AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.220

Snabb hjälp! 525i -91 startar ej.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hej!
Vore väldigt tacksam om jag kan få snabb hjälp med detta problem. Sitter fast i stan med en 525i 24V -91 som helt plötsligt vägrar starta. Batteri är OK och startmotorn går som bara den, men bilen vägrar starta. Någon som vet vad detta kan vara, kan det hjälpa att bryta strömmen från batteriet en stund och sedan starta igen. Bilen står parkerad i en uppförsbacke om detta kan ha någon betydelse!?!?!
Snabb hjälp snälla, så kan jag få med mig bilen hem i kväll kanske.

/David
-Daniel-
kan kanske vara värt att kolla om det läker från pumpen eller något sådant...och när bilen stor i uppförsbacke så blir den helt omöjlig att starta...hade samma problem me min förra bil...sättet att starta den då var att ställa den i nedförbacke så soppan rann tillbaka in...

kanske lite långsökt men värt att kolla
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
För lite soppa kanske? Med tanke på uppförsbacken...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det är halv tank i bilen.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Soppapumpen eller pumprelä...

--------------
Min E30: Länk
kn
310
knudi
535i -92
nån backventil som inte funkar och släpper tillbaka soppan till tanken. har vart me om samma sak bara parkera me baken högre eller fixa en backventil.

/Steffee
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tackar för tipsen!
F.n. har det löst sig till det bästa. Efter att bilen inte startade gick vi hem till brorsan och det var där jag lånade dator och bad om snabba tips. Brorsan och jag åkte tillbaka till bilen efter lite fika med verktyg och ficklampa, men bilen startade direkt när vi kommit tillbaka.
Vadan nu detta!? Med tanke på hur felet artat sig lutar det väl ändå ett fel på reläet eller en triskande backventil? Då är frågan, var sitter pumpreläet resp. backventilen på en E34?
Det är ju ändå skönt att man kom hem med bilen, sambo, dotter och klappar...
Än en gång, tack för snabba tips, men jag behöver lite hjälp till med reläet och ventilen, jag vill inte bli ståendes några fler gånger.

/David
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
knudi. Var sätter man denna backventil? På "Till motorn"-bränsleslangen före eller efter pumpen?

Bilen har börjat strula igen, eller rättare sagt, den vill inte ens starta igen. Symptomet är samma som tidigare, startmotorn spinner som en katt men bilen startar ej.
Har testat att bygla reläet till pumpen, ingen skillnad. Hade pumpen ute och testade på den på batteriladdaren och även den spann som en katt, i alla fall just då och jag kunde köra en runda när jag monterat pumpen igen. Men dagen efter var det lika lönlöst att starta igen.
Kan det vara en ispropp? Bilen står stilla med jämna mellanrum då det mest är 318´n som rullar till vardags och det är oftast minusgrader ute nu för tiden. Nu idag är det plusgrader ute så jag ska snart och testa ifall den startar, men jag har aldrig råkat ut för en ispropp i en modern insprutare tidigare.
Om det nu inte är en propp, kan en trasig pump fungera lite då och då så att säga?

------
BMW CS #04839

Min 525i: Länk
Hej, vet inte om du kan ha drabbats av samma fel som jag, sur motor. Min startmotor gick också av bara den, men bilen ville inte starta. Efter att jag bytt stift har den inte strulat mer, meken påstod att ett stift som varit riktig surt har en tendens att misstända med därtill hörande startsvårigheter.

Mvh

Per
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nån spridare som läcker?

Mvh
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har varit ute och testat att starta i plusgraderna och som tidigare hostar den till på första försöket (efter att man inte testat att starta på någon timme) sedan är allt utom startmotorn livlöst.
Skruvade också av ett av stiften för att se att det inte var surt och det verkade det inte heller vara, men visst borde man kanske skruva av och kolla samtliga? Till saken hör att jag har sådana där Halo-stift som utlovas att hålla i 15000mil och de har väl i dagsläget rullat ca 5000mil, kan de redan vara slut?
Ska kolla med en svåger om jag kan låna hans bränslepump från hans 525i -95 för att kunna avgöra om det är pumpen eller inte.
Tackar för alla svar hitintills, fortsättning följer...

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Öööh, så har han nyss tankat fullt också...

------
BMW CS #04839

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle byta stift först utan tvekan! Köp vanliga billiga och prova

Mvh
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Om bilen inte ens tänder till när du vrider på starten så tycker jag det tyder på att motorn inte får bränsle. Även om stiften är genomblöta med bensin så brukar det tända till. Har du mätt bränsletrycket? Bytt bränslefilter? Men en ispropp kan vara troligt. Den kanske startar när det blir + grader :-)
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
pumpen går att tvångsköra t.ex innan start genom att bygla 30--87 på sockeln till pumprelät.
kolla även relät till styrboxen(spridarna).
Båda sitter i lådan på avgassidan i motorrummet.
Varför inte ta loss ett stift, lägg det med tändkabeln ansluten på motorn, jorda gängdelen till motorn och kör på starten, låt någon titta på stiftet när starten går för att om det finns gnista.
FAF
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har bytt pumpen, och det verkar vara det som var felet. Men jag återkommer när jag testat någon dag. Bilen startade ju när jag haft den gamla pumpen ur första gången...

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Bilen fungerar numera bra igen efter att jag bytte pumpen, har inte haft några problem sedan dess.

------
BMW CS #04839

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.