AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
768

Rengöring av extremskitig sommarfälg...

Wilmas pappa
Mina fälgar kan aldrig ha varit rengjorda någonsin. Nu tänkte jag prova fixa detta till våren, måste ha någe (h)julkul...
Vad ska jag använda. Har testat med lite avfettning och borste, mjuk, skiten bara flinade tillbaka. Vad göra??

Tack för engagemanget!
fälgrengöring, turtle extreme foaming wheel cleaner rengjorde jag en av mina fälgar med, ingrodd skit i fälgkanten, var ett helsike att få bort annars, gick ganska smidigt med det +scotchbrite svamp som jag gnuggade med utan att repa fälgen

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Köp Sonax extreme fälgrengöring!

1. Spruta på.
2. Låt verka någon minut, tills "skummet" ändrat färg till röd/lila-aktigt.
3. Disk/tandborste, skrubba.
4. Spola av.
5. Fälgen är som ny (förhoppningsvis)

Lycka till!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
sp
5
spinn
530iA Touring -01
Taxi åkare brukar ha Syratvätt för industri bruk, jäv.... giftigt men ofattbart effektivt, snacka med dom vid något lämpligt tillfälle, du får säkert köpa en skvätt, men gör det på en tvätthall med skilje tank, och (väldigt viktigt för dig själv) använd handskar !!!!

God Luck !!!

Mvh
spinn

Kanske också¨skyddsglasögon...
Wilmas pappa
Det där med syratvätt låter som nån gammal förhörsteknik från öst...Men det är intressant. Frågan blir då..sabbar man inte "ytan" på fälgen (vilken yta? är inte helt säker på om det finns nån yta...)

Tack för engagemanget!
Biltema hade tidigare en grymt effektiv fälgrengörning men den e numera utbytt mot en basisk miljövänlig o ineffektiv dito...
I vart fall så bör man ju börja med o låta det valda medlet "dra" ett tag o sedan skölja av.Sen på med en omgång till o "torka" av...När man gjort detta så kommer man finna att det förmodligen finns en massa svarta tjär-prickar kvar...Dessa brukar ja ta bort med "polish" alternativt "colourcleaner"...Funkar klockrent varje gång..Visst e de mycket slit men ett bra resultat kommer inte av sig självt...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Jag hittade en produkt som heter "safety clean" som ett företag i växjö sålde. Den intorkade tjäran i fälgarna blev lika lätt att torka bort som om det hade varit vattenfärg, behövde inte ens någon borste. Och fälgarna var kolsvarta på insidan. Sabbade inte lacken heller och luktade inte starkt så jätte farligt är det nog inte... Kommer inte ihåg vad företaget heter nu bara, de tillverkar en massa kemikalier har jag för mej. Köpte det först för jag var tvungen att "torka bort" snabblim, men det klararde det ej, så det fick gå till fälgarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.