|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag ställer av min dels pga. salt och annat skit på vägarna, och sedan så kommer nte bilen till sin rätt på vintern. Då är det desto trevligare att plocka fram den när våren har kommit. |
|
|
De flesta som håller sig med en vinterbil har den nyare och därmed oftast säkrare och komfortablare bilen i garaget då den behövs som bäst! Mvh, Steaman |
|
| Ja, det är lite skumt att ställa av en bra och säker bil på vintern. Fast alla gör ju som de vill. Jag dundrar vidare hela vintern med min Jagga. Det är kalaskul med bakhjulsdrift, automat, diffspärr och 330 hästar i halkan! | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag ställer av av den enkla anledningen att det är helt omöjligt att få rätt nyans på en eventuell omlack pga självförvållad/icke självförvållad halkolycka. Dock ställs den bara av de dagar då det råder vinterväglag (den lyxen kan man unna sig i Skåne). :) |
|
Vad har du för unik lack? En icke oxiderad lack skall vilken färgblandare som helst fixa. Hur gör du på sommaren då du parkerar i parallellfickor, hänger du kuddar på karossidorna som skydd? :-) Mvh, Steaman |
|
|
Steaman: Bilfendern har jag haft som affärsidé länge nu. Tror marknaden är enorm. Kävlingepågen: Det bästa är inte at oroa sig så mycket utan istället använda grejorna till det de är till för. Skulle olyckan vara framme så får man lösa det problemet då. Som en parentes kan det nämnas att en duktig billackerare utan vidare fixar en ny lackyta utan fula skarvar eller nyansskillnader. |
|
DanneR |
Ja visst kör ja inte v8a, men när ja körde min farbrors v12 Bmw 750 trode ja att ja skulle skita på mig, för den drack inte under 0,6 i allafall 1,2-1,4 var kanske den tog på landsvägg. och visst har v8 sörre motor änn 6, och jobbar på läggre vridmoment men den kan banne mig inte dra 0,6 inte en suck! De måste vara en myt eller fel räkning! PS. Ja säger de. skulle de vara så, skulle alla köra v8 eller=? håller inte med mig? Daniel |
|
0.6 liter milen med 540..... det vill jag se...... då skulle man ju kunna rulla över 130 mil på en tank, på motorväg, inte illa. Vinterkörning eller ej är lätt att definera: X = Hur mycket pengar är man villig att spendera på sitt bilägande _________________________________________________ Hur fin bil vill man ha i pengar, räknat i bilägandekostnad. Är X > 1.0 så spendrar man pengar nog att byta bilen när vinter och salt tagit kål på den, dvs man kör på vintern. Är X < 1.0 så vill man ha finare bil än man kan tänka sig i bilkostnad, då sparar man in genom att inte köra i salt och vinter så den håller längre. |
|
|
ojdå, värst vad mitt lilla inlägg ang. hög bränsleförbrukning väckte känslor.....som kävlingepågen sa så räcker det med att man gasar på det ytterst lilla o då är det kört... men jag ligger o pendlar på E65:an mellan ystad o malmö..under gynnsamma förhållanden= lite vind, torrt väglag, ingen direkt last i bilen osv så kommmer jag ner i 0,6.... det betyder inte som vissa tror att jag kan gasa på som en dåre med fullastad husvagn o takbox i uppförsbacke med samma låga bränsleförbrukning..... vad är så svårt att förstå med det? DanneR: Än en gång... man väljer inte V8:an för sin låga bränsleförbrukning, för det har den inte.. man väljer den för att det är en utmärkt motor på alla sätt o vis... därför kör inte alla V8.....comprende? V8 rockar fett! |
|
|
Äh, klart man ska köra en E39 oavsett modell året om, det är ju inga museieföremål direkt. Annars kan man lika gärna köpa sig en riktig sportbil/sommarbil. |
|
|
Med "kommer ned i 0.6" menar du väl att du har kört upp till en viss fart och sedan börjar mäta så du får en medelförbrukning på 0.6 över en längre sträcka utan fartökningar eller minskningar. Det är ändå mycket bra då det ger över 130 mil på en tank. Jag har gjort liknade på långkörningar på natten ock kört supermjukt längs långa motorvägar på kontinenten, jag lyckas inte komma längre än till 95 mil på en 80 l tank vilket ger 0.85 l/mil. Jag har ju dock en 530 -E34 som bara har 5 manuella växlar och högre luftmotstånd än E-39, dock lite mindre motor. Men 0.6 är megaimponerade det hade ju gjort 130 mil på en tank. Min sommarbil har jag klarat 105 mil på 80 liter, då har den knappt 400 hk men lågt luftmotstånd, men det är ju ändå långt ifrån 0.6 l/m. |
