AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
969

kupebelysning som inte slocknar

po
68
pop
735i -92 (sonens bil)
LÅSSTUL PÅ MIN 735
Finns det något relä el. dyl. som styr kupebelysningen?
När jag stänger av bilen, går ur och låser så skall kupebelysningen slockna. Ibland gör den det, men efter ett tag så tänds den igen utan att någon har rört bilen... När jag låser med larmdosan så är det samma sak. Med följden att bilen börjar larma. inte kul!
Tacksam för svar och ideer.

o/______\o
Oo=00=oO

Ras.mus
Skulle tro att du antingen:
1. har fukt eller glapp i en dörrkontakt
2. har en skadad kabel på väg till dörrkontakterna
3. fel på någon relä/generalmodul

i den ordningen... Ett sätt att kontrollera detta är att koppla ur en dörrkontakt i taget för att se om du har hittat felet. Men du ska veta att detta tar tid och är väldigt tråkigt arbete!

På min bil var det förmodligen fukt efter en hårdtvätt som letat sig in någonstans. Jag hade loss kontakter och tryckluftade överallt och vips en dag så funkade det smärtfritt. Så ett tips kan vara att ställa bilen i ett garage, öppna alla dörrar o luckor samt dra igång ett par el-fläktar et par dygn och på så vis torka igenom hela bilen ordentligt. Mankan ju tänka sig att tvätta den ordentligt först så du slipper salt och skit intorkat...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Häller med Ras.mus, men kolla ochså microbrytaren i dörrhandtaget. Den ska ju tända innerbelysningen om man lyfter handtaget när bilen är låst. När man lyft tre gånger, så tänds inte belysningen mer, för att inte uppmuntra till pojkstreck...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
po
68
pop
735i -92 (sonens bil)
Tackar för ideer och uppslag.
Gag glömmde att säga att det har även hänt att kupebelysningen "blinkat" när motorn är igång. Därav min fundering på relä

o/______\o
Oo=00=oO

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag får rätta mig själv... Om larmet går igång, kan det inte vara brytaren i dörrhandtaget.

Jag skulle tippa på kontakterna till dörrarna, de sitter i B- och C-stolpen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.