|
|
|
|---|---|
|
Hej Har nu i kylan börjar använda bensinvärmaren, en Hydronic/Bosch, efter ca 10-15 minuters gång så slår jag av den och skall starta bilen, men batteriet är helt tomt, bilen startar inte. Nån som har haft samma problem? Tar en bensinvärmare mycket ström, använder den bara batteriet vid starten eller så länge värmaren är på ? Mvh Fredde Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! | |
|
Undrar även vart man köper ett bilbatteri billigast ? Mekonomen ? vad ska det vara för batteri isåfall ? Kör 523iA Touring 97. Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
|
Jag skulle mäta ut hur stor plats det finns i batteri "baljan" och anpassa mitt inköp därefter. Dvs. 90-110 Ah minst. Micro saluför Bosch Silver och de tycker jag är prisvärda. Mvh. Patric Min(fd.E32)/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
En grundregel vid användande av bensinvärmare är att köra bilen MINST lika lång tid som värmaren varit igång. Och ja, den suger batteri hela drifttiden. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
Wilmas pappa |
nysa81: Ett alt till nyköp av batteri kan vara att du inhandlar en batteriladdare och kör den en gång per vecka för underhållsladdddddd. För värmaren drar drar mkt kräm. Har man inte ett sprillans batteri så märks det snabbare:( Jag har (haft)liknande problem till (samma) bil! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Normalt så brukar en bensinvärmaren ha en underspänningsvakt som slår ifrån värmaren eller inte låter den starta för att säkerhetsställa att bilen startar men det kanske inte gäller Bosch.?? Du bör nog byta batteriet i din bil, det är förmodligen slut.Värmaren ska kunna gå obehindrat en timme innan och bilen ska starta än då. Själklart beroende på batteriets status och laddningsnivå. Ett 100 ampersbatteri går i typ Varta exempelvis rekomenderas. En Defa miniplugg med laddare att plugga in då och då är nästan en nödvändighetet om du ska köra värmaren dagligen och inte kör några längre stunder med bilen. ///MVH Hasso Länk |
|
Länk Denna laddaren måste väl vara ganska bra och den är liten också /Steffee |
|
|
Den länken funkade inte bra =( från 1,2Ah till 90Ah. Svenskutvecklad, switchande laddare med laddström max 3,3A. Omkopplare för inställning av olika laddningsströmmar beroende på batteristorlek. Helautomatisk, klarar även helt urladdade batterier. Kan pulsunderhålla bil- båt- och mc-batterier under t.ex. hela vintern. Felinkopplingslingsskyddad, gnistfri. Godkänd för utomhusbruk. En bra laddare för t.ex. bil, båt, camping, trädgård, mc och snöskoter. Levereras med laddkabel, laddningsklämmor och utbytbar kabel med ringkabelskor. Storlek 161x61x37 mm. 32-6549 495,00 /Steffee |
|
|
Har frågat runt lite i stan och funderar på att sätta in ett till batteri med ett "husvagnsrelä" så att batterierna laddas samtidigt och strömmen används var för sig. Dels pga av att det finns mycket stereoutrustning i bilen. Kanske detta skulle hjälpa mig lite. Tack för alla snabba svar. Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
|
Just värmaren tar inte så farligt mycket ström, runt 30-40W, just för att kunna gå en bra stund med stillastående bil. Det är liksom hela grejen... Men som redan påpekats, batteriet måste vara i gott skick, kanske ditt är slut. Kör man mycket värmare eller annat med stillastående bil och däremellan mest korta sträckor (den berömda ogynnsamma körprofilen) så kan underhållsladdning någon/några ggr/månad behövas. FP |
|
|
Har nu fixat detta problem! har kollat batteriet, det är på ca 68%kapacitert, behövs laddas. har därför köpt en bra laddare som kan pulsladda, vattentät, ja, m.m. Har monterat den under huven och då jag står på jobbet så får jag ladda några ggr i månaden. Tack o hej Bob Marley and the Wailers Praise Je Jah!! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det lär ta ett par dygn med konstant laddning innan dit batteri är ordentligt fulladdat. Och det är där du måste börja innan du börjar "småskvätta" med en underhållsladdare några timmar då och då. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.