|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jo men ni diskuterade det i ett tidigare inlägg ovan, men förlåt Jesperado, ska aldrig mer hända... | |
|
Jag menade mest att du var väl inte förelagd om en registreringsbesiktning? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
320-325 |
nu är han sur.. hehe |
|
Kanske upprepar mig men har inte riktigt förstått än. Om bes. mannen ser att jag har bytt motor så är det enda jag kan göra en reg.bes från 525 till 535 om det nu går? Kan man reg.bes en 525 till 535? |
|
|
Nej, det kan man inte. Enda chansen att då få bilen laglig för trafik igen är att bygga tillbaka den till originalskick och göra en registreringsbesiktning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
För att kunna besikta och få den godkänd med en annan motorstorlek än orginal krävs väl intyg från tillverkaren och ett sådant intyg är mig veterligen omöjligt att få från BMW. Så mitt råd är, nöj dig med det du har. Jesperado får gärna rätta mig i fallet med intyg, men det är vad jag har hört rätt eller fel, vet ej. |
|
|
Inte 100% rätt, men ungefär så... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Men om man slipar bort märket från insuget till där det står 3.2- 3.5 då borde chansen bli så liten att varken besiktning gubben eller polisen i en kontroll besiktning. o igentligen vem fan bry sig om va dom tycker :) bara att köra o njuta Kör: Opel calibra Turbo Bmw 520i |
|
| Varför skulle man inte kunna regga om en 525 med 535 motor?? vad är det som hindrar... | |
|
Effektökningen blir för stor. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Eller blir den inte det? Hamnar det strax under 20%? I så fall är det möjligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag var tvungen att konsultera medellguiden. 525:an har alltså 170hk. 170hk+20% blir 204hk. 535:an har 211hk. Alltså går det inte... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jo , det går visst om man tar en m535 motor från 1985-87 Den har ju 204 hk i "sverigeutförandet",,,,, Billy B-10 |
|
|
hur löser du då avgasreningsbiten då? m535 -85-87 har pulsair och nyare årsmod har katalysator och lambda "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Vad jag vet så hade vissa m535 -87 katalysator i sverige också.... OBS inte alla dock... Fast med lambdan blir det dock värre..... Billy B-10 |
|
|
Om man nu inte tar en nyare motor a 211 hk , och sedan monterar på den gamla modellen/typen av oljeflterhållaren , fast då "lurar" man den genom bes... Billy B-10 |
|
|
Den gamla m30/kat hade 185hkr...så visst går det! "För att kunna besikta och få den godkänd med en annan motorstorlek än orginal krävs väl intyg från tillverkaren och ett sådant intyg är mig veterligen omöjligt att få från BMW. Så mitt råd är, nöj dig med det du har. Jesperado får gärna rätta mig i fallet med intyg, men det är vad jag har hört rätt eller fel, vet ej." Vart står det? Jag vill gärna veta exakt var detta står skrivit. Jag har varit i konakt med olika myndigheter...men aldrig fått svar var detta står utan det svaret jag har fått...jo så ligger det till, sedan fått förslag på olika lösningar för att kringå motorbytet på "ej laglig väg". Jag kan ta ett konkret ex. Bytte maskin i en porsche för några år sedan. Knallade in hos min lokala bes.station och frågade vad jag behövde uppdatera för att få bilen godkänd med den nya effekten...vipps så fivk jag ett papper i handen...detta ska du byta. Och efter byte av dom delarna som krävdes så var bilen ok att reg besiktiga med ca 2ggr så hög motor effekt. Ex 2 bytte maskin i alfan från 8ventilare till 16ventilare...samma sak gällde där...varför sägs detta nu att man måste ha intyg från tillverkaren? På alfan fixade det sig med intyg att maskinen klarade svensk avgasrening. ex 3 bytte från sug motor till turbo maskin i min saab 900...samma sak gällde där som med porschen förutom att jag skulle ha ett intyg från saab att motorn klarade dom svenska kraven för avgasrening. Kan ta fler ex på bilar jag har bytt maskin på...och regbes med den nya maskinen. |
|
|
Eftersom 525:an har en motor godkänd enligt A40-regulationen måste även den "nya" motorn vara godkänd enligt A40- regulationen, det är inte den gamla 535 motorn. Dessutom framgick det i frågeställningen att det var en nyare 535-motor... Pelle Persson: Många tillverkare ger modellerna ett generellt intyg, det var det du fick i handen när du skulle besikta Porschen. Där står vilka effekter Porsche intygar att bilen klarar och vilka ev modifikationer som krävs. Detta finns också till många BMW-modeller... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Till Pelle Persson: Jag har hört från bekanta att det krävs ett cert från tillverkaren, men som sagt var det är obekräftat och jag forskar inte mer i det heller eftersom jag inte planerar något motorbyte. Men jag har full försåelse för att ni du vill ha svar på frågan och jag hoppas du hittar det och blir nöjd. |
|
|
1976-1988; Motorn måste antingen vara avgascertifierad i Sverige (dvs i strikt originalskick från en svensksåld bil) och det måste bevisas med intyg, ELLER så måste motorn ha katalysator, lambdasond och kolkanisteravluftning av tanken samt klara utsläppsvärdena för en kattad bil vid kontrollbes - inga intyg krävs på avgasreningen. 1989 och framåt; Motorn måste vara avgascertifierad, intyg på detta krävs, motorn måste också uppfylla avgaskraven för bilens årsmodell vilket i princip betyder att den måste vara av samma årsmodell som bilen eller nyare För B tolkar Bilprovningen oftast reglerna som att så länge man ökar effekten med max 20% och vridet med max 10%, ELLER så länge man är inom eventuella gränsvärden som tillverkaren satt, så är det bara att regbesikta (förutsatt att A uppfylls förstås). Det finns en möjlighet att gå förbi 20%/10%/tillverkarens intyg och det är om man reggar som ombyggt fordon. Kräver som någon nämnt till exempel att man byter minst motor och drivlina samt hela bromssystemet, och då kan man få ha max 15kW/100kg tjänstevikt - förutsatt att SFRO anser att bilen klarar den nya effekten. SFRO-besiktning krävs. A måste fortfarande uppfyllas, ingen skillnad där. Ska man planera ett bygge för att "passa" de reglerna så ser man alltså ganska fort att det är smart att bygga på årsmodeller före 1989 (och att använda motor med kat, förstås) och det är smart att bygga på bilar med klenaste motorn/bromsarna (eftersom det då är större incitament att ändå uppgradera dem) om man inte ska ha monstereffekt. Ibland är 20% ökning av ursprungseffekten mer än 15kW/100kg tjänstevikt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.