|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Har lacken något att göra med bränsleförbrukningen?? I så fall kanske man skulle satsa på ny lack och komma med i rekord klubben. Ni tappade nog tråden....:)) Peo |
|
|
Delvis, nyansen gör väldigt lite på bränsleförbrukningen. Dock ger en blank och nyvaxad bil lägre luftmotstånd, man bör tjäna massor i bensin på en blank bil, ett par decliliter per mil. Eller är det som en golfboll som är gropig så att luften fastnar i hålen (dimples) och "smörjer" framfarten genom luften, kanske ska bilen vara gropig som en golfboll för att spara bensin. Men en golfboll roterar ju, kanske måste bilen rotera också. Nu blev det svårt, detta måste vi gå till botten med. Någon som provat. |
|
|
Haha, du har nog nåt där JanF! kan ligga nåt i det du säger.... du kanske kunde prova att lansera bränslesparande hårdvax, speciellt för BMW med V8 under huven...:P V8 rockar fett! |
|
|
0.6?! jisses ... planväg med medlut eller? Detta är ju en optimal mätning sånär på luftmotståndet. Däremot säger verkligeheten nåt helt annat misstänker jag ... prova att köra 10 mil med samma fart och se vad resultatet blir ... får du samma resultat då kommer jag bli mycket imponerad. :)) Jag har fått ner min till strax under litern (0.95) vid snålkörning på motorväg. Snittförbrukning på min 540 idag 17/12-03 med -5°C på kvicksilvret drar Greta sträckan E-tuna - Kista, 12.3 och då var nollade jag färddatorn innan start. Snittfarten på sträckan var 104km/h och distansen var 13.6 mil. Men nu köpte jag inte min 540 för att jag ville ha en bil som drar 0.3-0.6 i snitt för då hade jag köpt typ en Micra eller liknande. :)) Som sagt var ... det kostar att ligga på topp. |
|
|
JanF: Det räcker att vaxa främre delen av bilen för att succesivt låta den bli skitigare och skitigare. Jag baserar mina tankar på ryska stridsflyplan där skrovet är polerat och lent som en babyrumpa ända bak till vingarna. Därefter sitter det stora nitar hur som helst och planet är oslipat och lent som arslet på en igelkott. Efter vingarna blir det så mycket turbulens att det kvittar hur profilen på planet är. Detsamma borde gälla en BMW. :-) Kävlingepågen: Kan du inte ta reda på vilken nyans du har på bilen via chassinumret? Om lackeraren har möjlighet att scanna din lack så låt honom göra det. |
|
|
///Majk, återigen: endast på plan motorväg med minimal vind ocg torrt väglag. Klarade hålla mig på 0,6-0,65 i cirka tre mil innan uppförlutet började.... då var det dags att återgå tilll verkligheten... 0,75-0,85 V8 rockar fett! |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
bjoerk. Koden har jag. Det verkar mer som om lackeraren har tagit fel färg. Jag var dock inne idag och vi kom överrenns om att bilen skall lackas om den 26/1. I'll be back. |
|
Kolla upp så du inte har något del i sprutet eller att din bil är chippad. En 540 kan dricka 0.6. Min gjorde det "nästan", 0,65. Efter ett tag blev den jättetörstig och gick aldrig under 0.9 på landsväg , inte ens med ägg under pedalen. Felet på min var enligt BMW lamdasond , vilket var helt felaktigt, datan larmade på lamdan men det var inte den som spökade utan massmätaren. Felaktig signal till sprutet gav utslag på lamda värdet och datan larmade. Efter åtgärd gick bilen som den skulle ca 0,8 landsväg.. (90-100) Skulle tro att det var det som fick den att dricka lite initialt men jag är inte säker... Vet doch att chippade bilar klan gå supersnålt med motorras som följd. (bra exempel är en saab 9000 aero som kördes hem från munchen på under 0,5. Bilen var chippad och motorras kom som ett brev på posten. Alla ventiler var brända pga för snål blandning.) kolla upp box och massmätare. Lamdan är troligen bara att göra rent om det är beläggning på den. (sätt en Voltmeter över kabalarna, givetvis ej de som går upp till förvärmning och mät med bilen igång. Det skall pendla mellan 0,25-1.0 mv tror jag det var. Går bilen under 0,45 under 2 min går datan in på förprogramerade värden med höjd förbrukning som följd. Vill du inte testa med bil igång kan du ju alltid ta bort den och mäta på samma sätt men värm försiktigt med gassvets runt om.. passa samtidigt på att värma bort beläggning inne i "flikarna". Har gjort detta på ett antal lamdasonder med bättre ekonomi och bättre gasrespons som följd.. Värdena kan du ju alltid kolla upp bättre, jag är osäker, minnet du vet... |
|
|
Otto von Diesel: Utnämner dig till kung.. äntligen nån me ett vettigt svar.. har klurat på ungefär samma som dig, men det har aldrig slagit mig att det kan vara massmätaren... ska kolla det genast.. men att den är chippad tror jag inte...... V8 rockar fett! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.