AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.596

M5 e39:a?

Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Har sett att M5:orna börjat krypa ner lite i pris.
Finns juh 99:or att få tag i för ca 230.000. (Då har de rullat 12.000 mil och uppåt oftast).
Vore juh inte helt fel med 400 hk och V8:a.

Men , för ca 250.000, får man en vettig bil då, eller får man en helt slutkörd?

Vad kostar den att äga (förutom försäkringen, som faktigst inte var så dyr som jag trodde)?
Alltså, vad kostar servicen? Går mkt grejer sönder på dem?
Vad kostar det att laga vanliga fel?

Hur mkt tjänar man på att importera från Tyskland? (om man låter nån som kan det göra det, som kan kolla bilens skick osv)?

Mer att tänka på vid M5:a?

/Jocce
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag tror att det är för tidigt att tala om slutkörda exemplar av M5 E39 (något enstaka undantag kan förstås finnas), modellen är visserligen inte ny, men de verkar fortfarande hyfsat OK i skicket.
Naturligtvis kan det finnas små lackskador om den rullat långt men inget sånt grovt slitage/skador/fel som man hittar på de flesta brukskörda E34 M5:orna. De exemplar jag sett av E39:an som rullat långt har haft lite stenskott, någon enstaka kantstötning på fälg och blankt läder i ratt och delar av förarstol, dvs man ser att bilen varit använd ett tag men det är inget slitage att tala om egentligen.

Service är ju a och o på alla M5, det får man ju kolla i boken så att det är gjort rätt saker, med rätt material och i rätt tid.

Letar man en normalt utrustad bil i normalt skick för åldern så tror
jag inte man sparar in på att besöka Tyskland, det finns visserligen långmilare som ligger ner mot 200k, men det äts upp av resor, reg-besiktning, larm, avgifter osv, det blir samma kostnad som att köpa en likadan svensk bil.
Däremot extremt utrustade exemplar (Individualbilar e.d) hittar man nog lättare i Tyskland, då kan det löna sig kanske, om man är ute efter något unikt.

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Jocce att du bara vågar skriva 230-250tkr på det här forumet när jag gjorde det för 2-3månader sen blev ju helt lynchad ingen hade hört talas om en M5:a för dom pengarna o i så fall skulle den garanterat vara smälld eller helt slut... Kul o veta att det är nån mer som sett fina M5or i dom prisklasserna... =)

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Man får ställa sig frågan om man tycker att känslan av att få köra en M5 E39 billigt är viktigare än skicket på bilen? Jag har inte varit och tittat på någon bil i prisklassen runt 230k, men det kräver att man är en otroligt duktig person för att inte gå på en nit. Postar man och frågar om mycket grejer går sönder kanske man inte har blykoll på biltypen, och därmed förmodligen ute på lite tunn is.

Jag säger inte att man inte kan hitta en bra bil för 250k, men att man ska vara extremt försiktig och kanske be någon expert kika på bilen innan man slår till. Dessa 230-250k blir lätt 300k om det visar sig att exemplaret inte är riktigt friskt.

Det man ska se upp för är stigande försäkringskostnader, dyra servicekostnader/däck och en relativt hög bränsleförbrukning. Läs autopower-johans dagbok för vad det är som kan kosta.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag tycker att det är lite skillnad på "sett" och "sett". Det är klart att det finns bilar för 230 kkr på mobile.de, om man räknar det som att ha "sett" en M5. Själv har jag varit och kollat på ett par M5:or i de prisklasser ni nämner på plats i Tyskland, och det var ingen vacker syn. En hade sprayburkslackade fälgar, en annan var så lackskadad att bara en hellack och plåtjobb för 10' hade fått den representabel. Och då hade jag inte ens kollat på dokumentationen. Jag har också sett bilar med överlackade emblem, skumma utrustningsalternativ (som komfortstolar istället för sportstolar) och taskig servicehistorik.
Som jämförelse: ta en m5 med dåliga däck, insp 2 på gång, lite bucklor, slitna bromsskivor fram. inget onormalt på en bil med 12-15000 mil på mätaren, eller hur? Den kostar då 15' + 6' + 5' + 9' = 35' att få i ordning. Annars går inte bilen att använda! Så att bara kolla billigast möjliga inköpspris på en webbsajt innebär INTE att du hittar en M5 E39 för de pengarna du nämner.

mvh Johan
Johan: håller helt med ditt inlägg. Hade aldrig tänkt på att köpa en M5:a i den prisklassen.
Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Tack för svaren!

Dock har jag inte riktigt fått nått bra svar känns det som.

Det FINNS bilar för 230 och uppåt (nån billigare också) på bytbil, svenska (svenska regskyltar på dem, säkert importerade förvisso), hos handlare.

Om man köper en bil från handlare, för 230.000, med garanti, BORDE det inte vara någon fara vad det gäller det mekaniska, eller?
Själva skicket på lack osv är i DETTA fall oviktigt, men syftar på sånt som man inte ser!

/Jocce
Johan (AutoPower): Mycket vettigt inlägg! Många spekulanter fattar inte hur fort kulorna rullar när diverse brister skall åtgärdas. Speciellt på bilar i M5:s kaliber.

Som plåster på såren har dock Konsumentköplagen skärpts kraftigt under senare tid. Köps en bil hos en seriös bilhandlare i Sverige brukar de följa ARN:s beslut vid en eventuell tvist. Bilhandlaren har numera skyldighet att bevisa att felet ICKE fanns på bilen vid köp. Detta gäller såvida bristerna påvisas omgående efter upptäckt och senast sex månader efter köp. ARN verkar hellre fälla än fria näringsidkaren. Som bevis för att bilen var felfri kan inte bilförsäljaren hänvisa till varudeklarationen. Däremot kan kunden använda varudeklarationen som ett argument.
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Jag kan garantera att det går att hitta M5 E39 i 230.000:- klassen som är i Toppskick!

