|
|
|
|---|---|
|
Följde igår med min tjej på långtur..hon hadde hittat en 525ixa nere i hässleholm som hon hadde blivit kär i..en nätt resa på 130 mil..Umeå - Hässleholm (har i stunden hunnit till stockholm) Jag kollade bilen enligt alla konstens regler och bedyrade att hon kunnde köpa bilen...inga allvarliga fel uppdagades till min fasa så eftér en liten stunds körning så började automatlådan bete sig underligt (varm låda troligtvis?) symtomen är som följer när den skall växla mellan 4-5 så håller den ut på växlingen till c:a 2600 varv sedan lägger den helt plötsligt ur växeln och varvar upp till c:a 3000 varv och lägger sedan tillbax samma växel igen dvs 4:an med en smäll och sedan lägger den i 5:an mjukt..Helknepigt precis som om den inte ricktigt vet vad den skall göra??? Har provat att köra på 4:ans växel..då händer ingenting..den lägger inte ur växeln Känns inte kul när jag sagt till min tjej att bilen är okej..och sedan händer detta..:(( hon är nu svårt derprimerad och frågan är om hon överhuvudtaget repar sig..skämt å sido..nå´n som haft liknande fel?..för jag får som kännslan att felet är i nå´n form av styrning och inte i själva lådan?..kan det vara olja filter??..njäää.. //Dogge | |
|
Tjena. Det glädjer mig att din tjej köpte en e34a :) Synd på felet. Men det löser sig alltid. Jag kanske har lite hjälp. Min farsa hade typ samma problem med sin låda, fast skillnaden var att hans växlade bara ryckigt. Men iaf. Det finns en styrenhet till växellådan. Vet ej vart den sitter tyvärr. Kanske andra vet eller så får du ringa till nån verkstad och kolla. Vi lämnade in bilen och fick den bytt, sen växlade den perfekt. Så det ska inte vara några fel på lådan. Mvh Johan |
|
|
Har nu bytt olja 1 gång..MILDA MAKTER hur oljan såg ut..kan liknas vid oljebyte på en gammal dieselbil..helt kolsvart..observerade åxå att filtret var från -94.10 bilen är en -95 dvs det är alldrig bytt olja och filter.. felet är dock fortfarande kvar men eftersom man bara byter runt 3-4 liter varje gång så kanske man behöver byta 4-5 gånger för att få tillbaka tätningsförmågan på oljan? den växlar exemplariskt när den är kall men när den blivit varm så börjar den växla konstigt. den som startar en växling mellan 4-5:an men ångrar sig för att efter det rycket växla mjukt och fint upp till 5:an även vid nedväxling från 5:an till fyran blir det en hård växling. om jag smyger med gasen så går det att få en problemfri växling..men gasar jag på blir problemet värre |
|
Paap Reeder |
Hej! Utgår från att du har en 5 vxlad låda - så vi inte talar om lock-up-funktionen på en 4-vxlad. Om du gör så att du kör lådan manuellt genom vxlarna ... lägger den då i 5:an på ett OK sätt? Gör den det TROR jag att det inte är fråga om lamellerna utan om skit i ventilplattan. MVH /// Paap R |
|
Byter du olja 3 gånger har du teoretiskt bytt all olja. Låt gå några mil mellan varje byte så sköljer det igenom. Jag brukar i normala fall byta olja plus filter varje inspektion 2 i automatlådan. Mvh Asken |
|
|
Är oljan svart så är det något generalfel på lådan. Man ska kunna köra hela bilens livslängd utan att behöva byta olja i automaten. Blir oljan på min 528:a så är oljan bytt en gång på 30000mil, och den var inte det minsta missfärgad. ///Jesper |
|
|
Man skall försöka byta olja i automatlådan minst var 5000:de mil enligt vissa experter på automatlådor(oftare än så vid hård körning) som jag varit i kontakt med pga att det finns t.ex små fina kolvringar som är expanderande(slitagemån om man så vill ) som då slits och till slut inte tätar efter ett tags "slipande" av dålig/smutsig olja..M.a.o. byt oljan/filtret /silen emellanåt i din automatlåda också.. Menar att med detta exempel på slitage så fungerar lådan perfekt tills du har kolvringsslitaget nära 100% expansion på denna, men sen "plötsligt" när slitaget nått gränsen där ringen nått maximal expansion då börjar "lådan" d*ävlas.. Bara ett exempel på slitagemöjlighet pga dålig service(oljeservice) av låda. Mvh Janne. |
