|
|
|
|---|---|
|
Alltså ansluta till min M5 e34 utan att skruva bort kablarna från batteriet?? Det stor på brukisen att det ska gå, men det stod också att lite försiktighet måste man ha ??? Är det någon som har enfarenhet av detta??? tack!!! M.V.H Mauricio | |
|
Vad är en C-tek XS-3600??? Är det en vanlig batteriladdare kanske? isf så ska det väl gå bra att ansluta den till batteriet utan att koppla bort det. Gör bara som det står i instruktionerna så ska det nog gå bra, jag brukar ladda mitt batteri utan att koppla ur det. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
Tony-Avesta |
Det går utmärkt, så bara anslut du. Jag har själv laddat batterier påbilar med avancersat styrsudtem/elektronik után att koppla loss batteriet, utan minsta problem, MVH Tony Länk |
Tony-Avesta |
Här ovan ses tydligt vådan av att skriva inlägg när man just kommit hem från krogen.................. :-) MVH Tony Länk |
|
Nej, ZAFIR 90/MULTI XS 3600 skadar inte känslig elektronik, så batteriet behöver inte kopplas bort från fordonet! Under 16 V och allt är OK. En MULTI XS 3600/ZAFIR 90 går som mest upp till 14,7 V +/- halva ripplet, dvs. aldrig över 14,725 V, med marginal under 16 V. Observera dock att somligt tappar livslängd vid högre spänning. En tumregel säger att om man höjer spänningen 5 % så tappar en glödlampa halva livslängden, med det är normalt ingen större fara. Om man har någon extremt känslig elektronik där tillverkaren varnar för spänningar över 14,5 V: koppla ifrån det! Citat: www.ctek.se "Vanliga frågor" Kom gärna med åsikter om laddarens funktion, jag är själv väldigt sugen på att köpa en. /Henrik Pihl "Alpina - Bättre än BMW" |
|
Tony-Avesta |
Som jag skrivit tidigare, så har jag deras värsting XS7000 och har aldrig haft en smidigare eller bättre laddare. Den har en massa bra funktioner. XS3600 är nästvärstingen och har några färre extrafunktioner och lite lägre kapacitet vad gäller storlekar på de batterier som kan laddas. Men det är likväl en mycket bra laddare som jag verkligen kan rekommendera för de som vill ha en bra och tekniskt avancerad laddare. MVH Tony Länk |
|
Då ska det anslutas...... M.V.H Mauricio |
|
|
Jag kopplade laddaren igår klockan 23:00 men idag när jag kollade efter ungefär 25 - 26 timmar hade laddaren inte gå över till underhållsladdning (inte bra) Min batteri var inte urladdat som jag kan väl tänka mig att efter max 8- 10 timmar borde laddaren har gått över till underhållsladning... Har mätt batteri spännigen och ligger på 13.34 V. har läst brukisen och efter att ha kopplat bort vägguttag och sätta in tillbaka den, har ladaren går över till underhållsladning... Och nu undrar jag om min batteri kunde har fått stryck utan att ha laddad för mycket (överladdat) i alla fall spännnigen på batteriet ligger på 13.33 räcknas detta som överladda??? M.V.H Mauricio!!! |
|
|
bara undra ! det går väl bra att underhållsladda via +anslutningen samt via en -skruv i fjäderbensfästet under motorhuven ?? man behöver väl inte krångla under baksätet ?? - är det något som säger att man INTE bör göra så ?? är det inte t.o.m. rekommenderat att underhållsladda när bilen står stilla längre än tre (3) veckor, alltså inte bara under vintern M5touring register |
|
|
Maurixt: Det är ingen fara för överladdning vid 13.33Volt. Bilen laddar ju runt 14.4volt vid drift... Att laddaren inte gick på underhållsladdning kan ju bero på att den kanske var in en ladd-puls och kanske hade gått tillbaka till underhållsladdning efter 5 min igen?!! m5toureg: Det funkar helt okej att ladda vid plusanslutningen i motorummet och en skruv på fjädertornet tex... Den plusanslutningen går ju direkt till batteriet. Diesel-räsern |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.