|
|
|
|---|---|
|
tänkte byta bakaxelolja och undrar hur jag ser om det är "with limited slip" , dvs. diff eller inte. tydligen skall det vara 2 olika oljor isf. man bör kunna ställa bilen på ballbockar och förhand vrida ett hjul och se på det andra om det rör sig ? 7-Series - The choice of your local pimp!. | |
| Låt samtidigt en kompis hålla på det andra hjulet...kan ni inte rulla däcken på vars ett håll och går det trögt som fan...då har den broms...annars utan. | |
|
Wadel, det går bra att använda Castrol SAF XJ (75W140) i en bakaxel utan diffbroms! Men däremot kan du inte använda SAF XO 75W90 i en bakaxel med diffbroms.. Dvs. SAF XJ funkar i båda varianterna, medan XO bara fungerar i de utan diffbroms. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du kan alltid använda oljan för diffbromsad slutväxel även i en som saknar diffbroms. Är du osäker, så köp Castrol SAF-XJ med en gång, så slipper du stå med fel olja när du ska byta. Den kosta bara 20 kr mer per liter än den "vanliga" Castrol SAF-XO. Det går åt 1,9 liter. För att kolla om du har diffbroms, gör som du själv förslår. Det var så jag upptäckte att jag hade diffbroms på min 750iL :-) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Nä, nu hann Johan före igen... ;-) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Wadel....Om du har ASC så är du utan diffbroms. Mvh Janne. |
|
|
Ok!...Inte helt hundra på 750,däremot så har 735:an det konceptet med ASC och ej diffbroms. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: ASC+T går inte ihop med diffbroms, däremot fungerar det med ASC (utan T) och diffbroms. Så är det på min 750. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok! Erik...Jag har ASC och jag fick veta av BMW att när man har ASC (utan T),då lirar det inte ihop med lamelldiffbroms i bakaxeln.Kanske fick helt fel uppgifter av verkmästaren på BMW isf.. Mvh Janne. |
|
|
Min har i alla fall ASC och diffbroms... ASC bromsar ju inte hjulen med färdbromsen, som ASC+T gör. Det är väl därför som ASC fungerar ihop med diffbroms? Eller är jag ute och cyklar??? Hur har man löst det med DSC, någon som vet? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
Hej Erik! Om den inte bromsar hjulen med bromsen .... hur gör den då det isf? Har tyvärr inte diff på min (ännu) utan det blir en M5 slutvxl på den med 3,91. Skulle det inte funka med ASC´n ....så river jag ut den boxen. MVH /// Paap R |
|
Skillnader mellan ASC och ASC+T: ASC: Använder BARA gasspjället för att reglera effekten till drivhjulen. Fungerar också vid motorbromsning, då den ger mer gas om hjulen spinner. ASC+T: Som ASC men har dessutom hydraulaggregat som kan bromsa varje drivhjul individuellt. Går inte att kombinera med diffbroms enligt Länk ASC+T infördes från 1991(?) års modell. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
Hej Erik! Nu när jag tänker efter stämmer det du säger ty jag har för tillfället min 750 uppallad på 4-bockar. Drivhjulen släpar litet i gräset. När jag skulle prova vxl, bromsar m m upptäckte jag att den inte varvade just över 1000 rpm. Noterade också att ASC- lampan lyste. Petade bort ASC´n och varvet drog iväg som vanligt. Det ena bakhjulet / eller bakhjulen snurrade ju och framhjulen stod still ...... således tyckte chippet att max ASC- verkan skulle vara på sin plats. ASC- bboxen - som inte kan se ut genom rutorna - trodde väl att nu var Reeder illa ute på vägrenen eller i snömodden och släppte på kanske bara 4 hk. ASC´n skall jag ta bort helt. Gillar inte den. MVH /// Paap R |
|
Paap: Eller så trodde bilen att du stod och ville burna framför korvmojen... ;-) ASC+T använder samma hydraulsystem som servo, bromsar och nivåreglering. Det var förmodligen därför som man ändrade på bl a "bomben" på 91:orna, för att kunna införa ASC+T. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok,blev tydligen felinformerad angående min ASC...Trist, men man lär så länge man lever :) Tack för övertygande svar+info Erikw. Mvh Janne. |
|
|
OJ! vad inlägg.. Ja men då gör jag så att ja köper Castrol SAF XJ (75W140) (eller något annat fabrikat av samma olja går kanske bra...) och pytsar i i båda e:32 bilarna. kostar det bara 20:- kr mer per liter e det ju struntsamma... tack för alla svaren. 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
| Hej.Jag är ny medlem på forumet.Min kompis har köpt BMW 740-97a som han tänker byta olja i bakaxel och automatlådan.Den är servad på BMW i uppsala men oljan i låda och bakaxel är aldrig bytt trots att bilen gått 19000mil,det behövs inte säger dom på BMW i uppsala?????Hur går man tillväga att byta oljan i växellådan och villka oljor ska man använda??Mycket tacksam för svar. | |
Paap Reeder |
Hej! Skulle gissa att det inte går att byta olja i automaten hemma på tomten eller på OK- macken. Livstidsfyllning. Skulle det behöva fyllas gör man det genom avtappningspluggen. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.