Har själv kollat på 2 st.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
LME, då är det väl bara att plocka hem? jag med flera skulle köpa dem direkt, på stående fot!

mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
förresten, den enda jag hittade på bytbil för 230' har gått 21000 mil, och borde vara ett bra köp med tanke på att den står hos aukt. BMW-handlare. men sedan fanns inget förrän 255'.

mvh Johan
Jocce81: M5 är en suverän bil och jag rekomenderar dig helt klart att skaffa dig en.
Dock är det ett par saker du verkligen skall tänka på:
Att köpa en M5 för 250 tkr är inget svårt, men att hitta 70 tkr (ifall du har otur) att renovera för är svårare.
Det är marknaden som styr priset.
När jag letade efter min bil för ca 3 månader sedan så tittade jag på många, vissa runt 269-279Tkr och somliga runt 300-350Tkr.
Jag skulle ljuga om jag inte påstod att det var helt olika bilar, man får vad man betalar för med andra ord.
Om jag exempelvis var ute efter en Ferrari så skulle jag inte leta efter de billigaste för det finns en anledning till varför de är billigast.
Jag skulle heller inte köpa en M5 med 21000 mil på mätaren.
Om marknaden var så att det skulle finnas kanonfina M5:or i prisklassen 230-250Tkr så skulle ingen lyckas få 300-350 för en bil med samma mil och ålder i fall den billigare var i samma skick.
Ta dock detta inte som kritik utan som en varning!

Nipply

Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Frågan var juh just det, hur är skicket på en m5:a för 250.ooo kr?
JAg sa inte att det var en BRA bil, utan frågade OM det var det för de pengarna.

Tackar för all hjälp! Skriv gärna mer i tråden dock, är ändå ett tag kvar tills jag kommer skaffa om jag ens gör det...

/Jocce
om någon har en M5 i jättebra skick för 230kkr så köper jag den gärna osedd, alla färger, även mintgrön eller gul.

:-)

mvh
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Den ena var en -00 och en -99.
ca 11.000 mil.
Men inte åker jag ner och hämtar för att sedan sälja av med förlust! Begärt pris 25.900£ sen tillkommer naturligtvis kostnader på det.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
LME, med tanke för vad jag fick för min -00:a på 12800 mil så kan jag då göra en vinst som motsvarar en butiksanställds årslön (efter skatt). och min var ändå inte i toppskick, bara ovanligt fin för ålder och mil.
Jocce, jag tror alltså generellt inte att M5:or i spannet 230-250' är fina, baserat på de bilar jag sett i detta prisintervall. Men självklart ska du köpa en sådan någon gång, det är den underbaraste bilen jag har ägt. Men se till att du har råd att köpa en bil som är värd att behålla, det lönar sig i längden.
Förresten, ball hemsida!

Mvh Johan
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Min nästa bil blir en 330.
Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Johan:
Tror inte att de bilarna som ligger billigast är "fina", frågan kvarstår, är de mekaniskt dåliga, eller ok??

/Jocce
Den vanliga pajkastningen om vad en bil egentligen kostar är igång. Debatten brukar bli extra het när en bil är inne i en fas när bilen börjar närma sig nivåer där många kan tänka sig att köpa den. Just nu borde den här typen av bilar ha en skakig marknad eftersom många varslas och går arbetslösa och ekonomin är dålig för många, därför borde värdet bli högst osäkert är min bedömning, en del kan få bra medans en del måste "skänka" bort fina bilar "för billigt", för egen den tycker jag oftast handlar om att man ska betala för någon annans fina bil, men det omvända gäller sällan....

Det enda rimliga rådet är att bedöma det enskilda exemplarets kondition. Själv tror jag inte det per automatik på beg bilar är så att dyrt är mer prisvärt än billigt, därmed inte sagt att man ska köpa vilken skit som helst.

Lycka till att hitta en M5a som passar dig till det pris du är villig att betala, min erfarenhet är att om man inte har alltför orealistiska förväntningar på pris och skick brukar man hitta något vettigt till slut!

/Simon
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den grå som står på BMW i Örebro för 230 ser bättre ut än "liket" dom hade innan som gått 16000 -99 import 299t kr. Clas Ohlssons chefens avlagda som säkert stått där över ett år.
Trodde först det var den dom dumpat priset på för att bli av med.

///MVH Hasso
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!
ok, om det bara är det mekaniska (=motor och växellåda) du var ute efter; då tror jag man måste kolla på varje bil för sig. jag vet baserat på egen erfarenhet (sett dem på BMW) att en M5 som gått 5000 mil kan vara i behov av utbytesmotor. sannolikheten att det ska hända är dock mindre ju kortare sträcka bilen har rullat, vilket hänger ihop med priset. samtidigt finns det säkert långmilare som är friskare mekaniskt än kortmilare, jag är personligen inte rädd för långmilare (inte ens M-bilar). Men då ska man kunna kolla bilen ordentligt också.
på långmilare ökar inte bara risken för mekaniskt haveri, dessutom börjar slitdelar kosta pengar, som stötdämpare, drivknutar, bakvagnsbussningar, bromsskivor, koppling osv. det är därför en bil blir billigare ju längre den gått.
sammanfattat; ju billigare desto större risk. om det inte som simon säger finns en vettig anledning till att bilen är billig.

mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.