kött på benen och Konsumentverket i ryggen så det kommer säkert att gå bra! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.