|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur många Nm är det standard i 328:an? mot t.ex. 325:an --- King of the road | |
| Det är 280Nm i 328an och 245Nm i 325an | |
| Ser att du har ägt en 325 coupe innan, va tycker du om skillnaden i acc osv mellan den och 328an? | |
|
Vet inte riktigt. 328:an känns bättre på låga varv och "dör" på dom högre. Eftersom 325:an jag hade inte var standard så går det nog inte att gämföra dom. 328an känns i alla fall helt okej! Totalt nöjd! --- King of the road |
|
| håller med helt att 328an tappar över 6k, det är liksom ingen mening att dra 328an till varvstopp däremot vill man gärna dra 325an till varvstopp. | |
| Det finns alltid anledning att dra till varvstoppet såvida maximal acceleration önskas. | |
|
330 har de 328an saknar, dvs den drar utan att tappa tills rödmarkeringen. Den drar även från botten på ett helt annat sätt än 328an som vaknar till liv vid 3500 rpm. Bytade från 328 till 330 och är fortfarande förvånad över hur stor skillnaden är. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
| låter härligt wendtan, har inte kört 330 men det är precis det jag saknar i 328 motorn, får definitivt bli en 330Ci sen hehe | |
|
Harris: Du kommer inte bli besviken! 300 nm och 231 hkr = ren körglädje :) Ps. prova inte 330n innan du känner att du har råd med den. den är absolut beroende framkallande och de borde finnas en varningstext, precis som på snus o ciggaretter :) Typ I vetenskapliga studier har de framkommit att denna bilen är beroende framakallande och kan vara farligt för bankkontot :) BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
hehehe 328an får duga ett tag tills man skaffar lite stålar, jag har även funderingar på ESS-kit sen till min 330Ci - lite långsiktiga planer kanske men sånna behövs också. Jag har kört kompisens 325 E36 med Vanos och den är lite seg i botten men klart roligare motor, jag gillar att den vaknar vid 3,5-4k rpm. |
|
Bmw ludde |
wendtan: Hur e ägandekostnaderna på e46 328, 330 ? |
|
bjoerck, är det implementerbart på en dieselbil också? Tycker att brorsans Golf kombi TDI 96:a med 90hk är totalt meningslös att varva....känns som att den sackar nästan när man drar den över typ 3000 varv. /Simon |
|
|
Det finns ingen anledning att placera ett varvstopp på ett varvtal där det inte finns anledning att låta motorn jobba. På de allra flesta bilar kommer drivhjulsmomentet på nästkommande växel sammanfalla med drivhjulsmomentet vid varvstoppet på föregående växel. Drivhjulsmomentet (M´) ges av motorns vridmoment (M) multiplicerat med utväxlingsförhållandet (i). Alltså M´= M * i Ett enkelt exempel: En bil har utväxlingarna 1:an 4.23 2:an 2.51 3:an 1.67 4:an 1.23 5:an 1.00 6:an |
|
| ja det är sant bjoerck, men det är ju därför tex. 325 har en lägre utväxling än 328an. Man sätter ju utväxlingen optimalt till motorns karaktär, och där passar det 328an med lite högre utväxling pga att den är mer bottenstark än 325. Men fortfarande så känns det meningslöst att varva en 328 över 6 då man känner att kraften avtar. | |
|
Bmw Ludde: Ägande kostnaderna är väldigt snarlika. Försäkringen är 200 kr dyrare helförsäkring helår på 330n. Bränsle förbrukningen är lite högre på 330n. 328/330 Stadskörning 0.97/1.05 Blandad körning 0.8/0.85 landsväg 0.7/0.75 Sidnotering: Flickvännen körde landsväg för några veckor sen, då visade färddatorn 0.62. Detta är dock omöjligt för mig. :) Landsvägskörningen är farthållare, fartgräns + moms. Service kostnaderna är/kommer bli identiska, har iof fri service 1 år till samt vagnskada kvar på bilen just nu. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
Bmw ludde |
ok, jag har aldrig lyckats köra under 1l/mil blandat med min och illa e det =), undra om e46 försäkringar komemr gå upp ? |
|
BmwLudde: din 325a har inte alls vanos då? m50 alltså? Den motorn är välkänd för o vara lite törstigare. Jag har inte direkt någon lugn körstil och trampar gärna på när alla vätskor har rätt temp. Angående försäkringarna så är de möjligt att e46 kommer stiga något de närmaste åren. Ju vanligare en modell är tex e36 ju vanligare blir stölder av fronter, speglar osv. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
| Angående bränsleförbrukningen vill jag bara kommentera att min 328 drar ca 1.1l blandat. Landsväg ligger kring 0.75, stadskörning kan i princip dra hur mycket som helst :( Jag vill minnas att jag läst någonstans att 330an i princip inte drar mer än 328an, rentav mindre i vissa fall. Åtminstone automaten som är lägre utväxlad än 328ans automat lär dra lite mindre. | |
|
Perret: Märkligt att din 328 drar såpass mycket mer än den jag hade. Hur långt har den gått? BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
Bmw ludde |
Wendtan, stämmer utan vanos är den, men enligt modellguiden handlar det om 1 dl eller nått, men sen är man väl lite för gasglad samt kör typ 80% i stan =) men hur definierar man blandad körning ? |
|
Min definition på blandad körning är 50% stad 50 % landsväg. 1 dl skillnad är ju ganska mycket tycker jag. på 10 liter är de 1 liter och kör man då 1500 mil om året blir de fort pengar. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.