AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.232

Biltema lambdasensor?

fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Är det någon som har erfarenhet av att montera en Biltema lambdasensor
på en 525-a 93-år mod.? Fungerar det eller är det bortkastade pengar att
inte gå direkt på original?
(500 kr i stället för 16-1700 kr verkar ju för bra för att vara sant)

/FB
PE
630
PESK
740iA e32
Visst funkar det...och skulle det mot allt ej funka
så har du 1-års garanti som på allt annat...men det
är klart, vill man "slänga" 1100-1200:- i sjön så
gör det...själv skulle jag utan tvekan köpa Biltema.
Jag vet då inte vad en orginal skulle göra som en
ekonomidel inte gör?? Bara funka "lite"??

Peo
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Ja det kommer säkert att funka men livs längden är nog inte i närheten av en original, värt att testa tycker jag, annars så säkerhets detaljer typ bromsar skivor mm tycker jag man ska avstå ifrån o köpa på B-tema, eller kamrem o sånt, köpte kamrem till min förra bil en E30 318 körde 100 mil o sen small den av o jag åkte på en topp renovering, hade kunnat köpa 100 orginal kamremmar ist hehe.
Men i ditt fall kan inget pajja, möjligt vis katalysatorn kanske p.g.a att oförbränd soppa åker ut i katten, e inte säker ..

Har man intresse, tar man sig råd :)
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Håller med PESK ... !!

*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Håller med PESK ... !!

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Är inte temas lambda av typ utan kontakt ? isåfall blir det till att skarva kablar=mindre bra. (har varit på tapeten förr).

mvh/trucker

Länk

Länk NY
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Här är en länk.
Länk

Länk

Länk NY
Paap Reeder
Hej fb!

Många av oss 750:ägare skulle aldrig våga köpa en piratlambda.

Motorstyrningen är så jäkla optimerad för att klara avgaskraven och bl a så "läser" chippen 0,01 volts förändringar från lambdan.

De flesta pirater kan bara prestera 0,1 volts noggranhet

Att sätta en icke optimerad lambda i en BMW-motor är som att laga ett hål i en framtand med en masonitspik i s t f tandläkarens vita epoxi.

Sedan är det så att pireterna - precis som ngn säger ovan - inte har monterade kontakter.
Kablaget i originalet är av rostfri tråd. Detta för att just kunna ta tillvara spänningsvariationer om 0,01 volt.

Skall du skarva ihop piraternas förnicklade koppartrådar med originalets rfr så räcker det inte att löda. Du måste minst skaffa fram lod för rfr samt helst använda en lödbrännare.

Med vanlig lödning blir det alltid en kallödning på rfr. Fungerar säkert en tid och kanske en tid till men sedan börjar ECM- boxen bli missnöjd med de risiga resultaten från lambdan.
HC går i höjden.

Ombesiktningar, servicar, DIS-körningar, nya tändstift, oljebyten m m svordommar ....tills "man tamefan bytt allt" ...så man hittar kallödningen på lambdan.

Mitt råd -> kompromissa inte! Blir 10 gånger så dyrt i längden.

MVH /// Paap R
(Egen sur jäkla erfarenhet ... och då var det ändå inte en Biltema-pirat utan en mera välrenomerad)
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
jag köpte en icke orginal lamda till min 325 äfter det gick tändspolarna sönder och bmw på stod att det var lamdan som gorde att dom pajade
Diskussionen om original - icke original kan fortgå hur länge som helst verkar det. Inte blir det bättre av en massa dåligt underbyggt svammel eller rena lögner ibland från t.ex biltillverkarnas sida. Vore intressant med en teknisk förklaring till hur tändspolarna förstörs av en lambdasond som lämnar en styrsignal till motorstyrning, insprutning osv?
Säkert är även felaktig hantering/montering skuld till att icke original ibland fått dåligt rykte. Om det t.ex skall skarva kablar av olika metall, som kanske dessutom inte är lödbara så bör det ske med pressade metallhylsor och krympslang. Då bör inte lambdans utsignal förvanskas av kablaget tycker man. Lambdan lämnar ju en analog signal, blir lite fel att prata om xxx mV upplösning där, eller har jag missuppfattat?
Vore önskvärt även att undvika ordet pirat om icke original. Piratdelar är sådana där tillverkaren snor någon annans varumärke och använder sig av. Sedan är frågan om vad som är original. Vi vet t.ex att Volvo inte tillverkar de blåvita oljefilterna, det står tom Bosch artikelnummer finstilt på burken. Vad är original, Volvo eller Bosch?
Jag köpte en termostat inkl. plasthus hos Mekonomen tidigare i år. Det var "original" BMW men med namnet bortslipat. Visst finns det säkert mycket skit hos tema & Co, problemet är att kunna bedömma kvalité osv innan köpet.

FP
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Verkar som om erfarenheterna är väldigt varierande.
Allt från helt perfekt till helkasst.
På min sitter redan en s.k. "pirat" enligt bmw-verkstan, så
då är väl standardkontakten redan bortplockad och jag måste
troligen skaffa en ny om jag vill installera en original på rätt sätt.
Benny540's påstående tycker jag också verkar osannolikt, men
jag kan rapportera att en tändspole brann för mig också (och pajade
antagligen drivkretsen i DME:n (urrkh, fick byta den också)).

/FB
Ai
24
Aimo
520i 89
En lambda ska man aldrig löda det skall vara speciella kabelskor
med krympslang på, för att det skall släppa igenom syre till
lambdan. om det ska funkera som det ska. det finns olika fyrtråd
lambdan så man måste kolla att man får rätt sort. så det bästa är att köpa orginal
Paap Reeder
Hej!
Jag menar så här:
- normalt skall det erfordras "1000 st passerande" syremolekyler för att ge ett utslag om 0,75 V till processorn i boxen.
Då är frågan: hur många syremolekylers förändring erfordras för att detta 0,75 V skall ändras 0,01 V???

En original-lambda "reagerar" per 1 st syremolekyl medans en billig pirat reagerar på förändringar per 100 molekyler.

Häng inte upp er på talen utan på principerna.
Visst finns det bra och helt OK piratlambdor också men håller de inte måttet blir det h-e.

Att köpa piratlambda är som att köpa hembränt i s t f hos fru Persson. Visst kan man få jäkligt bra 96% men det kan också vara utspätt med träsprit.... och mörkret faller...

MVH /// Paap R
borgis
Har bytt lambda fyra gånger, tre till orginal och den sista till biltema och den funkar utan problem är inne på 10 månaden nu
Paap Reeder
Hej borgis..... då har den inte långt kvar ..he..he /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.