AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.108

Spruckna strålkastare E34

Stig H
För 2 månader sedan råkade jag ut för ngt så osannolikt som att få två spruckna strålkastarlampor (ett på vänster respektive höger sida). Att det skulle vara stenskott i båda kunde jag inte tro på. Det var inte annat att göra än att byta ut dessa trasig glas.

För en vecka sedan såg jag att ett av de nya halvljusglasen hade spruckit mitt itu!! Eftersom jag har en Touring så finns det nivåreglering för strålkastarna och jag misstänkte att detta var anledningen till det tredje spruckna glaset inom 2 månaders tid.

Kollade detta på BMW och de hävdar att det inte kan vara nivåregleringen som är boven i dramat då denna är uppsatt på leder och ej kan sitta fel.

Har någon anna råkat ut för liknande??

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för glödlampor du använder?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är glaset helt av, eller bara en spricka i?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Stig H
Vanliga H1 55w lampor - Philips All Weather (lite gulaktigt sken)

Glaset har en spricka rakt av vilket tyder på att det har haft påverkan av kraft eller stark värme när det varit kallt (en lampa kan inte värma ett glas så snabbt att det spricker..eller....)

Använde nivåregleringen tidigare och jag misstänker att det är detta som är fel trots allt vad BMW nu säger. Oavsett så komme jag att åka på en massa onödiga pengar.....

Definitivt inget stenskott då det inte finns ngt märke

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är spänningar i glaset kan det spricka. Särskilt om det är varmt och sedan får t ex kallt vatten över sig!

Ett dimljusglas sprack på det viset på min förra E36:a. Byttes på garanti då de inte fann några stenskott i glaset!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
el
40
el duce
bmw m535i
de e garanterat spolningen på lycktorna som gör de!!!!! om du har nåra förstås!!

Mvh Henrik
Stig H
Jag har inga strålkastarspolare då det är en importbil. Det regnade dock kopiöst när jag körde ner från Stockholm och kanske hände det då.

Är det så att man inte kan hitta ngt märke från stenskottet är BMW skyldiga att byta glaset då?

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Vissa Mercedes har haft problem med att galsen spricker i kallt väder när det är mycket skit på strålkastarna. Det blir för varmt i lampan, och glaset spricker av temperaturskillnaderna.
Det kan omöjligt vara temperaturen somhar gjort en spricka i TRE glas på så kort tid. Själv har jag en -93 iT import alltså utan lyktspolning. Jag brukar rengöra dem på macken med iskallt vatten från hinken som man kan använda till att rengöra rutorna med. Och jag plaskar på bra med kallvatten, och har aldrig haft några problem.
Tycker också att det låter osannolikt att nivåregleringen ska ha någon inverkan på detta. Lykta är upphängd i tre ledade punkter varav nivåreglering är en av dessa. Förutsatt att ingen av lederna kärvar så är det omöjligt att skapa spänningar eftersom sytsemet är underbestämt dvs för få frihetsgrader är låsta för att spänningar skall kunna uppstå.

PS detta var teori..... verkligheten kan vara någonting helt annat men det är osannolikt .
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
har själv nivåreglering på mina lycktor och aldrig stöt på det problemet.
har själv fått ett sprucket glas pga av vatten kör med 55w med, men det är ett tag sen och har inte råkat ut för det sen dess, skulle kunna tänka mig att det som hände mig beror på att det kanske hade fått ett stenskott påsig men inte spruckit och sen då jag fick vatten på den så sprack det av späningen i glaset eller nått sånt
Stig H
ja det verkar tyvärr vara så att jag har haft en helt osannolik otur med stenskott. Det verkar inte vara någon idé att byta glaset då sannolikheten för ett nytt stenskott inom de närmsta veckorna är MYCKET STOR!

Tack för alla tips...

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tycker du ska byta med en gång, annars är det risk för att fukt tränger in i den känsliga reflektorn. Och det blr inte billigare att byta även denna...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.