AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.304

Biltema larmet

Sida 2 av 2
visst är det så som du säger, vissa bilar är svårskruvade, å har man ingen erfarenhet bör man låta bli, visst de kan gå vägen men de kan skita sig oxå, ang larm intyget så är det bara att åka till en larm verkstad & besikta larmets funktioner å få det ifyllt, vissa tar ett par hundra andra gör de gratis,

Jag ordnar som sagt oxå med installation .
Well, det kanske inte alltid är svårare att skruva i BMW men det kan finnas dolda funktioner, t.ex sleepfunktionen som gör att bilen dränerar batteriet och inte går ner i sleepläge efter monteringen. Detta och liknande kan visa sig först en tid efter montering. Jag är inte så övertygad om att en seriös larminstallatör vill gå i god för en installation som är gjord av en glad amatör, men det varierar kanske. Själva funktionen är väl det lättaste att kolla, men om man vill ha intyg på att allt kablage med inskarvning i bilens elektronik är OK så får man räkna med mer än några hundringar tror jag. Då har man ändå ingen garanti osv om nåt verkar skumt efter en tid.
Vill inte på nåt sätt verka negativ men snålheten kan lätt bedra visheten detta fallet.

FP
nja de e' väl så att själva intyget intygar bara att larmet funktioner som skydd är fullt fungerande, förut så besiktade försäkringsbolagen oxå larm installationer å de va i rincip kolla så de larmade på alla inkopplade slingor samt att startspärren funkade när den va ansluten,

Har även bytt ut många larm i bilar som krånglat både svensksålda å importbilar, hade för ca 3 veckor sen in en audi s4 som en firma i eskilstuna *inga namn nämnda* hade monterat larm, detta var visserligen ca 1½ år sen de monterade så de va inget garanti åttagande och däför kom då denna person till mig istället å badmig kolla på larmet, kunden i fråga var med medans jag plockade ned paneler osv där larmet satt och han såg själv då hur jäkla illa monteringen var utförd, dom hade tejpat ihop kablarna istället för kabelskor eller löda, dom hade isolerat med maskeringstejp *papp tejp* hade inte kortat ned larmets kablar nånting så de låg åtskilliga metrar ihop knölat, samt inte säkrat av nånting till larmet,

MIn fråga till honom var då : är detta installerat under din tid som ägare eller är det tidigare ägare som gjort det ( tänkte mest på om en tidigare ägare slängt med nått falskt installations intyg för att de skulle se bra ut* nej det va ägaren själv som hade lämnat bilen till den montören och fått det fixat, han hade både install intyget & kvittot på betalningen kvar,

okey vi kom överens om att ja skulle ordna till allt, när jag började forska djupare i det visade det sig att man inte anslutit larmet till varken dörrbrytarna eller monterat en huvkontakt, det var alltså i princip bara ett fjärrstyrt c-lås han hade fått istället för *ett godkänt larm*

Jag tyckte då att han skulle ta och åka/ringa å snacka med den som monterat det åt honom men han va så rasande arg över deras sätt att jobba på så han köpte ett nytt larm avm ig på en gång istället.
folke:

Tack för dom visa orden :) men skall t.ex bmw själva göra en sådan installation så vill dom ha ca:4000:- för det! Lite dyrt för mig. (Vet inte vad en vanlig verkstad vill ha?)

MrMix:

325 E36 -91

/Mvh Dido

Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den!
Dido_325:

Har schema på din bilmodell, skickas med vid köp av larm.

de enda som brukar kunna va krångligt vid larm monteringar är c-låset, allt annat går ju alltid å läsa på annat sätt,
c-lås inkopplingen på din bil sker bakom handskfacket till höger i en svart kontakt, är + styrt .
Okej! Tack för infon, hör ev av mig här när de blir dags!
har nämligen inget garrage o e lite kallt för att skruva utomhus nu. :) Får vänta till sommaren!

/Mvh Dido

Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.