AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.232

Bmw 535 1986

Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
Hejsan skall köpa mig en bmw 535 86 års modell.
Skall bara ha den till jobbet hade jag tänkt. den har Trimkam, ny kamkedja, renoverad top, 3" avgas, k&n luft filter. nya fjädrar runt om, styrleder bytta, besiktad förra månaden.
gått 24000mil. 17" fälgar 10" (255/40 bak) 8.5" (235/40 fram)

Jag undrar vad jag behöver tänka på att göra med bilen, tänkte ta och serva den under vintern och ta ut den på sommaren.
Vore snällt om ni kunde skriva vad som är vanliga fel och bra att byta, jag vill ju inte att bilen skall gå sönder under första året i alla fall..

Tack för en jätte bra sida förästen och trevliga människor :-)

Mvh Peter
Hemsida:
Länk

noble_regards@hotmail.com
Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
En fråga till hur många hk har en sådan här bil orginal? tyckte någon sa 204hk? är det rätt?

Mvh Peter
Hemsida:
Länk

Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
Här är bilen förästen.

Länk

Mvh Peter
Hemsida:
Länk

Är bilen svensksåld så stämmer 204 hk, är den köpt i tyskland så hade den däremot 218 hk om jag inte minns fel... Hur får Rondellfälgarna plats i hjulhusen? Lite modifierat antar jag?

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
Ja den är svensk såld. jag frågade om det tog i något någonstanns men det skulle inte ta i alls, och skall träffa honom imorgon med bilen och provköra lite.
ok så 204hk orginal låter helt ok måste vara mycket gott vrid i de bilarna.

De grejorna "trim" han har på bilen gör det något gott? trimkam, 3" avgas utan katt, k&n filter. blir nog lite starkare i alla fall kanske? håller lådan och kopplingen om man trimmar mera?

Mvh Peter
Hemsida:
Länk

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Lådan håller ett bra tag, även om du trimmar mer. Men kolla så den inte mal när bilen står på tomgång. (rasslande ljud)
Alla punkterna som du bör kolla upp på dom här bilarna innan köp,hittar du i olika inlägg annars. Topp, kam, glapp i framvagn, rost osv.
Kopplingen hänger med så där, när jag plockade ur min alpina motor efter 2år, så hade lamellen sprickor och hade börjat slira.
3" avgas tror jag är mer en ballhets faktor, än funktion på denna bilen...tyvärr.
Ska du ha bilen att pendla med eller som kul sommar vagn? För jag rekomenderar den inte som pendlings bil...min e28 med b10 maskin drog lättt över 2,5-3l milen i stan.
Vad du ska gå igenom på bilen vid ev köp..här finns alla service punkterna till bla e28an under mektipsen. Man får en ganska vettig uppfattning om bilen svagheter och kondis efter genomgången.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Finns en hel del att läsa här om just 535 E28,provat sök inläggsfunktionen?

Annars:
Kamaxel slitage är väl bland det "vanligaste" problemområdena på en så gammal E28(men på "ditt" objekt så verkar den vara nybytt?).
Att toppen är hel?renoverad är bra(kvitto?).

Rost problemen tror jag är det som du måste inrikta dig på bl.a....Dvs rost i golv,domkraftfästen,runt vindrutan,balkar,bromsrör,fjäderbenstallrikarna,fjäderbenstornen(öppna motorhuven o kolla där runt tornen),nummerplåtsbelysningen(standard),kontrollera i kupén under mattorna om begynnande rost,naturligtvis runt skärmar o dörrar men det är ju lätt att se tämligen direkt..Ja allt som går att få rost i måste kollas nogrannt m.a.o. ;)

Bra att den så nyligt klarat besiktningen hur som helst.

