|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Mr Bauer Om man blivit utsatt för vandalism så är man fruktansvärt föbannad, klart att man inte ska använda sånna uttryck, det låter inte trevligt. MEN faktum kvarstår att jag & andra med mig har blivit utsatta för vandaler....(eller våra bilar i alla fall..) & då blir man hämdlysten! Jag skulle inte bryta av något på en person för jag vet att det slår hårt tillbaka på mig själv, men man kan ju få fantisera lite. :) En lösning är ju någon sorts kamera utanför bostaden eller kanske i bilen, som börjar filma när larmet går... Får man tillräckliga bevis på film så räcker det ju för att fälla... (men oj! man får ju inte filma utan tillstånd i Sverige...glömde det! ) /K |
|
|
Tanken är att de inte skall veta vem som envisas med att beställa hem ett lass dynga i månaden.... Det var ju inte bara mina bilar de förstörde. Slutsumman blev: 1 volvo 745 1 Yaris 1 BMW 325 1 Volvo 855 1 Ford Mondeo 1 husfasad(nyrenoverad där försäkringen inte täcker vandalism) 10-15 brevlådor 2 EU moppar blev sönderhoppade 1 dagis 1 staket 8-10 vägskyltar 1 skyltfönster Åsså har jag säkert missat ngt. Det fanns iaf mer än 10 målsägare... Jag kan nog se mig i stjärnorna efter ersättning, sen kan man ju jävlas tillbaka så man åtminstonde mår bra själv.... Det var tur för både dem och mig att polisen kom tillslut där på morgonen efter, de ringde mig när jag var 30m från tomten där de sov över. Annars hade jag nog gjort mig olycklig på dem. |
|
| Stackars frustrerade ungdomar..... | |
| problemet med vittnen är enligt polisen att man måste se exekt vem av dem som sabbade vilken bil inte bara att dessa 3-4 killar sabbade en massa bilar. Så innan de erkännt eller bevisen pekat ut just vem som gjorde vad så går de fria. | |
| Rättsystemet är fantastiskt... | |
|
Nokia har ju kommit med en bra kamera som tar ett eller flera kort vid rörelse och skickar dem till din mobil eller via mail. Om de får se kameran så är det redan försent, kostar en 3-4000 kr tror jag. |
|
|
Intressant! Hur/Vart monterar man denna kamera då? Man vill ju gärna att den ska sitta så man kan få en överblick..... Nipply "fortfarande arg och ledsen" |
|
|
Kamera grejen funkar bara för personlig hämnd. I och med att du inte får filma, fota utan tillstånd så är bevisen ogiltiga i rätten. |
|
| Fota utan tillstånd, med detta menas väl bara s.k "övervakning". Jag menar, om du lyckas filma/fota drägget så måste dom/någon bevisa att du monterat kamerautrustning för detta ändamål. "Du eller någon annan kan ju ha smugit i buskarna och filmat" Detta är väl inte otillåtet ?? Jag kanske är ute och cyklar... | |
|
Jag vet inte, och tyvärr så har jag dem inte på bild. Man känner sig bara så maktlös mot rättssystemet, inget verkar hjälpa offren allt skyddar brottslingen. Man har ju haft roligare för 10 lax än såhär iaf, det kan man ju konstatera. |
|
| det där med nokia kameran... jag har för mig att den tar bilder i VGA upplösning som flera av dom nyare mobiltelefonerna gör idag. Man kan säga att man tog bilden med mobilen på bar gärning...?? | |
|
Tyvärr är det väl endast kriminella som kan se till att få betalt för stöld/skadegörelse. Dom har inga problem med att hota eller misshandla nån för att få tillbaka pengarna. För vanliga svennsons är det väl inte längre intressant att ha en bil som ligisterna uppfattar som dyr/fin i en storstad utan eget garage. |
|
|
Problemet är inte rättssystemet. Det är faktiskt till för att skydda oskyldiga. Problemet är ist polisens arbete. Polisen har som bekant ändliga resurser och måste därför prioritera. Som alla känner till så prioriterar man inte denna typ av brott eftersom den inte anses så farlig. Därav den höga avskrivningsgraden. Naturligtvis skulle polisen kunna fortsätta att utreda den här typen av brott och med hjälp av exempelvis DNA-analys skulle säkert uppklarningsgraden öka märkbart. Det finns saker man kan göra: Ring, skriv eller prata med era riksdagsmän. Trakassera justitieministern med mail om att nu måste vardagsbrottsligheten få fokus. Utnyttja era demokratiska rättigheter! ...och rösta bort alla pappskallar vid nästa val. |
