|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Nu e pärlan avställd men i vår så är det dags för en inspektion 2. Eftersom jag inte känner till någon som servar Alpinor i Stockholm så ringde jag till Jarls Bilservice i Hbg som jag har hört ska vara bra. När jag frågade vad det skulle kosta så svarade han nånting på 2000 kr! jag kommer inte ihåg exakt men d va dryga 2000 spänn för en inspektion 2 på en Alpina. Jag trodde det skulle va extra dyrt att serva Alpinor men där hade jag tydligen fel. Nu undrar jag vad ni andra Alpina-ägare har för erfarenheter av service på era skönheter? Jag är också tacksam för tips på andra verkstäder som kan serva Aplinor runt om i landet. Mvh David | |
|
I Norge betalte jeg kr. 6.000 for service 2 på Biturbo, + olje. Bare tennpluggene kostet kr. 200 + mva. pr. stk. 2000 høres billig ut. Har du TIS på cd, ser du i ovedsak hva som gjøres. |
|
|
Du har en firma i Sundsvall som heter Molinbil, där servar jag min. Prata med Björn på service avdelningen, Hälsa från mig. Däremot skiljer priserna inget på själva jobbet, enda som kan göra att det sticker iväg är väl om det är någon Alpina specifik del som ska bytas. Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
|
Ola: Jag ringde Molinbil i Sundsvall men de skulle ha betydligt mer betalt än Jarls Bilservice. Så det lutar väl mot en tripp till skåne i vår. Är det någon som har lämnat in sin bil på Jarls Bilservice i Hbg och vill dela med sig av sina erfarenheter av det? //David |
|
|
David: Sok pa Jarls sa hittar du mer. Manga verkar vara nojda. |
|
|
Här är deras hemsida med priser: Länk Dock vet jag inte vilken olja de slår i motorn vid service. En riktigt bra olja kostar normalt sett 120kr litern på eller mer på verkstäderna, så det innebär nästan 1000kr för bara oljan! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för alla svaren! Jarls verkar ju ha ett gott rykte efter lite läsning av gamla trådar. Men det är ju ändå en tripp på ca 120 mil ToR. Det blir ju en del soppapengar på köpet... Finns det verkligen ingen prisvärd och duktig firma som servar Alpina i Stor-Stockholm?? Alla tips är välkomna!=) |
|
|
David C1_2.5, Vad sa Jarls Bilservice att det skulle ingå för något? För på min bi-turbo kunde de inte lämna pris för varken insp 1 eller 2. Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
|
Bil&Motorteknik i Huddinge 087110687 är sthlms bästa BMWverkstad... Han har en alpina B6 3.5 själv bla... Asken |
|
|
Ola: Det kan ju vara så att han gav priset för en 325 E30 till mig eftersom min C1 e byggd på den modellen och därmed servas likadant? Asken: Jag ringde Bil&Motorteknik men jag kunde inte få några uppgifter för han satt i bilen. Han skulle återkomma. Men han verkade inte känna till modellen C1. Kanske för att den e mkt ovanlig=) David |
|
cane |
Hm, det lät ju onekligen väldigt billigt... men, läs på jarls sida om vad de gör på respektive inspektion 1-2 / oljeservice Länk "Inspektion 2: Byte av olja och oljefilter samt tändstift, luftfilter och bränslefilter. Samt Kontroll av: Lampor, Bromsvätska, Glykol, Servostyrnings olja, Växellådsolja, Bakaxelolja, Bromsar, Framvagn samt smörjning av dörrar, huv och andra detaljer" Tror att det är mycket mer som ska göras egentligen? Typ: byta ("kontroll" av = ingår ej...) bromsvätska, kylarvatten, etc |
|
cane: Jo jag läste den där specifikationen av vad som skall göras. Men som sagt så känns d som om d kommer tillkomma en hel del saker. Under Gör-det-själv här på Autopower så står det ju betydligt mer saker som skall göras. Följer inte alla verkstäder en och samma lista över saker som skall göras? Eller hoppas vissa "mindre" saker över? /David |
|
V12 LeMans |
Har servat mina BMW hos Jarls sedan jag hade 733an 1987 , har inget att klaga på . Som standardolja vid oljebyte har de Agip helsyntet , men även Castrol RS mot pristillägg . |
M3Power |
eller så kör de samma trick med dig som med mig (Jarls Bilservic), det vill säga att de säger att bra pris i början och sen när du ska hämta bilen så blir det de dubbla nästan men annars så e de jätte bra. |
|
M3Power: Jo jag kan tro det eftersom grundpriset e satt ganska så lågt. Det lutar nog mot att serva den i Sthlms-trakterna om man kan hitta ett ställe med ett rimligt pris dvs. Mvh David |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.