|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Passade på "när jag hade utrymme" i o m att plenumkamrarna var borta att byta packningarna i bromsservocylindern (den droppade litet Dexron på vf- balk). Jag bytte den stora O-ringen samt packboxen runt kolvstången. Båda sitter på den svarta plastkolven som hålls av den lilla säkringsbulten på undersidan av servocylindern. Allt gick bra och allt blev tätt men nu när jag startat upp M70:an och kört litet tomgång visar det sig att "bremsdruck" tänds ibland samt att bombens funktion inte känns helt OK. Misstänker luft i systemet. Det rann ju ut en del Dexron när jag tog ut den svarta plastkolven där dessa tätningar sitter. Har gjort samma manöver med min 535:a (som har samma system) och där var det bara att starta - vrida hjulen v/h ett antal gånger och dra iväg. Vad har jag missat .... eller kan även bomben ha sackat av?? MVH /// Paap R |
|
jag tror du skall lufta , trycksätta och lossa lite så att vätska/luft kommer ut. 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
En vild gissning är att du har fått luft i bomben eller ledningarna dit. Du kanske kan lufta det genom att med avstängd motor pumpa pedalen 20 gånger, så att bomben töms. Fast det har du väl redan provat...? E28 har inte exakt samma bromsservosystem som din E32. 750 fick från 1991 en annan typ av bomb, med två anslutningar. På din ligger bomben i serie med förstärkaren. Hur det påverkas eventuell luft i systemet, kan jag inte svara på. Varför använder du ATF Dexron i systemet, original är det väl fyllt med Pentosin CHF? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
Hej Erik! Jo..så sägs det men när jag kollade i min behållare var det Dexron i den. Har bara sett delar av bomben. Skall kolla ikväll. MVH /// Paap R |
|
Jag tar upp tråden eftersom jag upptäckte att mitt bromsservo läcker. Fråga till Paap, finns det repsats att köpa på BMW eller köpte du någon annanstans? Jag renoverade in huvudcylinder förra året så jag vet hur jag får loss den, hur sitter sedan servot eller kan man byta packningarna med servot på plats i bilen? Jag tror det läcker framåt mot huvudcylindern för den hade en viss tendens till det då jag renoverade huvudcylindern. /Mats J |
|
|
Mats: Länk Jag har en extra huvudbromscylinder med servo liggande (inte till salu, bra-att.ha-grej när det är dags!), om du vill kan jag ta lite kort på den om inte länken ovan hjälper. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det är troligen bara tätningen kring utgående tryckstången som läcker, men frågan ärom den går att köpa som reservdel eller om man kan byta bara läpptätningsdelen på den. Men den verkar vara åtkomlig medservot i bilen. Bromsservofunktionen är perfekt på min bil så det är bara läckaget som är störande. Men det verkar som PaapReeder lyckats köpa delar. Men det skiljer väl lite mellan olika årgångar också... /Mats J |
|
Paap Reeder |
Hej Mats! Nej packboxen finns inte att köpa på BMW som resdel. Du får köpa hela baletten á 2500:-. Den läcker sannolikt kring den lilla packboxen runt stången. Jag har inte måtten nu tillgängliga men det är ett specmått på boxen ... 9,35?. Skall kika hemma. Var får man tag i den? Inte på Momentum ty de har bara 10,0 ... om det nu är det måttet. Hittade min på en firma i Enköping. Sedan kommer man till momentet att byta packboxen. På nyare ... typ efter 92/93 och framåt är det lättare medans de äldre sitter "invärmda" i bakeliten eller vad det nu är för material. Snabbast ... köp Eriks erbjudande ..... pilla ur hans bakelitdysa med packboxen och sätt dit den på din så behöver du bara lossa H- cylindern. MMMEEENNN ... se till att bara axiella krafter förekommer på tryckstången ty annars så pressar den sönder packboxen eller H-cylinderns hylsa repar stången.... och då är det rökt! "Röj" ordentligt kring H-cylindern så den kan föras in axiellt riktigt. Jag lossar även servobehållaren litet grand. Min är numera tät ... puh! MVH /// Paap R |
|
Vill bara poängtera - min är INTE till salu! Däremot kan du gärna få foton på den, eller komma och titta hur den ser ut innan du river din. Jag köpte den i tron om att huvudcylinderna var kass, men det var bomben som var slut. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
... ursäkta Erik! Läste litet slarvigt. Var inte meningen att "sälja dina grejor" ... he,he! MVH /// Paap R |
|
Det enda jag behöver veta är diametern på tryckstången så att jag kan fixa en packbox innan jag river ur huvudcylindern, har du möjlighet att mäta den Erik? (det kan ju förstås vara så att jag råkat peta loss den när jag renoverade huvudcylindern) /Mats J |
|
Paap Reeder |
Hej Mats! Originalet har måtten 9,5 - 22 - 6/6,5. Momentum har: 9,52 - 22,25 - 6,35 ... den kör jag med nu. (08- 619 93 30) MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... 7 mm läckte för mig och jag fick riva 2 ggr. Skall vara max 6,5 mm. MVH /// Paap R |
|
Tackar! då får jag kolla runt lite! /Mats J |
|
|
Hejsan, Har fn inget att göra. Hoppas det blir fel på bilen igen. Ganska tråkigt att bara köra omkring. Häll på att somna sist jag var ute. Har själv gjort det mesta med hydraliken bytt hromsförstärkaren, kollat allt i bromsförstärkaren, bytt servopump, kollat bomben och lite till. Men det som gav det bästa resultatet var att byta ut oljan i systemet till Pentosin 7.1. Då blev det tätt och är fortarande tätt. MVH/////////////////////CL |
|
|
Du kan ju komma och skruva på min lite då! Jag kör med LHM vätska. borde väl vara lite bättre än ATF. Just nu verkar det mesta läckaget ha kommit från en dålig returslang, jag satte på en extra slangklämma på anslutningen mot behållaren, och det verkar ha hjälpt. /Mats J |
|
|
Jag TROR att du utan problem kan använda LHM eftersom du har en -92. Enligt din instruktionsbok ska det vara Pentosin CHF 11S. Varför min som är från -90 inte tål annan olja än Pentosin CHF 7.1 vet jag faktiskt inte men skulle gärna vilja veta. Möjligen kan det vara så att 7.1 är en mineralolja men LHM är en syntetisk olja. MVH///////////////////////////CL |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.