AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.169

Lackera PDC-givarna?

Bi
16
Biftas
530iA Touring -01
Vad händer när man tex. vill lackera listerna i kofångarna. Kan man lackera PDC-senorerna, eller slutar de att fungera då? Ser givarna igenom lacken? Behöver man speciell färg?
De är iaf lackade på vissa bilar. De jobbar ju med ultraljud, dvs svänger med nånting mellan 30-80Khz precis som ekolod på en båt, fast i luften. Man brukar inte rekommendera färg på båtars svängare i vissa fall, medan andra jobbar rätt igenom plastskrovet inkl. färglager osv. Det blir till att prova tror jag.

FP
En god vän till mig provade på sin 328 cab, och det tjöt hela vägen från verkstan ;-)

Nipply
Han backade hem då?
Likväl är nog de flesta lackade i kofångarnas färg iaf. Kanske specialfärg?

FP
Måsen
Mina är lackade (siennaröd) orginal, ang typ av färg, ingen aning...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Givarna med lack är troligen kalibrerade för detta. Jag skulle inte lacka dem om de inte var lackade från början.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
givarna skall EJ lackas- de är behandlade med färglös 4komponents klarlack från fabrik som i sej går men blir satans svår att få tag på- kör du med "vanlig" billack så kommer det att tjuta konstant under backning- listerna kan ju lackas utan att givarna förstörs
4-komponent klarlack, hur funkar det? Många har ju bilens färg, silver, svart, rött osv, och fungerar.

FP
Bi
16
Biftas
530iA Touring -01
PDC:n tjuter i ca30 sekunder och PDC lampan blinkar.

Skulle det kunna vara för att bakre givarna blev lackade vid lackering av kofångaren? Eller skulle den tjuta hela tiden och tro att bilen är nära något hela tiden?

FOLKE- PDC-sensorera är väl svarta på alla bilar av E39 modellen? de är ju aldrig i någon fälg - självaste givaren dvs (lilla lampan?)
Vet inte det jag. På just E39 är jag osäker men på många andra bilar är jag helt säker på att de har kofångarens färg, ser lite illa ut med 4 svarta prickar på en hellackad kofångare faktiskt.

FP
Hel rätt FOLKE när jag tänker efter (de E39 jag har sett är bara givaren som ifs är pytteliten svart men kringhuset är lackerat) men på tex Volvo är givarna lackade- kanske bara till att fråga på BMWs serviceavdelning i sundsvall??? om det går att lackera?!
På E46 så finns de den äldre sorten:
Länk
som inte går att lackera

samt den nya varianten som skall lackeras o sitter i m-bakspoilern bland annat:
Länk

De bör finnas 2 olika varianter på E39 med.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
De är lackerade även på standard spoilerna efter facelift på e46
coupe men inte på sefan där de är intergrerade i stötsfångarlisten. (se bmws hemsida.)

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Kenneth Lundgren
Jag jobbar som lackerare på ett företag som gör Volvos specialbilar och lackerar om PDC´n, enligt tillverkaren ska dom klara 3 omlackeringar (bör väl vara samma grejer på BMW).
Måsen
Mina är lackade i samma kulör som bilen, även "ögat".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.