AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
688

Hur mycket luft får det plats i kylsystemet eg?525 e-34 -94...

bl
29
blåblixt
525IA Executive-94 e-34
Tjenahej!!

när jag satte in min motorvärmare fick jag in luft i kylsystemet, hur f-n luftar jag det på ett bra sätt???

Jag har lyft upp fronten på en lift så att bakkofångaren nästan tog i marken, gasade ca 2500-3000 varv i 25-35 minuter, det sprutade som en fontän då och då och jag fyllde på ca 3-3,5 liter ny kylvätska(50%-ig), allteftersom det rann ut eller sjönk undan. Jag utgår från att det var luft som pös ut när det kom små fontäner ut ur luftningshålet, skall det vara ett jämnt flöde av kylvatten där eller skall det komma små fontäner då och då??
Jag har även luftat på plan backe med samma resultat.
Visst går temp.mätaren upp när luftskruven är ur, men när jag skruvar i den igen så sjunker tempen betydligt när jag kör på motorvägen. Alltså: tempen går inte upp i motorn när jag kör, när jag öppnar luftningsskruven så går tempen upp till normalt. Jag fyller hela tiden på ny kylvätska i expansionen eftersom det sjunker undan där, visst flöde finns tydligen, men när jag skruvar i luftskruven igen så sjunker tempen, och ofta bildas det ett tryck i den övre kylslangen så att när jag öppnar luftskruven så pyser det ut vätska samtidigt som det sjunker undan i expansionen...
totalt har jag nog hällt i 10-15 liter ny vätska...hela tiden kommer det ny luft nånstans ifrån....HJÄLP
Blåblixt

Du ska låta bilen kallna ... innan du fyller i mera kylvätska...
så låt den stå på tomgången, med värmen på full fart ...
låt det bubbla ut nåra min, du ser när det lugnar sig. sänk ner bilen o låt den kallna. fyll i mera vätska och på med locket . Så gör man på 540... men du kanske har nån luftnippel nånstans , kolla det !! det finns inte på min... så enda sättet är att lufta den är så som jag beskrev.
bl
29
blåblixt
525IA Executive-94 e-34
Tack för tipset.
Har försökt så också utan gott resultat, sedan hörde jag med BMW Group och där sa dom att jag skulle fylla på så mycket vätska i expansionen att det rann ut i luftningshålet när motorn var kall, inte hjälpte det...bara cirkulation i systemet utan någon större värmeutveckling. Skall byta termostat nu, måste vara den som hängt sej på öppet läge.
Blåblixt.

Ja de är ju prio ett, att byta teromstaten om inte nålen på mätaren går upp.... vidare åxå microfiltret.. lufta sen systemet så ska du se att de ordnar sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.