|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Med min 325 med vanos är det inga problem att ligga under liter milen blandat iaf, men kör du 80% stadskörning så.. | |
Bmw ludde |
Med facit i hand skulle man säkert ha köpt en med vanos, men jag kör inte så mycket, hamnar runt 10 mil i veckan just nu. En äldre motor drar säkert liter mer än vad den gjorde från början, massa sot och skit =) Wendtan: Har du tänkt att sälja 330:n innan den nya 3-serien kommer ? tror de kommer att gå ner en hel del, men så är det med alla bilar, förutom rariteter. |
|
Hoppsan råkade trycka på fel knapp! Börjar om... Det finns ingen anledning att placera ett varvstopp på ett varvtal där det inte finns anledning att låta motorn jobba. På de allra flesta bilar kommer drivhjulsmomentet på nästkommande växel sammanfalla med drivhjulsmomentet vid varvstoppet på föregående växel. Drivhjulsmomentet (M´) ges av motorns vridmoment (M) multiplicerat med utväxlingsförhållandet (i). Alltså M´= M * i Ett enkelt exempel: En bil har utväxlingarna (BMW M5): 1:an 4.23 2:an 2.51 3:an 1.67 4:an 1.23 5:an 1.00 6:an 0.83 Slutväxel: 3.23 Låt säga att du kör i 90 och vill ha maximal acceleration. De växlar som kan användas är 6:an, 5:an, 4:an, 3:an samt 2:an. På 6:an är varvtalet 2200 rpm. Drivhjulsmomentet, M´, är 806 Nm. Väljer föraren att taggan ner till 5:an stiger varvtalet till 2400 rpm och M´ blir 980 Nm. Används istället 4:an ger leveraras 1200 Nm och varvtalet blir 2900 rpm. På 3:an blir motsvande siffror 4000 rpm och 2060 Nm. Den lägsta växeln som går att välja i 90 km/h är 2:an. Bakhjulen kommer då få ett moment på 3000 Nm och varvtalet hos motorn är då 6000. Högst drivhjulsmoment ges alltså på 2:an vid en omkörning i 90 km/h. Det lönar sig ALLTID att behålla så låg utväxling som möjligt så länge som möjligt. |
|
|
Har läst att 328 E36 har 293 Nm. Minns inte vart jag läste det men jag är säker på siffran. //Thorssa |
|
| Harris_85: Visst kommer kraften avta på de högsta varven men det är ändå ett högre drivhjulsmoment där än på nästkommande växel. Tro mig, jag vet. | |
|
Thorssa: Din uppgift stämmer inte. 328 har 280 nm. Bmw Ludde: Jag vet inte om jag kommer sälja innan 2005. De brukar ta ca 1,5 till 2 år innan den nya modellen kommer ut på beg marknaden på allvar (företags och leasing bilar mm) först då brukar prisbilden ändras negativt. och innan 2007 bör jag ha sålt den :) BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
| Wendtan: Bilen har gått 133tkm, har dock rätt tung gasfot :) Min förra bil, en 325Ci '02, drog ca 1,07l blandat vid 25tkm. Hade före den en Golf GTi 1.8t som drog ungefär 1,04l blandat och den är verkligen snål på landsväg (6,5l ungefär). Jag kör också rätt korta sträckor (ca 15 min till jobbet) så motorn är kall nästan hälften av tiden. | |
| Öh, 0,65l skulle det vara för Golfen :) | |
|
Perret: Är de något fel på ditt tangentbord? BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
| Installerade Mozilla Firebird igår och har troligen någon underlig zoninställning som inte stöder skandinaviska tecken. Skall försöka fixa det på något sätt :) | |
Bmw ludde |
HAHA =)))) |
|
ruggigt roligt! :)))) |
|
D-diddy |
Perret: Använd världsstandard som alla andra... (Läs Windows) ;) David |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.