|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Dragan525 |
En vän till mig som har en 9-5 Aero säger att han piskar en 540iA av nyare modell (accelereationsmässigt rakt fram)?! hmmm e detta sant? Jag tror inte det!!..Måste också säga att när jag testa saaben, det va en 00:a..så fattas det sååå mycket, jag hade stora förväntningar av den 9-5 Aeron, man minns hur alla snacka om den att den va så o si... visst den piskar säkert min 525:a rakt fram, men den känns sååå billig i allt fan..interiörmässigt, chassi, osv osv..jämnfört med BMW... BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE |
|
Detta har varit uppe ett flertal gånger. Och jag personligen tvivlar starkt på att just en Saab 9-5 från -00 skulle köra ifrån en 540. Men jag har aldrig provat, men jag tvivlar. MVH Morgan. Länk |
|
Aldric |
Jag kan iaf meddela att en SAAB 9-3 AERO drar exakt jämnt med en E36 328i, detta har jag testat själv och jag körde SAAB:en så .. (jag är BMW-anhängaren). SAAB: ca 215hk, 320nm? (enligt ägare). - dock TUNG bil! Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås Länk |
Aldric |
Men värt att nämna - från 80 - 120 km/h ... SATAN som SAAB:en gick ;). Detta inlägg har ingen inverkan på tidigare inlägg, bara en kommentar! Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås Länk |
Aldric |
Ok 3:e kommentar. SAAB:en är ordentligt ljuddämpad så .. placebo-effekten är minimal, i 540:n så hör du HELA härligheten (och jag menar härligheten), I SAAB:en hör du inte ett smack ... Ljud är mycket :) Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås Länk |
|
Har haft förmånen att låna just en Saab Aero -00:a för några år sen. 240 hk turbo. Går som helvete! Om den nu inte går jämt med en 540 så hamnar den jävlarimig inte många meter efter. Underskatta aldrig turbobilar! |
|
|
I 80-120km/h aer det dessvaerre inte mycket som slar en 9-5 AERO pa fingrarna....! Bara att acceptera. Som Jeremy sa pa TOP GEAR..'i 80-120 intervalvet aer AERO'n lika snabb som en 911TURBO!!! Tvivlar inte pa detta. Vi har mycket krakt i vara v8'or men AERO har mycket vridmoment pa laga varv. Det aer ju detta som goer SAABs turbomotorer sa populaera! Det finns kraft naer du behoever det! Med min BMW far man ju varva upp till 4500v/m innan det boerjar haenda...4500v/m aer SAAB'ens maxvarv (ca). En AERO aer bra om man bara pendlar upp och ner pa AUTOBAHN, men en BMW 540 (haer) aeraeven snabb da det boerjar svaenga!!!Aegde en SAAB turbo innan, och var lika noejd med den som jag nu aer med min BMW 540. |
|
|
Om alla jämförelser sker på de högsta växlarna 80-120km/h så är Saaben med stor sannolikhet snabbare. Om mätning sker på treans växel så är inte Saaben längre så snabb. Saab hade en skrytsam reklamkampanj för många år sedan där dåvarande turbomodellen påstods vara snabbare än Ferrari Testarossa i intervallet 80-120km/h. Säkerligen sant så länge båda bilarna stånkade på högsta växeln. Om båda bilarna istället växlar ner så kan ni säkert räkna ut vilken som är snabbast. Jag har kört flera olika Saabar ur aerosortimentet och de är inte så extremt snabba som många vill tro. Ett kraftigt mellanregister som ger en sugande acceleration men absolut inget häpnandsväckande. Dock bör det tilläggas att jag äger en bil som vant med mig vid ett betydligt kraftigare drag i mellanregistret än vilken Aero som helst. Är föraren van med spetsigare sugmotorer kommer säkerligen Saabarnas mellanregister imponera stort. |
|
Dragan525 |
Vad är toppfarten på 9-5 Aero?... BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE |
Aldric |
230 km/h tror jag .. bestämt ;) Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås Länk |
|
240km/h 0-100 6,9 sek. Enligt Alla Bilar -00 245 km/h enligt 2002. |
|
|