|
shqiptar |
alltså om nån skulle förstöra min bil så skiter jag f*an i polisen för dom hjälper än ändå inte/aldrig!! så då tar jag tag i saken själv o tar reda på vem det är sen är det inga problem! han har inget val för då.... jaja om nån vill ha hjälp med sånt här så kan jag fixa sånna här små problem till ett bra pris! alban power |
|
det är för jävligt när sånt här händer. Var hos en kompis för någon vecka sen och kolla på film. När jag sen kommer ut och ska åka hem med pärlan tror ni inte att någon jävla terrorist har varit där och slagit av en backspegel... Sån tur var så var den hel, bara att trycka tillbaka den igen. Så jag hade ju tur! Förstår verkligen vreden hos er som har råkat ut föt värre grejer än jag! Lagen säger ju att man får ingripa och stoppa någon om man tar den på bar gärning eller flyende fot, hade jag kommit ut och sätt någon vandalisera min bil då hade jag nog tänt på alla och sagt den f*n ett par sanningens ord! Han kan ju alltid rammla lite olyckligt! i´m not driving too fast... ...i´m just flying too low! |
|
|
Jag förstår att de måste prioritera, men jag fick tjata och var tvungen att ringa tre ggr på morgonen efter för att få ut en patrull. De kom tillslut när jag hotade med att om de inte hade tid att komma så skulle jag ta hand om dem och då skulle de ändå få komma sen. Det tog skruv och två högst ointresserade poliser kom tillslut. Den ena var rent otrevlig när man försökte prata med honom, hade väl stört i kaffe och munk pausen eller nåt sånt.... |
|
Espen |
Jack Bauer: Jag tror helt allvarligt att jag hade genomfört mina tankar om brutna ben om någon hade vandiliserat min bil, speciellt om det var några vänster j*vlar! Ang. videoövervakning: Sätt om en skyllt där det står "Platsen är videoövervakad" har för mig att det räcker, då har du informerat om att personen blir filmad! Hubbe: Ett helt seriöst förslag från min sida är Länk Kolla in och fundera på det iaf! Hör av dig till mig om du vill veta något, jag har nämligen använt mig av dem personligen! Sen så är det beklagligt att polisen inte visar något som helst engagemang för att lösa brottet! Shqiptar: Lägg ner! Mvh -Eppe- Born2XLR8 |
|
Espen: Klart intressant, 50% är mer än ingenting alls. Frågan är ju bara hur man driver detta då de inte har en regelrätt skuld till mig utan jag "misstänker" ju dem bara i laga mening. Skall undersöka saken själv lite först och sen kan man ju lyssna med dem om de kan tänka sig att försöka driva in "skulden". Skön inställning till Ashberg.... verkar vara lite oseriöst? |
|
|
Espen: Hihi har varit inne på den sidan tidigare och läst om hur förbannade de är på "Pajas och skandaljournalisten Robban Haschberg" (under "Aktuellt om företaget"). Snacka om att skjuta sig själv i foten.... :) Men jag tror säkert att deras arbetssätt är effektivt.... Men lycka till Hubbe, vilket tillvägagångssätt du än väljer. Jag hade börjar med att besöka ungarnas föräldrar och rent sakligt berätta om vad som hänt och vilka vittnen det finns till händelsen. Om möjligt skulle jag ta med mig så många vittnen som möjligt så att de kunde berätta om vad de sett och hört. Om det skulle kamma noll så skulle jag bli lite mindre rumsren. |
|
Espen |
Hubbe: Jo det där med en regelrätt skuld blir ju lite mer komplicerat, prata med dem och se vad de säger. Och det är inte säkert att dem tar 50% dem kan nöja sig med 25%, dessutom lyckas de ej så kostar det heller inget! Jo jag vet det där med Ashberg, han gillade inte riktigt deras tillvägagångssätt ;) Det bästa är att dom tar över skulden och driver in den, alltså är det DERAS skuld, alltså kan du inte bli skyldig till något! Wolv: Jag håller nog med dig där, jag hade tagit med mig vittnen och sedan talat med ungdomarnas föräldrar och med tanke på den omfattande skadegörelsen så borde det finnas ett stort antal vittnen. Mvh -Eppe- Born2XLR8 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.