|
|
Ett tips jag fick då min låda racklade , dock på en 740gle var att lukta på oljan. Luktar inte oljan illa så är lådan okej, men luktar oljan riktigt illa så är lådan slut. Känner du att den luktar så är det bara att renovera eller byta låda. Ifall att den inte luktar illa. Så prova byta olja och byta filter/sil (Vet inte hur det ser ut i bmws aut lådor, men det ska finnas nåt sorts filter eller sil i tråget på lådan.) // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
ZF:s lådor är tillverkade för att klara hela bilens livslängd utan att oljan byts. Detta förutsätter givetvis en bra olja i lådan från början. Finns ju inte så mycket mekaniskt slitage i en automatlåda. Om oljan blir svart så har det uppstått friktion någonstans i lådan. Det är som du säger några små "kolvringar", men dom lär det ju ta flera 100tusen mil att ta slut på (I normalfallet). Tyvärr så händer det ju att man får ett måndagsexemplar, och då slutar det med haveri som i ovanstående fall. Det kanske hade kunnat lindras av lite tätare oljebyten, men fabrikationsfelet kvarstår ju ändå. Men som sagt.. Svart olja i automaten = trasigt. Testa att byta all olja i lådan och se om det funkar bättre, annars är det nog renovering eller ny låda som gäller. ///Jesper |
|
|
Det man kan känna på lukten av oljan (kan lukta som kaffesump typ) är om lammelpaketen har gått. ///Jesper |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Självklart ska man serva sin automatlåda, och det kan ju sklija otroligt mycket på slitagenivån, vid varje växling så blir det lamellslitage som är den svarta junket som syns i lådan. En bil kan ju på samma miltal växla 100.000 tals gånger i skillnad beroende på hur den körs. En taxi i innerstad tex jämnfört med en bil som är landsvägsbil, där det blir betydligt mindre lamellslitage , en del fastnar ju i filtret men inte allt. Smuts och partiklar i oljan är det som tar död på en låda, därför är det väldigt viktigt att sköta detta speciellt på stadskörda bilar. Visst ska man kunna köra väldigt långt ,men det är under gynsammaste förhållanden. Har man sedan dragit tungt med lådan så ökar slitaget ännu mera och värme och överhettning dödar en låda och dess oljekvalitet väldigt snabbt. ///MVH Hasso Länk |
|
J.Dredd: Stämmer nog. Dogge: Tycker iaf du ska prova byta olja/sil/filter. Rör sig inte om så mkt pengar och har du tur så kan det räcka. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Givetvis så ska man serva lådan med jämna mellanrum om man är rädd om den. Ville bara visa på att det antagligen inte är något fel gjort att oljefiltret inte är bytt sen bilen var ny. Sen som Hasso säger. Överhettning är det största hotet för automater. När lådan blir för varm sväller lammellerna och börja slitas välldigt fort. Har inte bilen dragkrok så är det sällan något problem :) ///Jesper |
|
|
Har nu bytt olja en andra gång...det tog nu längre tid innan lådan började jävlas..kunnde köra längre än förrut..men när lådan var genomvarm så kom det tillbax.. har nu varit och testkört..hadde funderingen att prova blåsa ur den..men hugaligen..lådan frikopplar strax före växling till 5:an..fulla spjäll så kan ni juh räkna ut vad som händer...helt plötsligt tokvarvar motorn i c.a 0.5 sek..och på den tiden så hinner motorn varva upp till 6000 varv sedan tebax till c:a 4500 varv för att sedan varva lite till och sedan lägga in 5:an mjukt och fint???????? nå´nting i lådan frikopplar den som om den tappar oljetrycket för ett ögonblick??.. och att det skulle vara fel på lamellerna tror jag inte på..den slirar nämligen ingenting..utan gör denna knepiga frikoppling funderar på att ta ner ventilpaketet och studera den.. blir väll ett elände är jag rädd ..flyger väll fjädrar å kuler åt alla håll..:(( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.