AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.021

E30 - Vilka kablar är vad?

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Skall försöka installera en huvudenhet i min E30. Själv är jag totalt inkompetent vad det gäller elektronik och dylikt. Problemet är att alla kablar i mittkonsolen är avklippta. Jag behöver få reda på vad/vilka de kablarna är för att lyckas med installationen. Följande fyra kablar finns?

Lila och vit
Röd och grön
Röd och grå
Brun

Såvitt jag vet behöver jag väl en kabel till jordning, en till permanentström och en till tändningen. Den fjärde kabeln bör väl antingen vara till belysningen eller till något slags antenn.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Kom igen nu, det måste väl finnas någon som vet någonting om detta? =)

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Köp ett mät instrument och mät...

Iofs låter det där som högtalar kablar...

--------------
Min E30: Länk
Otyg
Röd kabel brukar vara den som ska direkt på batteriet.Gul brukar vara den som ska till tändningen(har den till batteriet så jag kan spela när jag inte har tändningen på)Svart brukar vara jord kabel.Sen har vissa en blå kabel som går till lysknappen(skickar den till batteriet direkt så slipper man ha på lysena).Sen ska väl resten vara till högtalare.Är ju bara att testa högtalarna när du kopplar in genom att använda fadern och balansen.Sen går det även en tjock svart kabel som ska gå till antennen.Sitter en kontakt på den som ska in i huvudenheten
Av de färger som du nämner så är följande BMW-standard:
Brun=jord (31) Grön/röd=fast plus (30) Vit/lila=tändnings+ (15)
Röd/grå=reglerad belysningsspänning

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.