den nya 250hk toppar 250... tror aeron får stor spö 150-250! kanske skulle testa med grannen som har en aero -03... |
|
| Jag tror det blir jämnt skägg....kanske att 540in är lite snabbare från start och i riktigt höga farter. | |
| Vem bryr sig? | |
|
Är det inte dags att antingen skapa ett separat forum för alla " vilka bilar rastar jag" frågor eller bara skita i alla liknande trådar ? Är det verkligen intressant om X bil går fortare än Y bil ? Dom som nu svarar JA! snälla försök förklara för oss andra varför det är intressant och vilken roll det spelar. Om nu X bil är snabbare än Y bil, kör ni då omkring tills ni hittar just Y bil och hoppas att föraren kommer göra allt i sin makt för att dra ifrån er ? Om nu Y bil kör ifrån X bil trots att alla uppgifter säger motsatsen, skriver man då genast ett inlägg och säker " hallå ni hade ju fel, X går inte bättre än Y" Vad gör man sen med informationen ? , letar man fler bilar av model Y för att se om det var slumpen som avgjorde ? Trimmar man bilen för att den minsann ska går fortare än Y, ringer man BMW och klagar ? Vad gör man och varför ? Min 528i Touring Länk |
|
| Det bästa vore om moderatorerna kategoriskt tog bort trådar som denna. De fyller inget som helst syfte och spårar alltid ur i en jobbig diskussion kring trim. Det är bara en tidsfråga innan det dyker upp en saabentusiast i denna tråd och hävdar att en trimmad aero är mycket snabbare än en 540. Sen är bråket ett faktum. | |
|
Jag håller med helt och hållet. Min 528i Touring Länk |
|
|
Japp, kommer en Saab enthusiast och påstår den vara snabbare, "VI" kontrar med att man inte kan jämför turbobil me sugbil etc... Jadu BMW bästa är endå snabbare än Saab's bästa... Och precis som bjoerck sade så är bråket framme.... Så åter min fråga: Vem bryr sig? Vill man ha den snabbaste bilen köp en gammal volvo amazon strippa den köp en 8L Jenkare V8 och kör kvartsmilen på 9sek... Men vill man verkligen endast ha den snabbaste bilen? |
|
|
Om man klickar på den blåa texten: rapportera inlägg/svaret dyker följande text upp: Informera / Rapportera inlägg Om du anser att ett inlägg bör tas bort, så kan du här rapportera inlägget. En moderator tittar sedan igenom inlägget och tar bort det om det bör tas bort. Hjälp oss att moderera forumet genom att använda den här funktionen. Om vi får din hjälp att få information om vilka inlägg som strider mot reglerna, så kan vi mycket snabbare ta bort inlägg. Ju fler som rapporterar ett inlägg, desto snabbare tas inlägget bort. Det hjälper oss också att få en uppfattning om vad våra besökare anser om olika inlägg, och vad som ska accepteras och inte. Varför anser du att inlägget ska tas bort?: (kryssa i lämpliga alternativ): Intetsägande rubrik. / Rubriken stämmer ej med texten. Inlägget hör inte hemma här. Det har inget alls med BMW att göra. Korspostning. Inläggaren har redan gjort samma inlägg tidigare. Personangrepp, åsiktsdisriminering, rasistiska uttryck eller liknande. Ytterst oseriöst inlägg. Diskussionen förmodligen enbart startad för att så många som möjligt ska bli förbannade. Reklam eller annonsering. Lyftning av inlägg (Uppflyttning av inlägg genom att skriva ovidkommande text som svar på egen eller annans inlägg). Smutskastning av annonsör på PowerBörsen eller annan annonsmarknad pga felskrivning, stavfel, prissättning eller liknande. Annan orsak. Ange orsak: Mycket behändig funktion som fungerar som ett slags, Power barometer om vad power besökarna tycker ... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Fast samtidigt förklarar väll Rubriken "BMW 540iA VS SAAB 9-5 AERO? " rätt så väl vad just denna tråd handlar om? | |
Dragan525 |
tsaros: har du haft en dålig dag eller?..gud att du orkar skriva o tänka så mycket på Y och X osv...!!! BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.