|
|
|
|---|---|
|
Är orginal Nokia subbasen höger bak i en touring aktiv eller passiv? Tänkte mest om man var tvungen att sätta i ett steg ifall man skulle få för sig att byta ut den. En annan fråga är om man vågar belasta orginalstegen med 4 ohms element då orginalen är på 8? Sen är jag lite fundersam på hur man ev skulle kunna lösa problemet med dubbla talspolar i frontarna vid ett ev utbyte av element. Var/hur skall man få ljud till handsfreen till telefonen? Mycket frågor om något som kanske inte kommer att ske men man är ju lite nyfiken iallafall. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- | |
Robsarve |
Orginalsubben är passiv, men steget som driver den är inte mycket att ha. Telefonbiten går att lösa med lite kreativitet och reläer. |
|
Är inte ute efter offa offa utanför bilen bara lite fylligare bas. Hoppas att man kan komma åt detta genom att byta ut elementen bak + ev i "subbasen". Man får väl hoppas att orginalstegen pallar med 4 ohm... risken finns ju att de är seriekopplade och då kan det ju bli belastningar på typ 1-2ohm om man har otur. Har sökt info men hittar inget... kanske står i Bentleyboken som jag skall få av mig i julklapp. :-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
Robsarve |
Har du en ohmmätare så är det ju bara lossa att ström/baskabelkontakten och mäta vid slutsteget (sitter i vänster sidofack bakom cd-växlaren om du har en) Problemet är ju att slutsteget är riktigt klent, så det orkar ju knappt driva bättre orginalhögtalare... Det kanske är lite overkill att köra med 8 kanaler slutsteg och surroundprocessor som jag gör, men ett litet femkanalssteg vore inte fel. DLS CA 50 till exempel, som kostar 3000 nytt hos Nardik. |
|
Det var inte alls en dum idé... lite bökigt att komma åt steget bakom växlare och navi bara men inte alls omöjligt. Har för mig att pin outen finns på bmwtips.com Mer julfix! :-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Att mäta impedansen kan vara lite vanskligt..... En vanlig ohm-mätare mäter RESISTANSEN (likströmsmotstånd), men det man var ute efter var IMPEDANSEN (växelströmsmotstånd). Inte alls säkert att dom två är lika i högtalar sammanhang. Bara ett helt onyttigt inlägg.... |
|
Robsarve |
Resistansen, Re ger en god fingervisning av impedansen, Z hos dynamiska högtalare eftersom du får det minsta värdet i viloläge och det är det som är intressant. Normalt ligger Re på 3,5-3,9 Ohm för en 4 Ohms bas. Angående steg för e39 med navi så kommer vi med en rätt kul produkt mot slutet av september... Länk Notera att denna får plats där orginalsteget sitter... tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.