Hmmm,det ser ut som att E28 rostar som värsta Opeln men det är inte vad jag menar...Faran är bara att det kan ha blivit en och annan "rostdefekt" på en så till åren kommen vagn :)

Lycka till!,med i grunden en väldigt lyckad BMW konstruktion :)

Mvh Janne.
Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
Tack för alla svaren! :-)

Jag har en volvo v40 som första bil, som tjejen får köra pendlar 10 mil om dagen med den. jag kommer köra mycket på sommaren. men oftst till jobbet..har ca 3 min körning till jobbet men tar gärna en omväg. (åker gammal saab 900 nu..tyverr :-)att den drar mycket soppa gör inte så mycket.. det hör ju till med lite större motor. ok kika efter rost får man ge sig på imorgon då.
Allt med fjädrarna är bytta så hoppas dem är ok. tror nog det är rätt ok bil. Verkar bra mycket bättre än min saab 900 eller vad tycker ni ;-)

Har planerat följande i första omgången av "renovering"
Olje byte i motor och växelåda samt i diffen..antar att det går att byta där med? Byta alla tändstift och batteriet. köpa nya bromsbackar, laga ev rost. köpa ny soppa pump. och låta någon verkstad gå över motorn om ev inställningar.

Någon somm kommer på något viktigt så skriv någon rad :-) skall börja söka lite nu här på erat super bra forum! Tack allihopa.

Mvh Peter
Hemsida:
Länk

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ventilspelet är en viktig servicepunkt som man inte skall missa.
Kollas/justeras vid 2000mils intervall(tycker jag).

"Köpa ny soppapump"?...Problem med den nuvarande?Eller tycker du att du måste byta den i förebyggande syfte?

Mvh Janne.
Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
Byter soppa pumpen när jag ändå är igång.. gammal bil och allt kan strula, så lika bra att sätta in en ny så man vet vad som är nytt..
Ok ventilspjället skall kollas.
Är inte så teknisk lagd, så en firma får kolla det åt mig.
2000mils intervall ok skall lägga det på minnet. på min förra bil (Nissan 200) så bytte jag olja var 200mil..kanske skall byta vart 400mil på denna bil? funkar det med riktig olja? altså en trögflytande eller skall man ha vanlig olja? (Inte syntetiskt i alla fall)

Mvh Peter
Hemsida:
Länk

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Ventilspelet skall kollas var 2000:de mil+då en samtidig kontroll av bultarna som håller oljeröret som smörjer kammen,dvs dra dem en smula med känsla,inte för hårt..(brukar kunna lossna till slut om man ej gör denna koll).

Kör med en bra olja med en hög kvalitet(API SL,ACEA A3),gärna helsyntet om du vill det.
Kör med en olja med en låg kallviscocitet nu till vintern..T.ex 5W/40 med den rätta kvalitetsklassen..Byt motorolja+oljefilter ofta(köp originalfilter tycker jag), är aldrig fel.
Finns en massa inlägg om just oljor,kolla upp dem :)

Mvh Janne.
Hej.
varför ska man byta olja var 200-400:e mil i en bil som är nära 20år gammal?

mvh

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

pistolas>>Bara för att bilen(motorn) är gammal så behöver den inte köras slut på för den sakens skull :)
Finns också bra oljor som inte tar "hela lönen" :) Köp på fat(20l) då sparar man en hel del "oljepengar".

200mil är väl och "ta i" men med mestadels kortkörningar så måste/bör oljan bytas oftare än normalt om du är rädd om motorn.Oljefiltret byts varannan gång då...

500mils intervaller vid kortkörning är ett bra riktvärde tycker jag.
Dock minst en gång per år hur som helst vid sparsam körning som underskrider dessa 500mil.

Mvh Janne.
Ok, då förstår jag vad du menar.

Mvh

Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
Hm..det blev inte någon bmw nu dock..den var rostig och ej tvättad eller urstädad alls, och inte välskött tyverr.. bra objekt dock, men blir alldeles för dyrt för mig.
Håller på att leta vidare i alla fall. hoppas jag hittar någon snart
:-) någon som har tips?
Mvh Peter

Mvh Peter
Hemsida:
Länk

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Länk

Länk

Mvh
Paap Reeder
Hej NOBLE!
Byt i första hand förpumpen i tanken.
Det "går tre förpumpar på en huvudpump" .... är min erfarenhet i a f.

MVH /// Paap R
Visa användare
202
NOBLE
Röd M535i 1987
Ok *Paap Reeder* Skall kolla upp det byter nog det mästa som det ser ut nu. uj uj hur en del bilar ser ut (snyft) inget illa menat!
Hoppas att man finner en fin bil tillslut.
(Har hittat massor som är fina med!!!)

Mvh Peter
Hemsida:
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.