|
| Triple A: Om du kan få din beänsleförbrukning till 0,6 l/mil genom att hålla jämn motorvägsfart så innebär det att bilen kommer dra mer när du gasar och mindre när du motorbromsar. Din snittförbrukning på motorväg borde då bli 0,6 l/mil eller strax över (eftersom det i regel går åt mer bensin uppför en backe än vad man sparar nedför). Oerhört bra för en två ton tung bil med V8 och nästan 300 hästar. | |
| BMW:s egna uppgifter av bränsleförbrukningen är 0.92 l/mil landsväg för 540iA. En 520i drar 0.75 l/mil. Siffrorna gäller touringmodellen. | |
|
Mina färdatorer har stämt bra när man mätt efter tankning. Men man kan ju inte accelerera upp i 100, nollställa datorn, och sen cruisa på tomgång i en mil och läsa av. Det blir ju inte särskilt rättvisande. Den plötsligt ökade förbruknkngen på din 540 kan bero på lamdasonden. Glappkontakt eller dags att byta. Nåt med motorstyrningen iaf. |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Steaman Jag är nojjig när jag parkerar. Jag parkerar aldrig i en parallell ficka. Om jag var tvungen så skulle jag dubbelparkera. Jag har haft bilen inne för byte av baklucka efter att både BMW och lackfirman sade att du kommer ej se ngn skillnad. Sagt och gjort. Nu har jag en tvåfärgad bil. En med en härligt mörkgrön nyans och en med en baklucka i ljus GRÖNT. Det är dock inte över ännu. Lackeraren hävdar att han har använt rätt färg men jag hävdar att han har använt fel eller snarare den ljusaste av nyanserna för min färgkod. MB i silver blev ej heller bra efter en omlack av en dörr. Mazda i champagne blev katastrofal efter omlack så därav min lilla nojja för skador då jag tycker färgen är av väsentlig betydelse för mig. |
DanneR |
De är svårt att få den rätta nyansen tillbaka i gen om de är en svår färg! Daniel |
|
Har du Oxfordgrön? Jag har en M-front på min och har fått den lackad i bilens färg (Oxfordgrön) och jag kan lova att du inte ser någon skillnad! Reklamera jobbet, att man kan se skillnader på en så ny bil som ju inte kan vara solblekt eller oxiderad är inte acceptabelt! Mvh, Steaman |
|
|
Bilar med klarlack blir inte solblekta. Problemet med nyansskillnader ligger snarare i blandning av färgen, grundlacken, tjocklek på lacken och klarlacken, fiberriktning osv. Godta ALDRIG nyansskillnader. I regel hoppas billackeraren att kunden accepterar nyansskillnaden och struntar i att reklamera. Kävlingepågen: Att lacka endast en dörr blir sällan bra. Speciellt silver är en svår färg. Se till att billackeraren även lackar merytor och tonar ut övergången mellan gammal och ny lack. I ditt fall med Mercedesen skulle alltså halva ytan bakom och framför dörren lackas. Därefter våtslipas dimningen av lacken och alla ytor klarlackas. För bästa resultat kan hela sidan klarlackas. |
|
|
Mageng: ska kolla upp det där me lambdasonden...... kan vara värt att kollas. Bilen har rullat långt o såvitt jag vet så är de aldrig bytta.... JanF och bjoerck: Precis så jag har gjort...kommit upp i jämn hastighet, o med lite trafik så man slipper gasa/bromsa hela tiden.... alltså, har lyckats totalt köra nästan 6 mil med en snittförbrukning på 0,6 liter/mil... som sagt, imponerande för en bil av denna storlek..... V8 rockar fett! |
|
Jag har en Individual Tanner green som är en helt underbar färg då den varierar från ljusare grönt till nästan svart. Jag var in direkt med bilen då den var nylackad men vi kom överenns om att jag återkommer i Dec när färgen har fått härdat ordentligt (lät mysko tyckte jag men jag ville ge lackeraren den chansen om han ville ha den) Jag skall in nu i morgon och prata igen. Det känns skönt att veta att det inte skall bli skillnader och att det inte är bara jag som är petig. Det finns en skillnad och som jag förstod det så fanns det tre "skalor" av min nyans. En ljusare, en normal och en "mörk" och som jag ser det när man lägger färgprover mot lacken så ser det ut som om dom har lackerat med den ljusa men att de borde ha tagit den mörka. De hävdar att lackeraren har tagit den mörka och att den personen ej gör fel (de är alltså undantagna Murphys lag). Jag håller fortfarande ej med dem. Nåväl jag kommer ej att ge mig även fast jag i svaga ögonblick tycker att det kanske bara är jag som är petig. I'll be back. :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.