AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.044

Hjälp! kommer inte in i bagagen...

ar
19
arhof
523i -96
Slog igen bakluckan med bortkopplat batteri, och naturligtvis låste den sig. Låset är nog aldrig använt och nyckeln kommer inte in hela vägen så där verkar det kört. Har vräkt på 5-56 men det hjälper inte. Hur och var lägger jag på spänning för att få tillräcklig kräm till c-låset så jag kan få upp luckan?`

Visa användare
76
Speeedy
Audi a6 avant -13
Mb 200kompressor -04
Eeeh..
Vet inte riktgt hur jag ska uttrycka mig men..

Hade tidigare en Mb500sel som orginal-larmet strulade
lite på.
Felet va då att larmet inte slog av sig när man låste upp (med nyckeln via c-låset). Öppnade man då dörren så att larmet löste ut så va det en extra spärr till just bagaget som slog till, för att skydda "lasten" där. Den förhindrade (omöjlig-gjorde) att det skulle gå att trcka in knappen. När larmet avaktiverades så gick den tillbaks automatiskt.

Kan ju vara så att det funkar så när strömmen bryts!?
Det kanske är en möjlighet eller att det finns en liknande funktion på bmw!

Hoppas det inte sätte myror i huvudet dig nu!:)

Bmw-boy
ar
19
arhof
523i -96
Nja, riktigt så komplicerat är det nog inte. Luckan är helt enkelt låst av c-låset som inte kan aktiveras därför att jag kopplat bort batteriet. Fick i nyckeln till sist men låscylindern greppar inte tag i mekanismen så luckan förblir låst. Vad jag vill komma åt är tekniken att ge bilen ström från tex en batteriladdare så att c-låset kan aktiveras, då öppnas ju luckan. Frågan är bara var man kopplar in. På äldre 5:or satt tydligen säkringsdosan i motorrummet och hade där en inkopplingsmöjlighet. Hur göra på E39:an är frågan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har kopplat bort batteriet lär du inte ha kopplat ihop kontakterna till batteripolerna!?
Och då hjälper det inte att strömsätta bilen från annan plats eftersom du inte har en sluten strömkrets!

Är nog "mekanisk öppning" av bakluckan som gäller eller gå via fällbart baksäte (om du har det)!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
76
Speeedy
Audi a6 avant -13
Mb 200kompressor -04
Ok..
Varför inte sätta dit batteriet då!?

Bmw-boy
Funkar det inte via motor rumet??? Finns ju ett utag där
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, men strömkretsen är inte sluten i och med att du har tagit bort batteriet! (jag förutsätter att du inte har kopplat ihop plus och minuskabeln för battreripolerna, när du tog bort batteriet!)

Mvh

ar
19
arhof
523i -96
Fick ett tips på BMW nu på morgonen. Anslut 12V till +-punkten på motortoppen och skapa en ny krets så att c-låset går att aktivera. Nån som har prövat detta?
Undras om Johan menar att du har lagt ihop (kortslutit) batterikablarna när du lossade dessa från batteriet, fast han skriver tvärt om? Om dessa är kortslutna blir det lite jobbigt...
Kanske du kan fälla baksätet, eller i värsta fall jobba genom ev. skidlucka?
Men annars är det bara att lägga på 12V på t.ex plusskruven som sitter i motorrummet, i cigguttaget eller på annan lämplig plats. Givetvis via avsäkrad (10-20A) kabel från hjälpbatteri eller från en spänningsstabiliserad strömkälla av något slag, inställd på 13-14V och som klarar av runt 10A. Obs INTE nån simpel garageladdare eller liknande som kanske rusar över 16-18V, det kostar. Och försök för allt i världen inte att starta upp motorn med hjälpstart utan batteri i bilen, men nödöppning av skuffen bör inte vara nåt problem.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Folke, det är möjligt att jag har missförstått det hela!

Men som jag har fattat det, hjälper det inte att strömsätta pluspolen i motorrummet om man har plockat bort batteriet!

Men jag kan som sagt ha fel!

Mvh

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Inga problem, det fungerar!
Jag har också slagit igen luckan med batteriet bortkopplat, och mitt lås funkar inte heller.... Fan, man ska använda nycklarna också!! :-(

DEt är bara att ta fram ett annat batteri, (eller bil), med startkablar... Funkar väl också med en batteriladdare, men dock kanske inte att rekomendera då det inte är stabiliserad spänning.... Koppla jord mot chassiet, och plus på pluspolen på motorn.... (Och hoppas på att inte pluskabeln bak i skuffen ligger mot jord...)
:-(
Sen är det bara att öppna luckan, och dit med batteriet igen... Funkar bra....

Man borde nog fixa låset tror jag.... Vad händer om elknappen går sönder på en sedan modell, och låset är ihopkärvat? Ska man hugga upp luckan med en yxa då eller? :-(

mvh/

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

Yepp, missförstånd. Funkar bra som Tommy skriver, om pluskabeln inte ligger emot chassi eller minuskabel.

FP
ar
19
arhof
523i -96
Yes, yes, yes!!!! Det funkade. Vilket underbart klick att höra skufflåset gå upp. Var tvungen att ta en repa med bilen - även om det blåser halv snöstorm (ASC:n fick ju lite motion på köpet). Här kunde man verkligen tala om Hasso´s ASWD.... Tack alla för engagemanget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.