|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Den bästa tidningen finns inte mer :-( Retro. |
|
|
Acey: Jag tror du missförstår mig. Vad jag menar är att det viktigaste hos en bil inte alltid är dörrklang eller känslan i ventilationsgallret. Ofta döms bilar ut i tidningar som AM&S just på grund av känslan i knappar och ventilationsgaller. Mördande marknadsföring och skön känsla i reglagen ger framgång hos motorpressen. Ofta kan man läsa i tidningar som AM&S att "Volvon når inte ända fram i kampen om premium-köparna. Materialvalet och känslan i detaljerna är inte riktigt lika högt som i Audi". Jag skiter högaktningsfullt i knapparnas känsla eller vilken plast instrumentpanelen är gjord av när jag köper bil numera. Motortidningar måste granskas kritiskt och läsas med skeptism. |
|
|
Visst är svenska AMS ganska tyskvänlig. Vet ngn hur ägarförhållanden ser ut, kopplingar till tyska AMS och tysk bilindustri? TV har duktiga skribenter och som det verkar proffsiga mätmetoder. Köpte ett nummer av en ny engelsk tidskrift "Octane" med intressant innehåll, krönikor av bl.a. Stirling Moss, Rowan Atkinsson. Utförlig artikel om "måsvingemercan" bl.a. |
|
| Jaha, jo jag missuppfattade dig lite. Fast menar du att du köper den bil med mest körglädje eller vad hade du velat läsa om? Framförallt tycker jag att provkörningar och artiklar är för korta. Där har tidningarna hemma en del att lära av sina syskon utomlands. Kanske borde börja med ett magasinformat istället som kommer ut en gång i månaden? | |
| orvar: Jodå, svenska AMS är en systertidningen till tyska. Och det ryktas (främst i japps-krestsar) att AMS skulle vara ägt av den tyska bilindustrin. | |
|
Jodå jag har läst Automobil men tycker den innehåller alldeles för lite och jag tycker att testerna är lite lika varandra. Jag tycker att ams är den tidning som man får ut mest av. Motorsportdelen tex är grymt bra. Dessutom varierar de sina reportage/tester lite mer än övriga tidningar som jag läst/läser. //Thorssa |
|
|
Acey: Jag vill läsa om bilar ur en entusiastvinkel. Min tilltro till motorjournalistik som konsumentupplysning är lika med noll. Jag kan själv avgöra vilken bil jag vill köpa utan Teknikens Värld eller AM&S hjälp. Jag har för längesedan genomskådat de tidningarna. Automobil är den tidning som skänker mig mest glädje eftersom de ser på bilar på ungefär samma sätt som jag gör. |
|
|
Och jag föredrar ams eftersom Automobil är så s-tans tråkig! //Thorssa |
|
haimaul |
I Storbritannien finns världens bästa dagstidningar. De har sannolikt världens bästa tv där också. Inte helt otippat är också motortidningarna bäst där också, oavsett om det handlar om märkestidningar om BMW eller "allmän-motorpress". Otroligt bra skribenter - med gedigna kunskaper, glimten i ögat, självironi OCH en fullständigt kompromisslös kärlek till vad de håller på med. Läs några nummer av Autocar, Top Gear Magazine, Car, Thoroughbred & Classic Car, Carclassic, Evo osv., och du inser att Robert Colin inte ens skulle anses kvalificerad att koka kaffe på någon av de redaktionerna. Och att det inte finns någon anledning att köpa nån svensk motortidning. Why pamper life's complexities When the leather runs smooth on the passenger seat |
|
Teknikens Värld har jag prenumerat på i alla år. Auto Motor & Sport tycker jag är alldeles för tunn sen dom började komma ut varannan vecka. Automobil är rätt tråkig om man som jag inte är så intresserad av bilar från 1930-60... Men den känns seriösast. Bilsport är inte ens värd att kommentera, blöjtidning för fjortisar. |
|
chrille70 |
Jag prenumererar på Teknikens Värld och den tycker jag både är bra och BMW-vänlig. Innehåller mycket matnyttigt utan att vara för konument-trist som de var tidigare. (Och jag ser verkligen fram emot testet av BMW X3 3,0i mot Lexus RX300 i nästa nummer. Min hypotes är att X3 vinner en jordskredsseger!) Auto motor & sport ger ofta trevlig läsning men ibland känns innehållet lite "tunnt". T ex då biltesterna i stort sett bara handlar om accet 0-100 och motorljudet... Angående Bilsport håller jag med ovanstående om att det är en riktig blöjblaska. Innehåller inget vettigt som jag ser det. Och jag kommer aldrig att förlåta dem för den ytterst pinsamma köpguiden på E39 5-serien i deras förra "BMW-special". Där påstods allt från att 520i hade en fyrcylindrig motor och gud vet vad.... Detta f.ö. har diskuterats livligt i tidigare trådar. MVH Chrille |
|
Läser oftast tekninkens värld..men ibland blir det en och annan spoilernytt (läs Bilsport) också. //Roffa --- Min BMW - Länk |
|
|
Fördelen med AMS är ju att dom tar intervjuver rakt av från den tyska originalblaskan, exempelvis en intervjuv med nån BMW höjdare. |
|
|
Den absolut bästa motortidningen är Auto, Motor und Sport! Givetvis den tyska versionen!. Perfekt sätt att ursäkta sig med Tyskastudier när man läser en superb tidning. Ca 40 spänn för en riktigt bilbibel! Har köpt tyska AM&S i många år. Och gillar BMW gör de.. |
|
|
Fick ingen AMS i fredags! Måste ut och köpa lösnummer! Får ju nästan panik ju...=) //Thorssa |
|
|
Är väl helt enkelt så att vårat märke är bäst. Däremot så blir jag sur över hur våra svenska tidningar höjer Saab och Volvo till skyarna hela tiden. |
|
patrick0209 |
Själv så läser jag bilsport och auto mobile när dom kommer för jag får hem dom i brevlådan några dagar innan |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.